Avatar billede barto Nybegynder
30. oktober 2006 - 10:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af data fra en anden excel-fil

Jeg har problemer med at opdatere data fra en anden excel-fil, når den anden excel-fil ikke er åben samtidig med. Hvis begge filer er åbne, er der ingen problemer.

Formlen ser således ud: =SUMIF('[fil.xls]ark'!$C$8:$C167;B812;'[fil.xls]ark'!$AI$8:$AI167)

Excel returnerer blot #VALUE! og fejlkoden "a value used in the formula is of the wrong data type"

- Nogen forslag til hvordan jeg retter det, så arket kan opdateres uden at åbne det andet først?
Avatar billede kabbak Professor
30. oktober 2006 - 12:11 #1
Udskift din formel med

=SUMPRODUCT(('[fil.xls]ark'!$C$8:$C167=B812) *'[fil.xls]ark'!$AI$8:$AI167)

Hav begge ark åbnet samtidig, hår så du har ændret formlen, så luk fil.xls, så skulle du også kunne se stien i formlen
Avatar billede barto Nybegynder
31. oktober 2006 - 13:28 #2
Det virker bare helt perfekt - Mange tak. Kunne du i dit svar, hjælpe mig med at forstå hvad SUMPRODUCT formlen gør - synes ikke helt den er til at gennemskue :-)
Avatar billede kabbak Professor
31. oktober 2006 - 15:28 #3
et svar
SUMPRODUCT laver et array på det område den tjekker

('[fil.xls]ark'!$C$8:$C167=B812)
Ud af dette kommer {0/0/1/0/0/1/0} osv., en værdi for hver celle i området, 0 og 1 er det er det samme som Sand og Falsk

dette tal ganger vi med værdien i kolonne AI, samme række

*'[fil.xls]ark'!$AI$8:$AI167

Og laver samtidig sum
Avatar billede kabbak Professor
31. oktober 2006 - 15:30 #4
1 og 0 er det er det samme som Sand og Falsk
Avatar billede barto Nybegynder
31. oktober 2006 - 15:32 #5
Meget fint - Jeg takker mange gange :-)