Avatar billede 4gnisten Nybegynder
09. november 2006 - 20:29 Der er 24 kommentarer

C5 ver 4.0 på netværket Igen...Igen..

Er virkelig ikke nogen der en der gider at give mig lidt vejledning i hvodan jeg skal installere min c5 ver. 4.0 på mit netværk. Jeg skal kunne tilgå denne fra flere klienter på netværket.
Netværk.: 2 servere med hhv.: SBS 2003 PDC server, Win 2003 standard med terminalservices.
Det ville være optimalt at kunne tilgå c5 via terminalsessionerne, men jeg er ikke klar over om dette er tilrådeligt, men som minimum skal der kunne tilgås c5 fra flere alm. klienter.
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
09. november 2006 - 20:30 #1
Og jo, der er licenser nok til flere brugere...
Avatar billede mariaf Juniormester
09. november 2006 - 21:08 #2
Gå ind som administrator på din server. Installer C5. Opret brugerne. På brugernes maskine mapper du et drev til C5. Lav en genvej. Du er kørende.
Der ligger under Dokumentation på CD'en en fin beskrivelse af hvordan du installerer C5 version 4.0. Den kan med fordel læses.
Avatar billede mariaf Juniormester
09. november 2006 - 21:12 #3
Er det en opdatering eller en nyinstallation? Ved opdatering skal du passe på tilretninger - der er sket rigtigt meget fra version 3.0
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
10. november 2006 - 06:08 #4
Nyinstallation, jeg starter fra bunden. Jeg har læst inst. vejledningen, som ikke specifikt instruerede om netværksinsallation, men nærmest om sql server hvis man ikke ville køre native.
Men hvis jeg har forstået det korrekt, så installerer jeg den på en af min servere ikke nødvendigvis domænecontrolleren, mapper drev og opretter genvej manuelt eller via inst. programmet til klient inst. Samtidig hvis jeg vil køre via term. serveren så oprette genvej her i inst. mode.
Avatar billede mariaf Juniormester
10. november 2006 - 08:35 #5
Jep, korrekt forstået.
Det vigtige er brugeradgangene. Du SKAL være inde som administrator på serveren, når du installerer og opretter brugere. Ellers kan du ende med at lukke dig selv ude.
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
11. november 2006 - 12:05 #6
En sidste ting, hvilke patches / hotfixes og andre opdateringer bør jeg installere. ?
Avatar billede mariaf Juniormester
11. november 2006 - 18:35 #7
Til 4.0 skal du have SP0 og hotfix 006.
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
12. november 2006 - 09:34 #8
Det spiller fint nu, jeg siger tak for nu. :-)
Avatar billede mariaf Juniormester
12. november 2006 - 18:31 #9
Selv tak - du ved hvor vi er næste gang :-)
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
19. november 2006 - 21:02 #10
Så spiller tingene med sp0 samt hotfix 006, nu kunne jeg godt bruge lidt hjælp til at importere mine data fra min gamle c5 ver 1.60. til den nye ver. 4.0.
Avatar billede mariaf Juniormester
19. november 2006 - 22:07 #11
Det skulle du have sagt fra starten :-(
Importer Finkart, debkart, krekart og evt finkladde ved hjælp af datamanipulation. Sæt C5 op ;-) Så er du kørende
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
19. november 2006 - 22:17 #12
Jeg har leget lidt rundt, men sig mig siden du siger at jeg skulle have sagt det fra starten, var der en nemmere måde end den du beskriver ?. Min gamle kontoplan er vistnok den daværende standardkontoplan, med tilføjelser, hvilket de kontoplaner der ligger i den nye ikke ligner. Men som sagt jeg har importeret finans, debetor kredito, lager samt ordre, samt finkladde. Jeg må så formode at det eneste jeg mangler at gøre er vel under finans/tilpasning at opsætte konti m.v. nøjagtigt som på min gamle c5, eller er der mere... Pust :-(
Avatar billede mariaf Juniormester
19. november 2006 - 22:54 #13
Ja, der lidt mere .-)
Du skal også lige sætte op hvordan du vil have dit salg konteret - og lageret. Sker under gupper.
Det nemmeste have været at løfte din version til 2.10 og så slettet alle posteringer. Dermed havde du bibeholdt din opsætning og kontoplan, og kunnet nøjes med at indtaste primotal. Det er nemmere :-)
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
19. november 2006 - 23:10 #14
Ja det lyder ok, men jeg kommer jo også lidt rundt om tingene her, hvilket er længe siden. Har lige trukket en balance, samt momsrap. alt ser fint ud, men jeg vil lige gennemgå tilpasnings menuerne endnu engang :-)
Avatar billede mariaf Juniormester
19. november 2006 - 23:20 #15
Det lyder som en god idé. Og efterfølgende tager du en kopi af C5data.dat og omdober den til .dmo. Så kan du lige køre et par faktura og se om posteringer går som de er planlagt til. Husk at lægge din originale .dmo tilabge efterfølgende.
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
19. november 2006 - 23:23 #16
Det lyder fornuftigt... Tak for hurtig respons... :-)
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
20. november 2006 - 18:24 #17
Så kommer der 3 spørgsmål... :-(

