Avatar billede nilu72 Nybegynder
08. november 2006 - 10:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Moms nulstilling

Jeg skal til at indberette moms for 3. kvartal. Mit spørgsmål går på hvordan jeg kan se at momsen er nulstillet, inden jeg indtaster diverse bilag for dette kvartal.
Avatar billede b_hansen Novice
08. november 2006 - 10:16 #1
Når du har bogført bilagene for 3. kvartal, skal du lave en momsopgørelse for perioden. Denne skal du dels bruge til at udfylde girokortet eller internetindberetningen og dels til at kontere din momsafregning.

Jeg gør det, at jeg tager en kopi af indberetningen og hæfter sammen med momsopgørelsen. Så sætter jeg det ind som et bilag, og konterer momsopgørelsen med medsat fortegn.

Eksempelvis kan der stå salgsmoms debit 1000 kr. Så laver jeg en kreditpostering på denne konto med modpost på kontoen momsafregning. Tilsvarende for købsmoms.

når så momsen afregnes/modtages posteres beløbet på banken med modpost på momsaferegning.
Avatar billede nilu72 Nybegynder
08. november 2006 - 10:30 #2
Ja det har jeg gjort for sidste kvartal. Men jeg vil gerne være sikker på at momsen står i nul, inden jeg går igang med indtaste bilagene for 3. kvartal.
Avatar billede b_hansen Novice
08. november 2006 - 10:48 #3
så skal du jo kontrollere saldoen på salgs- og købsmoms. Gå ind i kontoplanen og find moms under passiver. Her kan du dobbeltklikke på de enkelte konti og se saldoen.
Avatar billede b_hansen Novice
20. november 2006 - 14:43 #4
er du kommet videre?
Avatar billede nilu72 Nybegynder
20. november 2006 - 16:28 #5
Ja det var det jeg skulle bruge. Dit svar er accepteret-
Avatar billede b_hansen Novice
21. november 2006 - 08:32 #6
Ikke helt *S* for at acceptere skal du først markere den eller de bruger, der skal have point. Bagefter vælger du accepter.
Avatar billede nilu72 Nybegynder
21. november 2006 - 17:32 #7
Håber det lykkedes nu, sorry :-)
Avatar billede b_hansen Novice
22. november 2006 - 10:03 #8
helt i orden *S* Nu er det gjort rigtigt