Avatar billede thunderspike Nybegynder
07. november 2006 - 15:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Vedr. Win32:Trojan-gen (Other)

Hej

Ved at køre mit AVAST antivirus program konstaterede jeg en Win32:Trojan-gen (Other) i henholdsvis Winupdate.exe i C:\windows\system32 og i A0024868.exe i C:\System Volume Information. Jeg blev spurgt om jeg ville flytte de to filer til Viruschest. Det sagde jeg ja til og scannede igen harddisken. Nu uden virus. Er det nok eller skal jeg foretage mig yderligere ?.
07. november 2006 - 16:06 #1
Gennemfør proceduren herfra ->
http://www.eksperten.dk/artikler/954
Avatar billede thunderspike Nybegynder
07. november 2006 - 19:25 #2
Har gjort som der står i artiklen. Der kommer ikkke nogle fejl eller andet frem. Skal jeg sætte de to trojanere tilbage, hvor de var og så køre programmet. Så vidt jeg kan se er ihvertfald Winupdate.exe væk fra c:\windows\system32
07. november 2006 - 20:44 #3
Citat fra http://www.eksperten.dk/artikler/954 ->
"...Kør Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den..."

Sååååå - hvor er loggen ?
Avatar billede thunderspike Nybegynder
07. november 2006 - 21:32 #4
SUPERAntiSpyware Scan Log
Generated 11/07/2006 at 09:14 PM

Application Version : 3.3.1020

Core Rules Database Version : 3122
Trace Rules Database Version: 1142

Scan type      : Complete Scan
Total Scan Time : 00:26:18

Memory items scanned      : 155
Memory threats detected  : 0
Registry items scanned    : 5637
Registry threats detected : 0
File items scanned        : 28264
File threats detected    : 1

