Avatar billede steelman Novice
06. november 2006 - 05:51 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Kabel til ADSL-modem/router

Hej,

Jeg har en ADSL-forbindelse hos CC. Da jeg ikke har fastnet-telefon, har der været en teknikker og installeret et kap-stik ved det eneste tlf. stik i lejligheden, nemlig i soveværelset.
I øjeblikket har jeg sat CC's standard Zyxel-box lige ved siden af kap-stikket, så det er forbundet via et lille telefonkabel med RJ11-stik i begge ender. Fra routeren (i soveværelset) har jeg så trukket et langt netværkskabel (ca. 10-15m) ind til kontoret, hvor jeg har en NAS, PC'er, ATA, switch osv stående.

Men jeg overvejer lidt at købe mig en "Fritz!Box Fon WLAN" for at få både ADSLmodem, router, WLAN, og VoIP-ATA i én samlet boks.
Men af hensyn til min PC og NAS vil jeg gerne have Fritz!Box'en til at stå inde på kontoret.

Mit spørgsmål er så om der er nogle problemer i, at lave en lille RJ11->RJ45-adapter fra kap-stikket i soveværelset til det netværkskabel jeg allerede har trukket indtil kontoret, og så lave en RJ45->RJ11-adapter fra netværkskablet til Fritz!box'en? Eller vil det gå meget udover kvaliteten af signalet i kablet?

Jeg håber at mit spørgsmål er til at forstå - ellers må jeg uddybe :-)
Avatar billede newts Nybegynder
06. november 2006 - 09:51 #1
RJ45 kabel, eller "nætværkskabel" køre med parvis snoede ledninger.
Det gør RJ11 ikke. Det kan lade sig gøre men du vil få en MASSE problemer med dataoverførslen. Et netværkskabel SKAL være parsnoet helt op til stikket.
Du er nok nød til at bide i det sure æbel og skifte hele ledningen ud.
Det bedste for dig er nok at bore et "STORT" hul i vægen og købe et færdig kabel med stik. SÅ virker det normalt 1. gang. Ellers skal du have en "EKSPERT" til at trække et kabel og montere stik, og det er jo nok dyre end at leje en boremaskine og bord hos silvan.
Avatar billede steelman Novice
06. november 2006 - 13:11 #2
Men egentlig skal jeg jo bare bruge to ledere i netværkskablet, så kan jeg ikke bare benytte mig af to ledere som ikke er par-snoet? Jeg knalder selv stikkene på, så jeg kan jo bare montere dem så det passer i begge ender...(?)
Avatar billede newts Nybegynder
06. november 2006 - 15:44 #3
Der er ikke andet en at prøve. Noen gange virker ting som ikke brde....
Avatar billede steelman Novice
06. november 2006 - 23:57 #4
Men jeg tænker bare, at der er vel ikke nogen forskel i at gøre det på dén måde, end hvis jeg fik en tele-teknikker ud for at sætte et kap-stik op i kontoret istedet - det er vel det samme, ik'?
Avatar billede hsloth Novice
14. november 2006 - 11:35 #5
Der er ikke nogen problemer i at bruge dit netværkskabel med RJ45 stik til at forlænge kobber-forbindelsen til centralen.

Du kan f.eks. bruge nogle Rj45 hun/hun stik til at forbinde RJ45 og RJ11 stikkene med, de er til at få for små penge
Avatar billede steelman Novice
14. november 2006 - 12:09 #6
Nej, jeg har også kunne læse mig til, at telefonledninger også er parsnoet, så det giver jo igen forskel... Men tak for hjælpen begge to :-)