Avatar billede xzaboo Praktikant
05. november 2006 - 22:14 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Forløbende formulars felt pludselig låst

Hej..

Jeg har et problem som pludselig er opstået efter min db gik ned, og måtte 'Komprimeres og Repareres' af access..

Problem er at jeg ikke længere kan ændre i data som er vist i en forløbende formular. Der er 5 forskellige fortløbende formularer, og det gælder for dem alle sammen. Jeg har tjekket alle formularer om der er sat lås på nogle af felterne, men kan ikke finde frem til noget synligt. Det sjove er nemlig, at hvis man får vist de samme felter i en 'Enkel Formular', så kan man uden problem ændre i felternes data. db'en er bygget op med backend og tre forskellige frontends, og problemet med de låste felter er i alle tre frontends. Det skal lige siges, at det har virket uden problemmer indtil nedbruddet.

Mvh.
Steffen Ernesto Kristensen
Avatar billede cpufan Juniormester
05. november 2006 - 22:19 #1
har du ændret db-navnet?

som jeg forstår det er formularerne kædet sammen og dermed afhængige af hinanden.
de kæder er oprettet med navne eller lignende.
måske kæderne lænker til den gl. db - som er død.
Avatar billede mugs Novice
05. november 2006 - 22:20 #2
Jeg har ikke nogen forklaring på, hvad der kan være sket. Men en mulig løsning kan være, at du kontrollerer egenskaberne for formularerne, at du i fanen Data har tilladelse til at ændre data.
Avatar billede xzaboo Praktikant
05. november 2006 - 22:28 #3
Cpufan> Der er ikke ændret nogen ting.

mugs> det var også min første tanke, og der skulle være tilladelse til at ændre i data.

Det er meget mystisk
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2006 - 22:52 #4
Har du oprettet nye db'er og importeret de andre db'er i disse!~)
Avatar billede xzaboo Praktikant
05. november 2006 - 23:14 #5
spg> nej, på ingen måder.. Der er ikke blevet foretaget nogle specielle ændringer i nogle af db'erne
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2006 - 09:12 #6
Nej, det jeg mener er, at du kunne forsøge dette for at se om det kan rette problemet!~)
Avatar billede moba Nybegynder
06. november 2006 - 11:05 #7
Hvad mener du med frontend? Er det en database, som "linker" til din backenddatabase? Det kan være at dette link skal genetableres.
Avatar billede terry Ekspert
06. november 2006 - 11:09 #8
Its possible that a primary key has been removed fro ma table. If no primary key exists then you may not be able to alter data. Check the tables to make sure they exist.
Avatar billede mugs Novice
06. november 2006 - 12:26 #9
Hvis linket til backend er røget, skal der komme en fejlmeddelelse fordi backend ikke kan findes.
Avatar billede terry Ekspert
06. november 2006 - 14:43 #10
Nore will there be any data to see
Avatar billede xzaboo Praktikant
06. november 2006 - 22:45 #11
Jeg har tjekket linket, og prøvet at genoprette det flere gange for at se om der skulle være noget der, men det giver intet resultat..

Jeg ved at der ikke er blevet fjernet nogle primær-nøgle fra nogle af de tabeller som formularen viser, og jeg kan sagtens ændre i data for de helt samme tabeller i en anden formular som ikke er en fortløbende :)
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2006 - 23:24 #12
Jeg tror du skal prøve at oprette en ny db og importere tabellerne fra backend. Så lav endnu en ny db og importér alt pånær tabellerne fra en frontend. Husk at sætte de samme indstillinger for den nye database, som i den gamle, dvs. startup indstillinger og evt. generelle indstillinger (eks. nogle gange er autotracking af ord slået fra, da dette kan øge db'ens hastighed drastisk). Så link den nye frontend til den nye backend, hvis dette ikke virker, så vil det give mig selv endnu en god grund til ikke at lade access komprimere og reparere, når den selv foreslår det!~)
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2006 - 10:24 #13
En anden ting, jeg kom til at tænke på... Forsvinder ldb-filen, når alle er ude af frontends?~)
Avatar billede xzaboo Praktikant
09. november 2006 - 22:43 #14
Hej Igen Alle...

Jeg havde overset et manglende et felt havde mistet sit "status" som primær nøgle i en af de tabeller der var nødvendige for at dataen kunne vises..

Derfor må det være Terry der har kommet med det rigtige svar..

Mange tak for hjælpen..

Mvh.
Steffen
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2006 - 09:05 #15
tak Steffen
og en god weekend til alle
Avatar billede mugs Novice
10. november 2006 - 10:49 #16
Tak i lige måde Terry.

Vil det sige, at du ikke er på i weekenden, så der bliver lidt smuler fra de riges bord til os andre?

:o)
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2006 - 13:11 #17
:o)
Well I have reduced my activity on eksperten qite a bit already, so there must be points enough for everyone to have a share already.
I'll try and keep it to a minimum over the wekend mugs.
But then you wont have time anyway, you have to get your garden ready for the winter ikke?
Avatar billede mugs Novice
10. november 2006 - 14:39 #18
I have noticed, that You have reduced Your activity. It's a pity - We miss Your expertise (and Thomas' too).

My garden i ready for the winter allready - But if the weather is nice, then there will allways be something to do.
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2006 - 14:44 #19
Well you and a few others are always there to give a hand with your expertise, so I'm sure people are getting good assistance :o)