Avatar billede mangelviden Nybegynder
29. oktober 2006 - 14:38 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

IP-telefoni

Kære Eksperter!

Jeg overvejer IP-telefoni, men mangler vejledning.
Jeg har søgt blandt allerede stillede spørgsmål om emnet, men nogle af disse spørgsmål er adskillige år gamle og andre besvarer ikke mit spørgsmål.
Jeg har hørt, at det spørste problem sædvanligvis er “udfald/hakken”, når der tales, hvilket efter det oplyste, skyldtes “manglende båndbredde”.
Kan nogen fortælle mig, hvad “tilstrækkelig båndbredde” er, når forbindelsen skal være ligeså god, som ved tale i almindelig telefon?.
Hvad er eksempelvis mindstekrav til download/upload? Hvilke andre forhold gør sig gældende?
Jeg hører gerne fra læsere, der har erfaring med IP-telefoni, og gerne hos Dansk Kabet TV, da det er dem jeg overvejer at bruge.

Med venlig hilsen, Magelviden
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. oktober 2006 - 14:44 #1
En vigtig ting, du skal tænke på at man ikke kan ringe 112 fra en ip telefon.
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2006 - 15:38 #2
Jeg har selv overvejet det, men har besluttet mig for at vente. Indtil videre nøjes jeg med min SkypeOut.

Der er stadig en del problemer med kvaliteten af lyden. Prøv at læse nogle af de artikler, der kommer frem i denne søgning på Google:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=voip+quality+qos&meta=lr%3Dlang_da%7Clang_en%7Clang_no%7Clang_sv%7Clang_de
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2006 - 15:40 #3
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2006 - 15:46 #4
Prøv at se her:

"Hvordan med fremtidsudsigterne for IP-telefoni. Nu siger du at private godt kan få VoIP i dag, men hvad med QoS for private? Er det noget der eksisterer?

Det eksisterer stort set ikke. Hvis man ser på TDCs produkter, så skal man op og have nogle faste forbindelser til IP-nettet for at kunne få QoS. Ved ADSL, som er det fremherskende produkt hos private, findes QoS ikke som produkt i dag.

Er det noget man kunne forestille sig ville komme?

Det er helt sikkert nogen man kan forestille sig. Hvis man kigger på hvad fremtiden byder, så peger alt på, at IP bliver protokollen til alt. Det bliver protokollen hvor man ser sit fjernsyn, sin telefoni, sin websurfing og muligvis andre tjenester, som vi slet ikke har tænkt på endnu.
Det bliver et meget gennemskueligt produkt, fordi de ikke skal håndtere flere forskellige aftaler med forskellige leverandører."

Taget herfra:

http://www.computergeil.dk/?artikelid=2635

Selv om det er et par år siden, så har jeg ikke set noget endnu, som overbeviser mig om, at problemerne er løst.
Avatar billede rebecca Novice
29. oktober 2006 - 17:05 #5
Hej mangelviden

Jeg har haft Iptelefon hos telsome i ca.3/4 år nu og det har fungeret fint, der er når man ringer op en lille forsinkelse 2-3 sek. inden man kan høre nummeret blive ringet op der har indtil nu ikke været nogle udfald på linien som telsome har været skyld i de udfald der har været har alle skyldtes min fællesantenne udbyder pga.af opgradering af deres anlæg.

Kvaliteten hos telsome kontra Tdc er stort set den samme kan dog ind imellem høre lidt ekko ved opkald til mobil men det er ikke meget og kun sjældent.

Det der fik mig til at skifte var telefon regningen hos Tdc mellem 600-800 kroner i kvartalet hos Telsome har jeg endnu ikke været over 150.00 kroner

Hvad angår eventuelle udfald synes jeg ikke det er et problem da næsten alle jo i dag har en mobil.

Mvh.Rebecca
Avatar billede rebecca Novice
29. oktober 2006 - 17:07 #6
Ps..Du kan på www.telsome.dk se hvad de forlanger af down/upload
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2006 - 17:17 #7
Det meste af min erfaring er med Skype og samtaler til udlandet.
Avatar billede rebecca Novice
29. oktober 2006 - 17:49 #8
Min svigermekanik er fra tyskland, ingen problemer med at ringe dertil.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2006 - 18:37 #9
Du skal have mindst 128 mb i upload, og hvis du kun har 128 mb kan du ikke surfe på nette eller på anden måde bruge upload mens du taler, da det så vil gå ud over lydkvaliteten.
Avatar billede mangelviden Nybegynder
29. oktober 2006 - 20:10 #10
Det må jeg sige!
I er hurtige på tangenterne (eller også er det mig, der er langsom)
Inden jeg skrev mit "indlæg" kikkede lidt på flere teleudbyderes hjemme side. På den ene anbefalede udbyderen en minimuns upload på 256... Den opkobling er dyr i forhold til min egentlige taletid. Dansk Kabel TV oplyser, at de tilfører "ekstra båndbredde", når man surfer og taler samtidig, men intet om hvormeget de "tilfører".
Jeg er blevet meget klogere (måske også lidt mere forvirret, for vandene synes delte..), men nu ved jeg, hvad jeg skal se efter og også hvor.
Rebecca, hvilket opkobling har du (download/upload)?
Til alle deltagere et stort tak for indlæg.

Rebecca og Milter, læg venligst et svar begge 2, jeres svar har givet mig mest at tænke over!!

Mvh, Mangelviden
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2006 - 20:29 #11
Det største problem ser (for mig) ud til at være QoS (Quality of Service). Ikke alle ser ud til at understøtte dette, og så længe det ikke er sket, kan der opstå tab af kvalitet ved kraftig brug af forbindelsen. Spørgsmålet er så, om man er villig til at acceptere dette ;-)

Men jeg venter lidt endnu.
Avatar billede rebecca Novice
30. oktober 2006 - 18:10 #12
Hej jeg har 3 Mbit download og 256 Kbit upload og det virker fint
Avatar billede rebecca Novice
30. oktober 2006 - 18:11 #13
svar:o)
Avatar billede rebecca Novice
30. oktober 2006 - 18:11 #14
prøver igen :o)
Avatar billede mangelviden Nybegynder
30. oktober 2006 - 18:59 #15
Endnu engang tak for hjælpen!

Mvh, Mangelviden