Avatar billede thunderspike Nybegynder
27. oktober 2006 - 13:25 Der er 10 kommentarer

Manglende opstart af Windows XP

Hej

I sidste uge kom jeg fejlagtigt til at formattere min harddisk med tre partitioner efter, at jeg havde sat min gamle harddisk med Windows 98 ind som slave. Det lykkedes mig at redde div. data med GETDATABACK ved at installere Windows XP på den gamle disk og køre programmet derfra.. Herefter geninstallerede jeg Windows XP og alle de forskellige programmer. Så kørte min pc ok og var meget hurtigere. I går aftes ville jeg så installere windows 98 på den gamle for at kunne køre ældre programmer på den. Jeg tog stikket ud af den store harddisk og installede uden problemer Windows 98 på den gamle. Slukkede pc'en og satte kablerne i den nye. Så gik jeg ind i bios og så at den harddisk med Windows xp såvel som den gamle var detectet. Den primære harddisk var sat til at boote.

Jeg ville derfor startede op i XP med det kan jeg ikke. Jeg får Windows XP skærmbilledet frem og så går der lige et øjeblik, hvor skærmen bliver sort og så står der Press any key to reboot. Jeg har prøvet at taste F8 for at komme ind i fejlsikret tilstand, men det kan jeg ikke. Er der nogen som har en ide. Vil helst undgå at skulle igennem en formattering igen med efterfølgende opsætning af diverse programmer.

Kan nogen hjælpe ??.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2006 - 13:52 #1
Du har jo lavet det så snedigt (læs dumt) at du kører med to forskellige diske der gerne vil boote fordi du har skrevet en bootsector på dem begge - de fleste nyere computere kan dog vælge hvilken disk de vil boote fra og det letteste i din nuværende situation vil være at benytte den mulighed - muligheden findes ofte ved at taste F11 eller F12 straks efter boot
Avatar billede thunderspike Nybegynder
27. oktober 2006 - 14:00 #2
Min tanke er egentlig, at jeg vil have sat dem op, så jeg kan boote fra den ene eller den anden fra BIOS. Kan det ikke lade sig ?. Oprindeligt satte jeg den gamle harddisk i og lod bios detecte. Det fungerede fint og den gamle fik under XP drevnr. F. Den tre andre drev hed c: d: og e:. Jeg vil bare gerne have sat pc op så den booter fra den store disk med de tre partitionerede drev og at jeg så i tilfælde af, at jeg skal bruge Win 98 kan boote op fra bios på det andet drev. Kan det lade sig gøre ?. Og hvad sker der, hvis jeg taster F11 og F12 ?.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2006 - 14:16 #3
Det som du nævner lader sig nemt gøre - jeg kender ikke tastekombinationen for bootrækkefølgen på din computer - hvis du kører med Asrock bundkort skal du trykke F11 ellers må du prøve dig frem eller læse manualen til bundkortet
Avatar billede thunderspike Nybegynder
27. oktober 2006 - 14:16 #4
Jeg glemte vist at nævne, at jeg har rent fysisk taget den gamle harddisk fra, så kun den nye sidder i. Så burde den vel kunne boote fra den ?.
Avatar billede thunderspike Nybegynder
27. oktober 2006 - 14:16 #5
Jeg kører med et ASUS bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2006 - 17:43 #6
Jeg ved ikke om Asus tilbtder den facilitet. Du har ret i at din compurter burde boote således som du beskriver - prøv evt at køre en "chkdsk /r /p" fra din xp-skive
Avatar billede off-line Nybegynder
28. oktober 2006 - 02:27 #7
Begge HDér skulle vel kunne køre, når bare de sidder som master og slave. Så
booter den vel op på master. Du har vel ikke helt banalt jumpet eller kablet
forkert? Har du prøvet, i bios, at sætte Advanced defaults?
Avatar billede thunderspike Nybegynder
29. oktober 2006 - 02:11 #8
Nej. De sidder som de skal. Men der er åbenbart sket et eller andet, da jeg valgte at understøtte en harddisk over 512 mb ved installeringen på den gamle hd. Den nye harddisk stod som ikke-partitioneret. Jeg bed i det sure æble og formatterede forfra og lagde alt ind igen. Så nu kører det igen. Ved ikke, hvad der skete. Men jeg kunne slet ikke boote på den. Heller ikke ved at trykke F11 eller F12.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. oktober 2006 - 11:31 #9
Nå det var da fint det kom til at køre, og jeg er enig i, at det er muligt, at
vælge , i bios, hvilken HD man vil boote fra, men så skal din gamle HD nok sidde
som secondary master, på det andet kabel.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. november 2006 - 22:48 #10
Husk at lukke spørgsmålet.