Avatar billede autronic Nybegynder
20. november 1999 - 20:23 Der er 20 kommentarer

Hvorfor er min harddisk kun på 500 MB?

Jeg skulle egentlig have 850 MB. på min harddisk men Windows siger at der kun er 500! Er der nogen som kan sige hvordan jeg får de 350 MB. tilbage?
Avatar billede spacey Nybegynder
20. november 1999 - 20:31 #1
Er den Fat32 formatteret?
Hvis ikke så prøv at Fat32 formatere.
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
20. november 1999 - 20:32 #2
..det er nok fordi den er partitioneret forkert. Hvis du ikke har lyst til at reinstallere, så skal du enten installere PartitionMagic eller oprette en ny partition på 350MB med FDISK. PartitionMagic kan ændre  størrelsen på en eksisterende partition uden at lave noget om, men hvis du vil have én stor partition og ikke har mulighed for at installere PartitionMagic.....så er jeg bange for at du må bide i det sure æble.

Til at starte med kan du hoppe ud i dos of starte FDISK. Her kan du se om din partition kun er på 500MB, eller om det er noget der er galt.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. november 1999 - 20:42 #3
det er måske fordi din BIOS ikke kan udnytte mere end 500 mb diske...

det løses med et lille program fra producentens HP, som lægger sig i bootsektoren og som sørger for at computeren kan se hele disken...
Avatar billede getalife Nybegynder
20. november 1999 - 20:55 #4
Det kan vel også være BIOS'en der er indstillet forkert.
Prøv evt. at sætte den til at automatisk finde din disk.
(kan være du skal reformatere)
Avatar billede hobbez Nybegynder
20. november 1999 - 23:02 #5
Som cyberesben skriver: Mange BIOS kan kun finde ud af harddiske op til 500 Mb (504 er det vist).

/Rob
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. november 1999 - 23:19 #6
jeg mener nu det er 512
Avatar billede autronic Nybegynder
21. november 1999 - 01:29 #7
jep, den kan kun finde 504 MB!
Avatar billede autronic Nybegynder
21. november 1999 - 01:34 #8
Hvor kan jeg downloade sådan et program?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. november 1999 - 01:50 #9
hvilken HD er det?
Avatar billede Slettet bruger
21. november 1999 - 09:09 #10
Hvis der tidligere har været 850MB og nu kun 500Mb, så er der noget galt, Windows har tidliger kunne holde styr på 850. kom nu tilbage på sporet og prøv at svare ud fra den forudsætning.
Avatar billede davs Nybegynder
21. november 1999 - 11:52 #11
Det er ikke et spørgsmål, om windows kan holde styr på det, men et spørgsmål om bundkortet kan håndtere mere end de 500 Mb.

For at løse dette kan man skaffe en disk manager, til sin HD. Se på mærket og gå så på leverandørens hjemmeside, og der kan du så gratis hente den disk manager der skal bruges.
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
21. november 1999 - 11:59 #12
...ville det ikke være smart at vide hvordan disken er partitioneret, inden manden kaster sig ud i diverse BIOS-opdateringer....
Avatar billede driis Nybegynder
21. november 1999 - 13:41 #13
Jeg havde det samme problem med min gamle PC. Den detectede 850 MB i BIOS, men under MODE stod der "Normal" Jeg ændrede det til LBA-Mode (Large Block Allocation Mode), og så kunne jeg se hele disken i både DOS og Windows.

Måske det kan hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
21. november 1999 - 14:07 #14
En bios opdate skulle da ikke gerne være alt for problematisk.
Avatar billede c_wellendorf Nybegynder
22. november 1999 - 09:00 #15
Har du kørt med komprimeret drev, så kan den tidligere komprimerede fil ligge og optage pladsen, slet den fil, jeg kan ikke huske hvad den hedder.
Avatar billede davs Nybegynder
22. november 1999 - 09:53 #16
c_Wellendorf - Det burde ikke kunne lade sig gøre hvis man bruger "fdisk", men det kan da godt være, at der er enkelte programmer til disk komprimering der laver det nummer.
Avatar billede c_wellendorf Nybegynder
22. november 1999 - 09:58 #17
Det er korrekt at Fdisk klarer problemet, erefter kan man installere win 98 og benytte FAT 32 formattering. Herefter skulle den rigtige størrelse fremkomme.
Avatar billede cybermike Nybegynder
13. december 1999 - 08:32 #18
Fejlen ligger ikke i biosen med mindre du har pillet i den for nyligt(Hvad jeg ikke går ud fra at du har).

Prøv at installere hele harddisken forfra(vænd dig forøvrigt til at gøre dette en gang hver eller hver anden månede, for at holde windows optimal).
Prøv eventuelt at køre FDISK /MBR , for at se om der skulle være en vira i boot sectoren.

Hvis ikke dette virker så prøv at oplyse hvilken PC´er du har(familie, hastighed, harddisktype osv.)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
13. december 1999 - 17:13 #19
bare drop det her lorte spm, jeg tror ikke autronic kommer tilbage
Avatar billede Slettet bruger
13. december 1999 - 23:37 #20
Nej du har nok ret. Et spørgsmål og ingen reaktion på svar eller kommentare. Ikke engang en e-mail.