Trojan.WinUpdate
    C:\WINDOWS\SYSTEM32\WINUPDATE.EXE

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 21:19:38, on 07-11-2006
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\Mixer.exe
C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
C:\Programmer\SPAMfighter\SFAgent.exe
C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Distillr\Acrotray.exe
D:\Roxio\Easy Media Creator 8\Drag to Disc\DrgToDsc.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Roxio Shared\SharedCOM8\RoxWatchTray.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Real\Update_OB\realsched.exe
C:\WINDOWS\system32\RunDLL32.exe
C:\Programmer\Meaya\Popup Ad Filter\PopFilter.exe
C:\Programmer\Webroot\Washer\wwDisp.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Roxio Shared\SharedCOM8\RoxMediaDB.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Roxio Shared\SharedCOM8\RoxWatch.exe
C:\WINDOWS\system32\wwSecure.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Roxio Shared\SharedCOM8\CPSHelpRunner.exe
C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\acrobat_sl.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
D:\TMP\hijackthis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://signon.stofanet.dk/
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,AutoConfigURL = http://signon.stofanet.dk/proxy.pac
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: Adobe PDF Conversion Toolbar Helper - {AE7CD045-E861-484f-8273-0445EE161910} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll
O3 - Toolbar: Adobe PDF - {47833539-D0C5-4125-9FA8-0819E2EAAC93} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [UpdReg] C:\WINDOWS\Updreg.exe
O4 - HKLM\..\Run: [C-Media Mixer] Mixer.exe /startup
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SPAMfighter Agent] "C:\Programmer\SPAMfighter\SFAgent.exe" update delay 60
O4 - HKLM\..\Run: [Acrobat Assistant 7.0] "C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Distillr\Acrotray.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [RoxioDragToDisc] "D:\Roxio\Easy Media Creator 8\Drag to Disc\DrgToDsc.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [RoxWatchTray] "C:\Programmer\Fælles filer\Roxio Shared\SharedCOM8\RoxWatchTray.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] "C:\Programmer\Fælles filer\Real\Update_OB\realsched.exe"  -osboot
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RunDLL32.exe NvMCTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKCU\..\Run: [Jet Detection] C:\Programmer\Creative\SBAudigy\PROGRAM\ADGJDet.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Popup Ad Filter] C:\Programmer\Meaya\Popup Ad Filter\PopFilter.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Window Washer] C:\Programmer\Webroot\Washer\wwDisp.exe
O4 - HKCU\..\Run: [updateMgr] "C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AdobeUpdateManager.exe" AcPro7_0_8 -reboot 1
O4 - HKCU\..\Run: [SUPERAntiSpyware] C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe
O4 - Global Startup: Adobe Acrobat Speed Launcher.lnk = ?
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O8 - Extra context menu item: Allow Popups - C:\Programmer\Meaya\Popup Ad Filter\WhiteGetUrl.js
O8 - Extra context menu item: Convert link target to Adobe PDF - res://C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIECapture.html
O8 - Extra context menu item: Convert link target to existing PDF - res://C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppend.html
O8 - Extra context menu item: Convert selected links to Adobe PDF - res://C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIECaptureSelLinks.html
O8 - Extra context menu item: Convert selected links to existing PDF - res://C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppendSelLinks.html
O8 - Extra context menu item: Convert selection to Adobe PDF - res://C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIECapture.html
O8 - Extra context menu item: Convert selection to existing PDF - res://C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppend.html
O8 - Extra context menu item: Convert to Adobe PDF - res://C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIECapture.html
O8 - Extra context menu item: Convert to existing PDF - res://C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll/AcroIEAppend.html
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O20 - Winlogon Notify: !SASWinLogon - C:\Programmer\SUPERAntiSpyware\SASWINLO.dll
O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WgaLogon.dll
O23 - Service: Adobe LM Service - Adobe Systems - C:\Programmer\Fælles filer\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe
O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - Unknown owner - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
O23 - Service: avast! Antivirus - Unknown owner - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - Unknown owner - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: avast! Web Scanner - Unknown owner - C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
O23 - Service: LiveShare P2P Server (RoxLiveShare) - Sonic Solutions - C:\Programmer\Fælles filer\Roxio Shared\SharedCOM8\RoxLiveShare.exe
O23 - Service: RoxMediaDB - Sonic Solutions - C:\Programmer\Fælles filer\Roxio Shared\SharedCOM8\RoxMediaDB.exe
O23 - Service: RoxUpnpRenderer (RoxUPnPRenderer) - Sonic Solutions - C:\Programmer\Fælles filer\Roxio Shared\SharedCom\RoxUpnpRenderer.exe
O23 - Service: RoxUpnpServer - Sonic Solutions - D:\Roxio\Easy Media Creator 8\Digital Home\RoxUpnpServer.exe
O23 - Service: Roxio Hard Drive Watcher (RoxWatch) - Sonic Solutions - C:\Programmer\Fælles filer\Roxio Shared\SharedCOM8\RoxWatch.exe
O23 - Service: Washer Security Access (wwSecSvc) - Webroot Software, Inc. - C:\WINDOWS\system32\wwSecure.exe

Den trojaner som der åbenbart er i C:\System Volume Information dukker ikke op, når jeg kører Dr. web og SuperAntispyware. Nogen ide ??.
08. november 2006 - 20:24 #5
Der er ikke mere at gi' af ifølge loggen ...
Kører putter fornuftigt nu ?
08. november 2006 - 20:26 #6
Du er velkommen en anden gang...

Du skal rense temp med denne fil, det tager kun få sek.
http://www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

Efter sådan en tur er det altid en god ide og rydde op i systemgendannelsesfilerne.
Deaktiver systemgendannelse -> http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/deaktiver_systemgendannelse.htm
Genstart din computer - aktiver systemgendannelse. Dette gøres samme sted, hvor du deaktiverede, denne gang skal du blot aktivere.
(Så får du 'nulstillet' C:\System Volume Information ...)
Det vil også være en god idé manuelt at oprette et nyt punkt, som du kan navngive, og vende tilbage til, hvis du skulle få problemer af nogen art.

Et par artikler om sikker surfing finder du her:
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14414

Safe Surfing...
Avatar billede thunderspike Nybegynder
08. november 2006 - 22:05 #7
Tak for hjælpen. Så skulle det vist være i orden igen. Plejer sgu' ikke at have virus på min maskine. Siden min geninstallering af Windows XP i forrige uge har Outlook Express haft det med at hænge, når jeg ville lukke ned. Det gør det ikke mere. Gad vide om der er en sammenhæng?.