Avatar billede pg8240 Nybegynder
31. oktober 2006 - 23:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Cd drev vil ikke læse CD'er

Hej eksperter..

Hjalp for et par uger siden en veninde med at geninstallere hendes PC med Win XP, Office osv..

Nu er jeg så kommet i den situation hun skulle bruge noget mere til hende Word, nemlig Equation editor, men nu vil computeren sgu ikke æde nogen CD'er...
Det er en bærbar PC af mærket Mitac, ca. 4 år og drevet er et Pioneer..

Når jeg ligger cd'en i drevet kommer den sædvanlige lyd (som om laseren flytter sig en lille smule) men skiven kører ikk op i omdregjninger...

Har I nogen forslag til hva dette kan være
Er drevet dødt eller

På forhånd tak

Mvh.
Peter
Avatar billede nva Praktikant
01. november 2006 - 08:40 #1
Prøv som det første at fjerne det i enhedshåndteringe og genstart så det geninstalleres. Evt. er det også en god idé at kigge efter en ny driver.
Avatar billede nva Praktikant
01. november 2006 - 08:42 #2
Du kan også prøve disse 'tricks' http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no49
Avatar billede gyraf Nybegynder
01. november 2006 - 08:55 #3
nu om dage sker det ret ofte at programmet "itunes" - der tvangs-installeres som en del af ipod-software - på en eller anden måde går ind og blokerer for cd-drevet. Værd at undersøge.

Jakob E.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
01. november 2006 - 09:39 #4
udskift drevet, laseren er defekt (den kan ikke se der er en skive, og spinner derfor ikek skiven op,det du kan høre er at pickuppen forsøger at fokusere, så modtager dioderne får højst feedback på alle dioder, og derved er pickuppen fokuseret, men da laseren ikke kan sende nok lys længere kan der ikke fokuseret ordenligt).
Avatar billede jonassf Nybegynder
01. november 2006 - 14:11 #5
Jeg giver Niels Hansen ret. Det er 100% sikkert at laseren er slidt op. Især når du kan høre den prøver på, at finde fokus og ikke kommer videre. Men vil du gøre et absolut sidste forsøg. Kan du tage en vatpind og noget isopropylalkohol 99% og forsigtig rense laseren. Det vil kunne fjerne evt. støv, som også godt kunne være skyld i det. Men den chance er ikke rart stor, desværre.
Avatar billede pg8240 Nybegynder
01. november 2006 - 15:00 #6
Jeg siger tak for svarene, jeg vil forsøge mig frem og komme med resultatet..
Avatar billede pg8240 Nybegynder
01. november 2006 - 21:14 #7
Ja, så har jeg løst problemet, den må åbenbart bare have været på tværs i går, for her i dag da jeg satte cd'en i, så snurrede den op uden problemer og jeg kunne bruge cd-drevet... Meget underligt

Men jeg siger tak for de forskellige forslag...

Jeg ved ikk lige hvordan vi ska fordele point??
Avatar billede jonassf Nybegynder
02. november 2006 - 19:58 #8
Dem synes jeg Niels hansen har fortjent....