Avatar billede jthom Nybegynder
07. november 2006 - 15:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Problemer med dataflytning i Excel

hej,

nogen derved hvordan jeg kan hente data fra en kolonne i et bestemt ark over i en kolonne i et andet. Problemet er at det første atk har mange flere rækker og man skal kunne sortere på de forskellige kolonners data.

Efter sorteringen skal de samme data  som før så overføres i det andet ark...men det er her der går ged i det da jeg kun kan få den til at hente data fra en bestemt celle a la

fx=='Ark 1'!E479 - efter soreringen vil der jo i dette tilfælde bliver overført forkerte data...

nogen der har en ide´ om hvordan dette kan løses ?
Avatar billede sjoran Nybegynder
07. november 2006 - 15:54 #1
Jeg bruger normalt funktionen Lopslag. Men det virker kun hvis du har en nøgle at slå op med. Og denne bliver man nød til at kopiere ind i kolonne A først fra dit oprindelige ark. Ved denne metode burde tabellen ikke ændre sig selvom du sortere i dit oprindelige ark. Men det kræver selvfølgelig at du kan finde en eller flere kolonner i dit oprindelige ark som tilsammen giver en unik nøgle. Og du bliver nød til at kopiere kolonnen over i arket hver gang der bliver tilføjet data i dit oprindelige datasæt.
Avatar billede newts Nybegynder
07. november 2006 - 21:57 #2
Et forslag, som måske virker. LAv en kollonne med "=række()". ved at slå op og læse i den række
kan du finde ud af hvilke række der indeholder den endelige data, og så læse den og gemme den igen.
Avatar billede frank_morley Nybegynder
08. november 2006 - 20:41 #3
Du skal referere til kolonnen, og ikke til nogen række i din formel.

Indtast tallene 1 - 20 i celle D1:D20 i filen Test1.xls, i Ark2.

Indsætte denne formel i filen Test2, i Ark1, i celle D1:D10:

=[Test2.xls]Ark2!$D:$D

Denne formel vil altid vise data fra de 10 øverste rækker i kolonne D.

Ovenstående virker hvis begge filer gemmes i den samme mappe. Hvis dette ikke er tilfældet, skal du huske at medtage søgestien til filen Test2.xls.

Håber du kan bruge dette.

Mvh
Frank Morley