Avatar billede madssch Nybegynder
26. oktober 2006 - 15:34 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Kan jeg køre Exchange?

Hej Eksperter,

Jeg arbejder i en mindre virksomhed, hvor vi har en server stående. Serveren fungerer bl.a. som webserver, filserver, backup-server, FTP-server samt Remote Desktop server. Endvidere kører vi trådløst netværk, så vi alle kan printe gennem printeren koblet til serveren. Alt dette kører strålende.

Jeg har nu fået brug for at få installeret Exchange (serveren kører Windows 2003 Server Standard Edition). Mit spørgsmål er, om min nuværende server vil kunne håndtere det?

Mit dårlige kendskab til Exchange fortæller mig, at det kræver Active Directory, hvilket jeg heller ikke kender det store til.

Kræver det professionel hjælp til opsætning af disse 2 dele, eller er almindelig "godt-over-middel" forstand nok?

Alle kommentarer er velkomne!

På forhånd tak.
Avatar billede erha Nybegynder
26. oktober 2006 - 15:41 #1
Hej,

søg hjælp hos en konsulent hvis I vil køre det fra egen server. Overvej evt. en hostet løsning (hvor Exchangen ligger ude i byen). Afhængigt af hvor mange I er kan det endda gå hen og være billigere end licenserne.

vh,
Avatar billede madssch Nybegynder
26. oktober 2006 - 15:50 #2
Vi er Microsoft Partner, så licenserne er økonomisk overkommelige.

Vi har selv overvejet en hosted løsning, men da vores mailboxe er temmelig store, render det hurtigt op i flere tusinde kroner om måneden.

Men du mener en "professionel" skal gøre det?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
26. oktober 2006 - 15:51 #3
det er absolut et krav man kender til AD før man begynder på en exchange løsning, en ting er hvis amn sidder og vil rode med det privat så man kan lære det, men til en virksomhed, så dur det ikke, manglende mails, afviste mails osv er ikek smart, pga en opsætnings fejl.

Men til dit egentlige spørgsmål om din server kan klare det, ja det er jo et godt spørgsmål, for du har intet skrevet om hardwaren ? (og der findes bedre alternativer til exchange, hvis det er en lille virksomhed)
Avatar billede venturer Nybegynder
26. oktober 2006 - 15:58 #4
Efter som du ikke allerede har et domæne formoder jeg at der ikke er tale om så mange brugere.

På baggrund af dét vil mit umiddelbare foreslag være at kigge på en Small Business Server 2003. Når den bliver installeret, vil en guide sørge for at få konfigureret Server 2003, Active Directory samt Exchange 2003. Det er altså minimalt hvad du selv skal gøre (andet end skifte CD'er). Der findes desuden en del god litteratur til SBS. Bl.a. Administrators Compnanion (til SBS R2) fra Microsoft Press. Denne bog har jeg selv brugt og undervist ud fra, og den beskriver gode hvordan serveren (med AD og Exchange) fungerer.
Hvis du vil købe Exchange seperat til din eksisterende server, vil jeg også klar anbefale enten en konsulent, eller at du selv tager på et kursus i AD (evt. også Exchange).
Avatar billede niels_hansen Praktikant
26. oktober 2006 - 16:38 #5
uenig, da brugeren allerede har en licens til en 2003 standars server, vil det være langt mere fornuftigt at køre et produkt der svarer til det behov de har, f.eks kerio mail server, er meget nemmere at administrere, og kan stort set det samme som exchange (sålænge vi ikke taler om mange tusinde brugere), det har kalender funktion, antivirus, antispam, virker med outlook, osv.
Avatar billede madssch Nybegynder
26. oktober 2006 - 16:51 #6
Som sagt er vi Microsoft Partner, og har derfor licenser til både Windows 2003 Standard Edition R2, Exchange "Stand-alone", og Windows 2003 SBS. Så fra den vinkel er det ligegyldigt.

Kunne jeg undgå at skulle sætte serveren op fra bunden, vil det naturligvis være at foretrække.

