Avatar billede vimple Nybegynder
20. maj 2001 - 02:12 Der er 13 kommentarer

skærm/grafikkort

Kan skærmen sætte en grænse for hvor god grafik
man kan få uanset hvilket grafikkort man har.
Avatar billede stigc Nybegynder
20. maj 2001 - 02:16 #1
Det må du kunne formulere anderledes. Fatter det ikke.
Avatar billede zycho Nybegynder
20. maj 2001 - 02:51 #2
Det kan ihvertfald sætte en grænse for hvor mange fps (frames per second) du får. Hvis din skærm kun kan tage f.eks. 1024*768 i 70 hertz vil du i stort set alle spil uanset hvor godt dit grafikkort ikke kunne få leveret mere en 70 fps.

Men den sætter selvf. også en grænse for hvor flot et billede du kan få frem.
Avatar billede vimple Nybegynder
20. maj 2001 - 08:39 #3
stiqc jeg mener, kan man få skærme der har så dårlig en opløsning at lige meget hvor godt
grafikkortet er så vil det give et dårligt billede.
Avatar billede vimple Nybegynder
20. maj 2001 - 08:39 #4
skærmkort og grafikkort er det iøvrigt det samme??
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. maj 2001 - 09:25 #5
den forskel du vil se på forskellige skærme er DPI. nogen skærme har højere/mindre DPI (Dot Per Inch) end andre og du vil da godt kunne se forskel på en rigtig dyr skærm i forhold til en billig skærm! Billedet vil måske være knap så skarpt og roligt at se på, på den billige skærm.
ja, skærmkort og grafikkort er det samme.
Avatar billede xneox Nybegynder
20. maj 2001 - 11:17 #6
JA.
Det er altid en god ting at havde en god skærm der kan køre i mindst 85 hertz i den opløsning du nu en gang ønsker at køre i.
Og som Kimrosgaard siger så betyder DPI\'en en del, det kommer også and på om det er en CRT skærm eller LCD.
Så ja skærmen kan meget vel sætte en grænse
Avatar billede zycho Nybegynder
20. maj 2001 - 11:51 #7
er det i forbindelse med køb af ny skærm vimple, at du vil vide det??
Avatar billede xneox Nybegynder
20. maj 2001 - 11:55 #8
Hvis der er fordi du skal købe ny skærm hvad prisleje er det så i. ( og antal tommer)
Avatar billede isis Nybegynder
20. maj 2001 - 16:34 #9
Har du for eksempel en 15\" TFT-skærm, der viser 1024*768 vil du under ingen omstændigheder få en højere opløsning end 1024*768 - ligegyldigt hvor supergodt dit grafikkort er. Der er også mange billige skærme der i praksis heller ikke kører højere opløsninger end 1024*768 - så hvis du har et virkeligt godt grafikkort er det spildt jo mindre du også har en god skærm der passer til.
Avatar billede vimple Nybegynder
20. maj 2001 - 20:11 #10
zycho det er fordi jeg har en 17\" compaq P70 skærm og vil ny købe en ny computer men beholde skærmen, og så ved jeg ikke hvor meget det kan
betale sig at ofre på grafikkortet.
Avatar billede zycho Nybegynder
20. maj 2001 - 21:09 #11
Ok vimple!

Jeg har kigget lidt på din skærms specifikationer for at bedre kunne forholde mig til hvordan din situation står mht. nyt grafikkort og skærm som du allerede har og ikke vil udskifte (forståelig nok, hvis den virker fint)

På: http://www.compaq.ca/English/productinfo/monitors/classics/p70.htm
fandt jeg nogle specifikationer, og som jeg kan se er det ikke en dårlig skærm du har. Tværtimod bedre end gennemsnittet, hvis det altså er din skærm som findes på ovenstående link.

Derfor vil jeg mene at din nuværende skærm´s \"flaskehals\" er meget lille (den sætter kun en lille grænse). Lige meget vilket som helst skærmkort/grafikkort du overvejer, er din skærm udemærket, med mindre du har planer om at køre i opløsninger over 1280*1024, hvilket du nok ikke har på en 17\".

Så selvfølgelig kan det betale sig at ofre på graffikortet hvis du har pengene til det, hvis det altså er den skærm jeg har fundet på ovenstående link, du har.

Sig til hvis det var sort snak/hvis du har spm.
Avatar billede vimple Nybegynder
20. maj 2001 - 23:15 #12
Det er den skærm zycho, så jeg tror jeg investerer
i et grafikkort som hedder :  Daytona Geforce 2 PRO 32 MB DDR RAM.
Hvad vil det optimale bundkort være til dette grafikkort ??
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
21. maj 2001 - 00:25 #13
jeg tror ikke der er noget der hedder det \"optimale bundkort\" når man snakker grafikkort eller hardware generelt! det, det handler om er som regel drivere til hardwaren!