Avatar billede jacoberen Nybegynder
30. oktober 2006 - 16:33 Der er 7 kommentarer

Nedsætte volt på strømforsyning

Hej

Har en 16V jævnstrøms strømforsyning der kan levere 30A.
Mit problem er bare at jeg skal bruge 12-14V! Den skal trække en digital lader.
Er der nogen der har en ide hvordan det kan fixes? Med noget spæningsregulator fx?

På forhånd tak!

Mvh Jacob
Avatar billede gyraf Nybegynder
30. oktober 2006 - 17:00 #1
Den der 16V jævnstrømsforsyning - har den ikke en mulighed for regulering af output-spændingen?

Et drop fra 16V til 12v - ved 30Ampere - vil afsætte 120W som varme, så det skal være en meget stor regulator for at det kan nytte noget.

Det bedste bud er nok at check'e om forsyningen ikke kan justeres som den er.

Jakob E.
Avatar billede jacoberen Nybegynder
30. oktober 2006 - 17:07 #2
Jeg skal jo ikke bruge 30A, det er bare det den kan levere. Jeg skal kun bruge 0-7A!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. oktober 2006 - 22:44 #3
Du kan gøre det med et par kraftige dioder i serie. Spændingen vil dermed falde 1,2-1,5 volt pr diode. Disse kommer dog i den størrelse snart til at koste det samme som en ny lader.
Avatar billede bashar Nybegynder
31. oktober 2006 - 11:19 #4
Den med dioderne er ikke så smart, fordi spændingsfaldet ikke er lineært, men varierer med strømforbruget. Jeg overvejede selv engang den løsning til en bærbar, men opgav det igen. I stedet lavede jeg en opstilling med en lille serieregulator bestående af en 2N3055-transistor (jeg mener, at det var sådan en - Hvis de køles rigtigt, kan de vist tage mellem 80 og 105W) og et par modstande og et potmeter. Det virkede ok, selv om det er lidt en fuskerløsning.
Under alle omstændigheder vil jeg ikke anbefale at splitte selve strømforsyningen ad, hvis indgangsspændingen er fra lysnettet, altså 230VAC. Det kan man komme slemt til skade med - Men det vidste du sikkert allerede.

Bashar
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. oktober 2006 - 11:45 #5
En diode har da så vidt jeg ved et fast spændingsfald. Spændingen falder ganske rigtigt med større belastning, men det skyldes strømforsyningen.
Avatar billede bashar Nybegynder
31. oktober 2006 - 12:10 #6
Hej akyhne
Dioden har netop ikke et fast spændingsfald - Det er bare noget man for nemheds skyld ofte går ud fra. Det som vi sikkert begge kender fra elektronikken som "ideelle komponenter", herunder eksempelvis også en strømforsyning, som ikke kan belastes ned i spænding, fordi man ser bort fra den normalt irrelevante indre modstand i strømforsyningen.
Se dette link til wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Diode
Det er især grafen cirka 25% nede i artiklen som er interessant, og i øvrigt den del af grafen som beskriver forward bias. Som det ses, vokser strømmen kun ganske lidt når spændingen hæves. Så når den et punkt, som jeg mener kaldes "pinch off" området, som netop er der, hvor man siger, diodens spændingsfald ligger. Indtil nu har dioden ikke være lineær, og det er den faktisk heller ikke efter pinch off - For så ville kurven være totalt lodret efter ON voltage punktet - Men det er den ikke. Den læner sig lidt fremover, hvilket illustrerer, at jo mere strøm man trækker gennem dioden, jo højere bliver spændingsfaldet. Naturligvis er der en øvre grænse for spændingsfaldet, for til sidst brænder dioden jo bare af, men ikke desto mindre er det ret svært at forudsige hvilken spænding man vil få på den anden side af tre serieforbundne dioder - Især fordi strømbehovet varierer fra 0-7A. Og i øvrigt kan hældningen på kurven variere ret meget fra diode til diode.
Jeg siger ikke, at det ikke er en nem måde at bringe spændingen ned på, men det er bare meget svært at forudsige, hvilken spænding der så bliver forsynet, og derfor kan det ikke anbefales til følsom elektronik.

Bashar
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 13:57 #7
Lukketid?