Avatar billede hj-bune Nybegynder
20. maj 2001 - 19:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

installation af samsung cdr

Jeg har erhvervet mig en samsung brænder (SW 212), som brænder x12,8,32.
Selve den fysiske installation forløb uden problemer.
Windows (ME) fandt med det samme drevet og tildelte det en driver (der fulgte ingen driver med selve brænderen).
Derefter brændte jeg en test cd, og det fungerede også.
Nu er der imidlertid opstået problemer. Windows påstår frejdigt, at drevet fungerer korrekt, men ikke desto mindre kan jeg ikke læse fra drevet i f.eks. Stifinderen, og mit cdr-brænderprogram (WinOnCD 3.8), vil heller ikke kendes ved skiver i drevet. Det hævder hårdnakket at der ikke er nogen cd i drevet og kommer med beskeden \"tray open\", hvilket jeg tolker som at drevets skuffe er åben, og det er den aldeles ikke.
Er der nogen der kan foreslå en løsning, jeg kan ikke selv finde på mere.

Svaret der fører til en løsning giver 300 point.

På forhånd tak!
Avatar billede francke Nybegynder
20. maj 2001 - 20:29 #1
Sidder den sammen med et alm. CDdrev
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 20:35 #2
Prøv at installere ASPI driverne på http://www.ping.be/satcp/softwaretools01.shtml#ASPI
Avatar billede hj-bune Nybegynder
20. maj 2001 - 20:50 #3
Til francke - ja, den sidder sammen med et alm. cd-drev. Brænder og CD sidder på hver sin controller og er begge sat som master.
Mine ASPI drivere er i orden ifølge den check-exe, som jeg har downloadet fra dit link, makse.
Tak for det, ser frem til at høre videre.
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 21:03 #4
Check i Systemegenskaber om DMA er slået fra/til. Ret den til det modsatte.
(H-klik Denne Computer - Egenskaber > Enhedshåndtering - D-klik på CD-Rom drevet)
Avatar billede dinoman Nybegynder
21. maj 2001 - 09:41 #5
Du kan installere nogle ASPI Drivere fra adaptec.
Du kan finde dem på følgende adresse:
http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?filekey=aspi32.exe

Adaptec\'s ASPI tjecker kan findes her:
http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?filekey=aspichk.exe

Jeg har været inde på www.roxio.com, og ifølge deres side står der noget om at Samsung SW212B kun er understøttet af DirectCD Win v3.03(og senere) og Easy CD Creator v4.03(og senere).

Du kan selv prøve at tjecke her:
http://www.roxio.com/en/jhtml/cdrdatabase/database.jhtml;$sessionid$UC4PU1AAAEMOTJ4YZOUCFEQ

Du kan også prøve at opdatere driverne til WInOnCD 3.8. Det gør du fra
Menuen Help->internet.

Måske kan du også opdatere firmwaren i brænderen?

Jeg prøvede på www.samsung.com, men fandt kun en link til brugermanualen:
http://samsungelectronics.com/jsp/download.jsp?language=en&site=gl&job=downloads&productcode=CDRW&filename=2001051010290925202SW-212exp.pdf&aliasname=SW-212exp.pdf&path=odd

Jeg håber det fungerer for dig - dog tror jeg desværre du skal skifte cdr-software.

Fulgte WinOnCD 3.8 med brænderen??
Avatar billede hj-bune Nybegynder
24. maj 2001 - 11:50 #6
Hej dinoman!
Tak for de mange gode relevante links. Jeg har været igennem dem, og du har ganske ret i, at Easy CD Creator v4.03(og senere)er det eneste roxio-produkt, der understøtter min brænder. Det kunne dog være interessant at vide, om der er andre cdr-softwareprodukter der understøtter den, men det oplyser samsungs site ikke noget om. Det mærkelige er, at jeg faktisk brændte en cd med winoncd 3.7 lige efter installationen af cdr-drevet. Jeg har efterfølgende forsøgt mig igen uden held, også med div. andre brænderprogrammer: nero 5.5 og clone-cd.
Desvære har jeg kun Easy CD Creator i version 3.1, men jeg er igang med at fremskaffe v. 5.03, så får vi se om det lykkes.
Måske er der bare gået generelt kuk i opsætningen, for jeg kan heller ikke læse fra cdr-drevet, hverken i stifinder elle i disco, så en mulighed er også at indlæse mit backup-image fra før miseren startede og så installere forfra.
Som du kan se arbejder jeg på sagen ud fra dine anvisninger og jeg vender tilbage med resultatet af anstrengelserne så snart som muligt, så du kan få dine 300 points.
Endnu en gang - tak for hjælpen so far og på gen-mail.
hj-bune
Avatar billede francke Nybegynder
24. maj 2001 - 12:19 #7
Avatar billede dinoman Nybegynder
24. maj 2001 - 12:38 #8
Det skulle ikke undre mig om der måske er en hardware relateret fejl i dit drev. Ved nærmere tætlæsning af dit problem, tror jeg dit drev har svært ved at se at tray\'en er lukket. Hvis den tror den stadig står åben, ja så vil den ingenting.

Under alle omstændigheder tror jeg ikke en brænder skal opføre sig som din, den har tydelig hardwaremæssige problemer.

Dog synes jeg du skal prøve det med at installere dit image igen, det kan jo være...

Jag har selv haft en ældre HP 4x brænder. Pludselig begyndte den også at opføre sig mystisk. Hvergang jeg forsøgte at loade winOncd 3.7, så fryste programmet, og brænderen lyste både grøn og rød. Ifølge HPs trouble shooting, betyder det \"fatal interface error\", eller sådan noget.

Kontakt din forhandler hvis intet andet fungerer, han skal jo bytte den til en ny indenfor et år.

Med vh DinoMan
(Byt den til en plextor, super kvali!)