Jeg importerer lagerkart. fra El grossister, så jeg har deres varernumre i mit lagerkart, jeg kører ikke med decideret lager, dvs, jeg skal ikke køre med lagerbeholdnin. Jeg har hidtil via export/import andret alle varerne til ydelser, hvilket giver et forkert billede i finansen, er der en smartere måde at undgå at registrere lagerantallet på disse vare, således at der bliver bogført på de rigtige konti ved varesalg, men ikke trukket i lagerbeholdning således at denne går i minus.

Andet spørgsmål, jeg har i min gamle c5 kunnet udskrive en fakturakopi fra Debetor/fakturajournal, men dette kan jeg ikke i ver 4. Any clues.

3. spørgsmål går på, kan jeg importere mit fakturalayout fr den gamle 1.60 til min 4.0
Avatar billede mariaf Juniormester
21. november 2006 - 22:28 #18
1. Dine varer skal være sat op til ydelse, men du skal have hotfix 6 for at det kører optimalt. Du får på denne måde ingen antal varer eller lagerbeholdning i din finans.
2. Som standard burde det ikke være noget problem. Kan du udskrive faktura?
3. Niks, aldrig. Der er ændret så meget i kartoteker og koder, at det er meget nemmere og hurtigere at importere et layout, der ligner, og så rette det til.
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
22. november 2006 - 08:30 #19
Varer er sat til ydelse, måden jeg gør det på er at, jeg importerer "prisdisketter" idag en prisfil fra el-grossisten, til C5. Derefter eksporterer jeg den igen for at foretage en søg og erstat i selve commafilen, med den kode som gør at varen registreres som ydelse. El grossistens import laver 99 varegrupper i systemet. er der ikke en overordnet måde fælles at registrere dem som ydelser.
Men når varen står som ydelse, skal vi jo stadig have posteret dem som materialer. derfor skal der vel også ændres i hvilken konto der reg. på.
Jeg importerer jo min gamle kontoplan, derfor er der en del tilpasning af div systemkonti, samt driftkonti under både deb. og lager, m.v. Hvis jeg bruger den af wizardens oprettede kontoplan for håndværkere som skabelon, og sætter mine konti op over hele systemet efter denne opsætning, blot med mine egne konti burde der jo heller ikke være et problem.
Det med at jeg ikke kan generere en fakturakopi, af en allerede udskrevet faktura, tror jeg er fordi at jeg efter import af alle kartoteker og posteringer m.v. ikke har arkivet med, det kan jeg åbentbart ikke eksportere fre 1.60. Jeg fandt ud af at denne skal være i arkivet for at kunne skrive en kopi ud. Dette er således kun gældende for tidligere fakturaer, ikke dem der fremover bliver lavet på ver. 4.0.
Avatar billede mariaf Juniormester
22. november 2006 - 16:57 #20
Du skal bare have ændret en detalje i din indlæsningskørsel for at få varer til at være ydelser.

Du har et pænt stort problem, hvis du bare har importeret kartotekerne et ad gangen. Normalt opdaterer man og inden da tager man stilling til hvilke data, der ikke skal med og hvilke der skal. Så kommer det hele til at køre problemfrit fra dag et.
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
22. november 2006 - 17:42 #21
er det ikke dig selv der har sagt.: Citat.: "Det skulle du have sagt fra starten :-(
Importer Finkart, debkart, krekart og evt finkladde ved hjælp af datamanipulation. Sæt C5 op ;-) Så er du kørende" >Citat slut
Avatar billede mariaf Juniormester
22. november 2006 - 17:51 #22
OK - jeg har ikke læst de gamle spørgsmål og svar igennem. Hvorfor forventer du at kunne udskrive dine gamle faktura, når de ikke er med over?
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
22. november 2006 - 18:06 #23
Det forventer jeg heller ikke, det kunne bare være at den historik som der er i arkivet slår igennem andre steder. Historikken er rar at have, men er ligemeget i længden.

Jeg er blot interesseret i at komme op og køre på den nye, og håber på at importmetoden som du beskriver er nok. Så må min revisor hjælpe med tilpasningen af system konti m.v.
Avatar billede 4gnisten Nybegynder
01. december 2006 - 17:53 #24
Sig mig, jeg har trukket en balance som jeg så har sammenlignet med mit gamle system, og alt passer.. undtage ultiomoposteringer, der er der ikke. Hvordan kan det være.
Se lige historikken ovenfor, hvordan jeg har importeret data.