Avatar billede sorteuffe Nybegynder
28. oktober 2006 - 23:35 Der er 8 kommentarer

Dødt motherboad eller døde harddisks

Jeg får en fejlmeddelelse under opstart "insert bootdisk/invalid boot device". Jeg kommer ingen vegne med bootdiskette eller winXP cd.

Fik en fejlmeddelelse dagen før den crashede "overcloking failde" under boot. Jeg har dog aldrig rørt ved overclocking på noget af mit hardware, og det har kørt upåklageligt i et års tid.

Inde i bios kan den ikke finde mine harddiske (2xSATA). Hvis jeg prøver at installere winXp siger den også at den ikke kan finde mine diske. Jeg kan dog mærke at de begge kører og der er liv i dem. Har prøvet at clearer CMOS på anbefaling, men det hjalp ikke.

vil så lige høre om det er diskene som gået kolde eller motherboardet som har fået et problem. Tak
Avatar billede peet49 Nybegynder
29. oktober 2006 - 07:44 #1
reset bios og prøv igen. Ved evt. repair af windows skal du have disketten med satadriver parat. (F6)
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2006 - 07:54 #2
Hvis BIOS ikke kan se dine diske ligger problemet efter min bedste overbevisning enten i Disk - Kabler eller BIOS - Efter du har resettet BIOS skal du sørge for at enable den menu der omfatter SATA, prøv evt også med en Disk ad gangen
Avatar billede sorteuffe Nybegynder
29. oktober 2006 - 13:25 #3
Har nu prøvet at loade defaults i BIOS og enable SATA igen. Har også loadet SATA driverne igen og har skiftet SATA kablerne ud med nye. Nu for jeg en "read disk error". Har prøvet med en boot disk igen, men kan ikke få adgang til andet in A:\

Under boot kommer der en tekst fra "Fasttrack", som dog viser at der er 2 sata diske.
Avatar billede sorteuffe Nybegynder
29. oktober 2006 - 16:23 #4
ok, har nu prøvet at frakoble begge disks (enkeltvis) og prøvet at komme ind på c:, men for en "invalid drive specification" hver gang.

har lige prøvet at flytte SATA kablerne fra Raid connector til alm. connectors. Under boot bliver diskene nu detektere. For nu en fejlmeddelelse "no device found" " bios not installed". Derefter for jeg muligheden for at starte winXp i safe mode og WinXP startskærm i 2 sek. før maskine rebooter. SATA kablerne sidder nu i SATA connectors og ikke i RAID connector (som de oprindeligt gjorde)
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2006 - 16:36 #5
Prøv om du ikke kan komme til at køre en "Reparation fra din XP-skive" nu har du trods alt "LIDT" liv i dyret
Avatar billede sorteuffe Nybegynder
30. oktober 2006 - 18:32 #6
har nu prøvet at lave en bootdisk med afudos.exe og en kopi af den nyeste bios fra Asus´s hjemmeside for at prøve at opdatere BIOS. Efter jeg er kommet ind i A:\ og skriver kommandoen for jeg en "ERROR: unable to open rom file". Ved ikke om det betyder jeg har gjort noget galt!!! eller der er noget tredje galt. under alle omstændigheder kan jeg først lave en ny diskette imorgen..sur nummer.
Avatar billede sorteuffe Nybegynder
06. november 2006 - 18:23 #7
har nu prøvet at flashe bios´n. både med den originale og med den nyeste og ligevidt hjælper det.

Har desuden prøvet at kører rep fra Xp som helgec foreslog, men den kan ikke finde nogen disk at gøre det på
Avatar billede sorteuffe Nybegynder
03. december 2006 - 17:06 #8
Har nu installeret nyt motherboard og kan se diskene i bios. Pc´n genstartet dog nu under XP boot og siger noget om computeret blev genstartet pga. computeren blev manuelt genstartet, problemer med strøm eller hardware.

Er der nogen som evt kan tro at der virus på boot sektoren eller lignende?