Avatar billede oles Nybegynder
20. maj 2001 - 13:15 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

FSB, multiplier eller strømmen?

Jeg har en Duron 600, Chainteck 7aja og en Volcano 2 køler,640 mb ram.
Jeg ønsker at hæve ydelsen til omkring 800.

Spørgsmål 1 lyder: Hvad er \"bedst\" at ændre: FSB? eller multiplieren? eller begge?
Har på overclocking.dk  under survey, set at det er meget forskelligt hvad folk vælger at gøre, ligeledes er der ret stor forskel på den spænding der vælges

Jeg har foreløbigt hævet bussen til at kører 110 hz i stedet for 100 og det kører fint.
Så har jeg prøvet at hæve multiplieren, men kan kun hæve den fra 6.0 til 6,5 -> 715 MHz. Den booter ikke hvis jeg prøver på nogle af de andre jumpersettings!

Spørgsmål 2 Enten har det noget med strømmen at gøre (den kan jeg vist ikke ændre på nogen steder??) Eller så er det måske fordi mine blyantsstreger ikke er lykkedes ordentlig.

Teori: Der er på mit bundkort 4 jumpere til regulering af multiplieren, der default er sat til off, der er lig med auto (hvilket måske kunne hænge sammen med at der jo oprindeligt ingen forbindelse er mellem de 4 sæt prikker på L1, altså off).
Settingen for 6,5 er jumper 1, 2 og 3 som off (altså ikke afgørende om der er blyant eller ej) og jumper 4 sat til on (afhængighed af om der er forbindelse altså om blyantstegen er ok). Hvis jeg prøver at sætte en anden jumper til on (for at ændre multiplieren) virker det ikke.

Hvad tror du...

Ja, jeg ved det er et lidt forvirrende spørgsmål…

Mvh. Ole S.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. maj 2001 - 13:31 #1
Spørgsmålet er ikke så forvirrende endda...

ad 1 Det er bedst at ændre multiplier, det er ægte OC. Forøgelse af FSB er \"husmands OC\" og iøvrigt skal mand passe på ikke at øge for meget, da det også påvirker PCI bussen (default 33MHz) og APG (default 66MHz) i samme forhold. En forøgelse af FSB med 10-15% kører dog stabilt i de fleste tilfælde. Prøv dig frem.

ad 2 Kender ikke dit Mobo og dets jumpersettings. Har du ikke manualen som kan give dig en forklaring? Skal der feks ændres i Bios ved ændret jumpersettings. Min Duron 600 med FSB 111 har vcore 1.55. Du kan prøve at hæve i steps a 0.05 - og ikke højere end 1.85, med god køling.
Avatar billede isis Nybegynder
20. maj 2001 - 16:20 #2
Hvis du skal have en Duron 600 op og køre 800, kan du være sikker på at den skal bruge mere strøm. Du skal altså ind og sætte vcore op. Omkring 10-15% er nok passende, men kølingen skal altså være i orden ellers GRILLER du CPU\'en. Duron og Athlon har nemlig ikke nogen thermal protection, så de brænder sammen! hvis de bli\'r for varme. Men uden at sætte voltage op kommer du ikke længere end du er nu.
Avatar billede oles Nybegynder
22. maj 2001 - 13:49 #3
963 MHz...

Tegnede blyantstregerne op igen og ændrede multiplieren til og satte FSB op til 107.
Har ikke ændret åp spændingen da dette ikke er muligt på mit mobo.
Cpu\'en bliver ikke særlig varm kun 30 grader idle og 35 in action..

c-ya
Ole