Avatar billede tizmo Nybegynder
30. oktober 2006 - 23:37 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg slette Vista?

Hej Allesammen. Ja så er jeg her igen, og håber denne gang også på et svar på mit problem :)

Sagen er den at jeg i weekenden købte bladet "Data tid" hvor der var en prøveversion med af det nye Windows Vista. Jeg har nu prøvet det og skulle så mene at det var det. Det er da meget fedt osv, men indtil det er helt "okay" vil jeg gerne forsætte med at bruge XP. Jeg troede at jeg var så smart at installere det på mit D drev så jeg ikke slettete det gamle windows.. Men nu ligger problemet i at jeg ikke kan få slettet vista igen, det ligger bare og fylder på mit d drev nu?!

så her er spørgsmålet : Er der nogen/en som ved hvordan jeg kan fjerne vista fra min pc igen?

Håber der er nogen der kan svare .?

Mvh Thomas Madsen
30. oktober 2006 - 23:39 #1
Avatar billede tizmo Nybegynder
30. oktober 2006 - 23:53 #2
Læst og prøvet, men den artikel giver kun råd til at kunne fortsætte med at bruge xp. Og problemet ligger i at jeg bare ik kan få fjernet vista.. alle filer osv ligger der stadig..!! ? Kan sagtens bare bruge XP !!:)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
31. oktober 2006 - 00:26 #3
kan du ikke formatere partionen du installerede windows på ? (jeg regner ikke med du har installeret vista på samme partion som dit xp)
Avatar billede tizmo Nybegynder
31. oktober 2006 - 01:02 #4
jo det kan jeg godt, men det var jo for at undgå dette :) og niks.. har dem på to forskellige !!
Avatar billede niels_hansen Praktikant
31. oktober 2006 - 01:26 #5
hvad er så problemet i at formatere den partion hvorpå vista er ?
Avatar billede tizmo Nybegynder
31. oktober 2006 - 12:06 #6
hehe.. jamen der er heller ik noget problem i det, men jeg vil jo helst undgå det, da jeg har en masse ting som så os vil blive slettet også !! :/
Avatar billede timmeren Nybegynder
31. oktober 2006 - 12:45 #7
hmmm, prop dine d drevs data over på, en anden harddisk, formater d: ....

eller slet de mapper der indeholder vista data.

dog da du har kørt dual boot, vil den forsætte med at spørge hvilket af styresystemer du vil køre, til at fjerne vista herfra så den starter op i xp skal du bruge et program der hedder vista boot pro

http://www.vistabootpro.org/

her fra er du så dig selv, da jeg kun kører vista, og ikke fjerner den, så har ikke prøvet ;)....
Avatar billede strych9 Praktikant
31. oktober 2006 - 18:44 #8
Hvad med bare at boote fra Vista CD'en, og så gå ind i partitioneringen når du får muligheden, og så slette D drevet der?
Så kan du oprette D drevet igen fra XP fra diskhåndtering (højreklik denne computer, vælg administrer, gå til diskhåndtering).
Avatar billede niels_hansen Praktikant
31. oktober 2006 - 19:23 #9
det sletter jo netop de data der er på partionen ?
Avatar billede strych9 Praktikant
31. oktober 2006 - 20:20 #10
Det sletter ikke dit C drev.
Ligger der data på D drevet du skal gemme? Så boot den i Vista og flyt dem over...
Avatar billede niels_hansen Praktikant
31. oktober 2006 - 20:35 #11
hvorfor boote op i vista for at kopiere noglen filer ? det er da nemmere at boote xp opm, og flytte dem derfra. (hvis man har fjernet vista bootloaderen)
Avatar billede strych9 Praktikant
31. oktober 2006 - 20:36 #12
fordi MS sandsyneligvis har opdateret NTFS versionen så filsystemet er anderledes, men dette kan jeg ikke være sikker på siden jeg ikke har prøvet at dual boote med vista endnu.
Avatar billede timmeren Nybegynder
01. november 2006 - 10:14 #13
du kan sagtens kopiere fra vista til xp gennem xp, ntfs er ntfs ... intet problem der. dog skal du fjerne alle dokumenter fra din dokument mappe, der får du ikke lov at komme ind. vær obs på det
Avatar billede strych9 Praktikant
01. november 2006 - 20:10 #14
ntfs er ntfs? Det har du simpelthen ikke ret i timmeren.

Versioner af NTFS:
1.0 NT 3.51 og NT4
1.1 NT 3.51 og NT4
1.2 NT 3.51 og NT4
3.0 Windows 2000
3.1 Windows XP og Server 2003

For at eksempelvis Win2k kan læse en XP partition kræves SP3 hvis jeg husker ret.
Men nu har jeg fået slået det op, og Vista bruger rent faktisk NTFS 3.1 her i pre-release versionerne, sandsyneligvis pga af det WinFS som MS besluttede sig for at droppe. Men jeg mener også at erindre at de har planer om at opgradere NTFS versionen i en kommende Vista service pack.
Kort sagt betyder det at _indtil videre_ er der ikke kompatibilitetsproblemer når der dual bootes mellem WinXP/2003 og Vista.
Avatar billede timmeren Nybegynder
02. november 2006 - 10:51 #15
det var også en lorte formulering af mig den tager jeg på mig ,,, men du kan stadig kopiere fra vista til xp, og det jeg mente var, de var begge ntfs , og de har kørt for mig uden problemer .... men tak for info strych9 .....
Avatar billede strych9 Praktikant
02. november 2006 - 19:18 #16
np's
sådan lidt off-topic så er det da en anelse skuffende at de ikke har lavet noget nyt ved NTFS. Der er gået over 4 år siden sidst..
Avatar billede timmeren Nybegynder
03. november 2006 - 09:32 #17
det ved jeg nu ikke, det fungere jo fint kan man sige.

og desuden, når de ændre og alle folk så får problemer fordi det forskellige versioner, så har jeg 100 mennesker siddende i røret :P så for guds skyld lad det blive det samme....
Avatar billede strych9 Praktikant
03. november 2006 - 18:31 #18
lol
MS support?
Avatar billede timmeren Nybegynder
06. november 2006 - 09:10 #19
nej, bare en mongol vennekreds :P
Avatar billede hojben Novice
13. februar 2008 - 14:44 #20
lukketid`?