Avatar billede dj.iceman Nybegynder
03. november 2006 - 15:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Få dem samlet under 1

Jeg har en opgaver der viser en valgmåling.

Folk er blevet spurgt om hvem de stemmer på.

Dette er blevet indtastet i en database hvor hvert parti har fået et ID-nummer.

Når jeg så skal lave en forespørgsel på hvor mange der har stemt på hvert parti, kommer den op og giver mig 204 linjer af én på S, og 504 linjer af én på V.

Hvordan får man det samlet så der kun kommer én linje hvor man kan se at 204 har stemt på S, og næste linje hvor 504 har stemt på V.

Håber I forstår - det skulle være rimelig simpelt, men er langt fra haj til dette.
Avatar billede mugs Novice
03. november 2006 - 15:31 #1
Lav en forespørgsel og træk ID-nummer ned i gitteret. Nu vælger i "Vis Totaler" og der kommer nu en linie mere i forespørgselsgitteret. Du kan se, at der under feltet står "Grupper efter". Kør din forespørgsel og du får nu kun det antal linier som du har id-nummer til.

Nu trækker du igen feltet ID-nummer ned i gitteret så du har det 2 gange. I det sidste felt står der også "Grupper efter". Du åbner nu dialogboksen in "Grupper efter" og vælger "Antal". Så bør det køre.
Avatar billede dj.iceman Nybegynder
03. november 2006 - 15:36 #2
Perfekt .. Havde bare ikke Vis Totaler aktiveret som den var på den jeg havde prøvet før.

Tusinde tak
Avatar billede mugs Novice
03. november 2006 - 15:57 #3
Selv tak - Og tak for point ;o)
Avatar billede hernsth Nybegynder
05. november 2006 - 14:20 #4
Jeg står med et ligende problem!
Er det sådan at man kunne få lov at se sql-kilden fra dj_iceman?
Du må være mit sidste håb!! :D'
På forhånd tak!
Avatar billede mugs Novice
05. november 2006 - 14:25 #5
Du kan altid i din forespørgsel vælge Vis > SQL så ser du "SQL-kilden" eller SQL-sætningen som det normalt kaldes.
Avatar billede hernsth Nybegynder
05. november 2006 - 14:35 #6
Ja det er jeg klar over!
Jeg skal også have den til at tælle poster!
Eksempel:
Procent  ID
100      d
100      a
89      d
78      a

At hvad den skal er at tælle hvor mange "d" der er og hvor mange "a" der er!

Så der kommer til at stå:
a    3
d    5

hvordan hulan gør jeg lige det!?!?
Avatar billede mugs Novice
05. november 2006 - 14:39 #7
Træk feltet ID ned i gitteret > Vis > Totaler og under "Grupper efter" vælger du antal.
Avatar billede hernsth Nybegynder
05. november 2006 - 14:48 #8
Så viser den det sådan:
100  d  3
100  a  2
89  d  2
79  a  1

Den tæller altså antallet af d'er der har fået 100%, antal af d'er der har fået 89 % også videre. Det er jo ikke det den skal, den skal bare tælle antal af forekomster af de enkelte bogsatver.
Avatar billede mugs Novice
05. november 2006 - 14:53 #9
Det skal den også gøre fordi du grupperer posterne. Du skal kun have feltet ID i gitteret. Men hvordan skal du bruge resultatet? I en rapport / formular?