Avatar billede kurt Nybegynder
20. november 1999 - 17:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Netværk via APL

Hej

Vi har fået nogle ekstra lokaler ude i byen, som vi skal have en dataforbindelse ud til.
Vi har fået 3 APL-linier, som er koblet på vores omstillingsbord, og jeg spekulerer så på,
om det vil være muligt at bruge en ekstra APL til at lave en nerværksforbindelse med.
Det skal kobles på et NT-netværk. Kan man måske sætte et modem i hver ende,
eller findes der et netværkskort som er i stand til at trække det direkte.
Afstanden er ca. 1 km.
Teledanmark siger at det vil koste ca. 40.000 at etablere en sådan forbindelse,
så det vil selvfølgelig være billigere blot at sætte en ISDN forbindelse op.
Nogen forslag?

Mvh.
Kurt
Avatar billede dar Nybegynder
20. november 1999 - 17:35 #1
Nææææh.
Avatar billede chruker Nybegynder
20. november 1999 - 18:22 #2
Nogle netævkrsroutere har mulighed for at tilsluttes med lyslederkabler, det burde kunne klare afstanden på 1 km., men medmindre i selv kan trække kablet og har lov til det fra dem der bor på de mellemliggende grunde, så vil jeg umiddelbart råde jeg til at undersøge det hos professionelle. Gør jer selv den tjeneste også at spørge andre end kun TeleDK. Spørg nogle af de andre IT & Kommunikations virksomheder (Sonofon (?), Telia, Tele2).

Mht. ISDN forbindelsen så kommer det jo an på hvor meget data der skal flyde mellem afdelingerne. Er det kun e-mail, samt enkelte word / excel dokumenter i ny og næ, så burde ISDN kunne klare det.
Avatar billede spacey Nybegynder
20. november 1999 - 19:56 #3
Umiddelbart ser jeg 3 forskellige løsninger:

1) Tage imod TeleDK's eller lignende teleselskabers tilbud, om kabellægning.

2) Bruge ISDN forbindelsen.

3) Benytte sig af de sattelitnetværk, antenne-netværk eller ASDL/XSDL løsninger som du kan læse mere om på
http://internetklubben.dk/
http://www.cybercity.dk

/Spacey
Avatar billede svindler Nybegynder
20. november 1999 - 23:31 #4
Nu ved jeg ikke, hvordan I har formuleret spørgsmålet overfor TDK, men hvis de to kontorer er tilknyttet samme central ligger etableringsomkostningerne for selve linien ikke oppe på 40.000, hvis vi snakker 64Kbit eller deromkring.
Inkl to routere kan det godt komme derop.
Hvis I kan klare jer med ISDN-hastigheder, kan I så ikke ringe internt over omstillingsanlægget og derved udnytte de eksisterende linier? Det kommer selvfølgelig an på kapaciteten af de apl'er I har etableret.
Hvis jeres omstillingsanlæg kan give isdn-linier og jeres behov ikke er alt for stort, kan I sætte to servere op som routere vha isdn-"modem"er og lade dem være forholdsvis agressive med at åbne og lukke forbindelserne. Hvis I kun kan gfå analoge forbindelser ud af omstillingsanlægget skal I nok være mere konservative med at lukke forbindelserne.
Avatar billede john.doe Nybegynder
26. januar 2000 - 13:29 #5
Har du overvejet at bruge trådløst
netværk .
Der kan købes mange trådløse muligheder for rimelige penge.
Avatar billede kurt Nybegynder
26. januar 2000 - 13:33 #6
Ja det har jeg også overvejet, men da det kun er en enkelt PC'er med begrænset behov for kommunikation det drejer sig om, skal det helst være så billigt som muligt. Der kommer selvfølgelige hele tiden nye trådløse systemer på markedet, så det er måske det det ender med.
Avatar billede svindler Nybegynder
26. januar 2000 - 15:44 #7
Kan du så ikke sætte et modem op på den centrale server, installere RAS og sætte et modem på pc'eren og derefter koble begge modemer på omstillingsanlægget?

Det er da billigt; to modemer og en port på omstillingsanlæggene i hver ende.