Avatar billede torp-nielsen Nybegynder
20. maj 2001 - 10:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Maskine \"fryser\" - uden varsel og fejlmeddelelser

PC:  Pentium 3/733mhz/Intel 810 chipset/384mb RAM  (Amitech Silent PC)
OS:  Win2k prof. DK – SR1

Problem:  Uden varsel og uden nogle fejlmeddelelser (heller ikke efterfølgende i logbogen) „fryser“ maskinen, forstået på den måde at den overhovedet ikke vil modtage instruktioner (heller ikke CTRL – ALT – DEL). Eneste mulighed er at slukke for strømmen og starte op igen. Maskinen går simpelthen i stå og stopper f.eks. også med at skrive til printer osv., så det er ikke kun et skærm-problem, hvor selve maskinen altså fortsætter med at arbejde.
Nogle gange kan jeg arbejde i timevis uden problemet opstår, andre gange går der kun 5 minutter. Der lader heller ikke til at være nogen sammenhæng i.f.t. hvilke applikationer jeg arbejder i.  Maskinen kan lige så godt gå i stå mens jeg arbejder i Word, som mens jeg er på Internettet.

Jeg er godt klar over, at denne problemstilling egner sig meget dårligt til at smide ud i et forum som dette, men jeg er ved at være lidt desperat, da det ikke er til at arbejde på en maskine, som man ikke kan ”stole på”.

Hvis der er nogle eksperter som, om ikke andet, kan give mig nogle gode råd til hvilke områder jeg bør kigge på etc. er jeg meget taknemlig.
Avatar billede xneox Nybegynder
20. maj 2001 - 10:43 #1
Den gode gamle løsning formater og geninstalere alting med de nyeste drivre..
Avatar billede hundevennen Nybegynder
20. maj 2001 - 10:47 #2
prøv at checke din ram, det lyder som om der er noget galt der. Det er min erfaring, når fejlene er så vilkårlige som dine, - prøv evt. at arbejde med kun en af dine ramklodser.
Avatar billede plexx Nybegynder
20. maj 2001 - 10:55 #3
Det kan skyldes at du skal have en ny køler til din CPU
det vil nok hjælpe.
Avatar billede torp-nielsen Nybegynder
20. maj 2001 - 11:01 #4
Jeg har flere gange formateret hele harddisken og geninstalleret alt - har ikke gjort nogen forskel.

Mht køler til CPU; hvordan har det indflydelse på denne problemstilling. Er det fordi maskinen lukker ned fordi den evt. bliver for varm?
Avatar billede xneox Nybegynder
20. maj 2001 - 11:11 #5
Ram,køler og strømforsyningen er de tre oplagte muglige problemer når det ikke hjælper at geninstalere. Hundevennen\'s forslag med at tjekke rammen er ganske godt..
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. maj 2001 - 11:29 #6
Har din pc kørt stabilt et stykke tid?
Jeg vil mene at hvis rammen fejler, så når du at få en meddelese fra win2k.
Har du installeret et eller andet fornyligt, det kunne være dårlige drivere. Det er sjældent at det er en irq konflikt, men muligheden er der, prøv at checke irq.
Avatar billede mickni33 Nybegynder
20. maj 2001 - 11:58 #7
Har været ude for nogenlunde samme problem.
Står din maskine og summer,arbejder ligesom om den ikke kan komme igang??
eller er det kun blæseren du kan høre?
Hvis det er det første så er der en løs forbindelse i stikket til din harddisk.
Hvis du er ude for det samme igen så prøv at bevæge de ledninger der går hen tildisken og se om pc \'går i gang\' igen
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
20. maj 2001 - 17:34 #8
Ja, jeg lytter med or mit win2k dykker hver gang jeg tegner i photoshop. Har hørt om mange med det samme problem som dig i win2k.
Avatar billede simonvalter Praktikant
20. maj 2001 - 17:50 #9
jeg har selv hart problemer med at maskinen fryser .. den ene gang var det billige ram ..men der fik jeg blå skræm først

den anden gang var det lydkortet der ikke kunne med bundkortet når lyd og grafik skulle arbejde sammen .. feks. en flash animation med lyd .. eller spil

du kunne prøve at lave computeren til standart pc .. så bliver dine devices fordelt mere jævnt på irq
du kunne også prøve med sp2 .. jeg kører med den nu uden problemer ..

eller du kunne førve at fjerne kort i pci portene .. og sætte den i en af gangen ..
Avatar billede shai-hulud Nybegynder
21. maj 2001 - 13:15 #10
Ideer til troubleshooting.

Formodentlig har du enten et problem med en driver, service eller program som lækker hukommelse.

Prøv-Flg:
- Start Win2k i safemode ( tryk F8 lidt efter at systemet er begyndt at starte ), så starter kun det nødvendigste op. Lad den så et stykke tid ( ok, grim grafik etc men sådan er det nu engang ), start nogle programmer etc, hvis den ikke hænger sig her så er det et godt hint til at det er en driver / service.

- Lige efter at du har genstartet systemet, start performance monitor, log alt med c:a 5 minutters interval. Efter et godt stykke tid - stop loggningen ( inden den hænger sig ). Åbn loggen
I objektet PROCESS vælg %processor time og private bytes, i den matchende kolonne til højre tager du alle processer.  Herefter skal du lede efter processer som tager mere og mere %processor time og / eller hvor private bytes øger.

Note: det er ikke sikkert at det giver udslag her, da det kan være noget andet. Men det er et godt sted at begynde.
Note 0x2: når/hvis du finder en service/driver/program som virker suspect - opdater denne eller prøv at køre uden den et stykke tid, for at se om det er den som er årsagen.
Avatar billede torp-nielsen Nybegynder
21. maj 2001 - 21:16 #11
Tak for alle de gode råd.
Jeg vil tro at det var RAM som den var galt med. Jeg har nu sat en anden RAM blok i min maskine og den har indtil videre fungeret uden problemer. Det kræver nok yderligere et par dages brug, inden jeg kan være helt sikker på at det var problemet, men som sagt; det lader til det.