Avatar billede raos Nybegynder
03. november 2006 - 14:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

recordset.fileter vs. relativ dato

Jeg har fyldt et recordset med rækker. En af kolonnerne i recordsettet er en DateTime med navnet timestamp.

Jeg ønsker kun at vise de rækker hvor timestamp er nyere end "sidste fredag kl 22:00"

Hvordan gør jeg det nemmest?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. november 2006 - 14:58 #1
Hmm...

- Find ugenummer
- Find dato for forrige "fradag", ud fra ugenummer du har fundet (kald dato-variablen datoForForrigeFredag
- Sæt SQL sætningen op med " where timestamp > " & datoForForrigeFredag

Det skal muligvis være: "where timestamp > #" & datoForForrigeFredag & "#"

Vil jeg mene.. :-)
Avatar billede raos Nybegynder
03. november 2006 - 15:55 #2
Tak for kommentar.
Kunne du lave det du skrive om til kode?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
03. november 2006 - 16:07 #3
Jeg vil se om jeg kan få tid, til at kigge på det i aften.. ellers bliver det først i morgen eftermiddag..

Hvis du har mod på det, kunne du kigge her:
- Generelt: http://www.w3schools.com/vbscript/vbscript_ref_functions.asp#date
- "Weekday": http://www.w3schools.com/vbscript/func_weekday.asp
- "WeekdayName": http://www.w3schools.com/vbscript/func_weekdayname.asp
Der skal muligvis også bruges noget Date-EtEllerAndet..

Men som sagt, ser jeg lige om jeg kan få tid til det i aften..
Avatar billede raos Nybegynder
03. november 2006 - 16:51 #4
Tak for inspiration. Har nu selv løst problemet med at finde datoen:

lastFriday = Now
If Weekday(lastFriday) = vbFriday Then
    '* idag er fredag -> lad som om det er torsdag
    lastFriday = DateAdd("d", -1, lastFriday)
End If

'* find sidste fredag
lastFriday = lastFriday - Weekday(lastFriday, vbFriday) + 1

'* reset klokken til 22:00
lastFriday = CDate(DatePart("d", lastFriday) & "-" & DatePart("m", lastFriday) & "-" & DatePart("yyyy", lastFriday) & " 22:00")
Avatar billede cpufan Juniormester
03. november 2006 - 21:21 #5
vend det rundt så du får yyyy-mm-dd
db'ere kører altid med dette datoformat
Avatar billede raos Nybegynder
03. november 2006 - 23:46 #6
Det virker ellers fint efter hensigten
Avatar billede cpufan Juniormester
04. november 2006 - 00:41 #7
nå jamen så er alt jo ok
Avatar billede raos Nybegynder
04. november 2006 - 10:00 #8
thesurfer> læg lige et svar
Avatar billede thesurfer Nybegynder
04. november 2006 - 13:24 #9
OK.. det var da så lidt.. hehe.. :-)