Hardwaremæssigt er serveren en AMD Opteron 2x2 GhZ med 1 GB Ram.

Jeg har nok ikke behov for en hel Exchange, men kender ikke andre alternativer. Det vigtigste er, at jeg kan tjekke mine e-mails hvor fra det skal være. Vi har naturligvis webmail gennem vores hosting-udbyder, men jeg søger en løsning, hvor Outlook er koblet op mod serveren forstået på den måde, at hvis jeg formaterer en klient, skal Outlook selv kunne hente indbakke med tilhørende undermapper osv.

Med andre ord har jeg behov for en "Exchange-mail", men ikke kalenderdeling, opgaver, kontaktpersoner osv. Hertil bruger vi vores eget CRM system.
Avatar billede madssch Nybegynder
26. oktober 2006 - 16:53 #7
Det optimale ville sikkert være en mail-server, som på baggrund af Windows-brugerkonti kan downloade e-mails med den mappestruktur, som nu engang er lavet af den enkelte bruger.
Avatar billede madssch Nybegynder
26. oktober 2006 - 17:16 #8
niels_hansen > Jeg er meget interesseret i at høre om disse bedre alternativer!
Avatar billede niels_hansen Praktikant
26. oktober 2006 - 17:21 #9
http://www.kerio.com/kms_home.html der kan du læse om produktet (og ellers så spørg, kender produktet ret godt ;) )
Avatar billede niels_hansen Praktikant
26. oktober 2006 - 17:22 #10
jeg kan se prisen er steget en del siden jeg sidst jeg kiggede på prisen :O
Avatar billede niels_hansen Praktikant
26. oktober 2006 - 17:27 #11
madssch har ikke set en email server der har kunne hente mail og mapper fra en IMAP server, så den bliver nok ret svær at klare.
Avatar billede venturer Nybegynder
26. oktober 2006 - 18:16 #12
Én af fordelene ved Exchange er bl.a. at brugerne får det velkendte Outlook webinterface. Desuden har du i kraft af AD integrationen umiddelbart mulighed for at kæde brugerne sammen med en Exchange mailbox.
Jeg mangler stadig at vide hvor mange brugere der er tale om.
Grunden til at jeg foreslår SBS er at den er noget nemmere at "gå til" end en standard Exchange (der er nogle simplere administrationsværktøjer i SBS). Men dette vil selvfølgelig kræver en ominstallering af den eksisterend server eller en ny server.

Umiddelbart kan du godt "bare" sætte AD op og installere Exchange på din eksisterende server uden at skulle starte forfra. Jeg vil dog foreslå en ekstra GB ram i maskinen.
Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvordan den nuværende bruger adminstration foregår uden et domæne.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
26. oktober 2006 - 21:54 #13
kerio har også indbygget webmail interface, og kan også uden problemer integreres med AD ;)
Avatar billede madssch Nybegynder
27. oktober 2006 - 10:31 #14
venturer > til at starte med taler vi om 5 brugere. Og jeg er naturligvis indforstået med, at der skal en blok RAM mere i.

Brugeradministrationen foregår såmænd bare (naturligvis) ved at oprette brugere på serveren. I form af at server/klient benytter samme arbejdsgruppe kombineret med en brugerkonto, kan vi indenfor husets 4 vægge tilgå den som var det et lokalt drev. Skal vi tilgå den udefra benyttes FTP.

Selv uden AD giver det os en smule mulighed for administration af brugerrettigheder m.v.
Avatar billede madssch Nybegynder
27. oktober 2006 - 10:34 #15
niels_hansen > som du selv har nævnt, er der nok ingen grund til, at jeg investerer i noget nyt software, når jeg nu allerede har en fuld Exchange liggende...
Avatar billede niels_hansen Praktikant
27. oktober 2006 - 10:56 #16
ja det er korrekt, men du skal jo sikkert have noget spamfilter, antivirus installeret også, og så kan det nemt blive dyrere ;)
Avatar billede theprofessor Nybegynder
30. oktober 2006 - 17:04 #17
Der kommer en nu version af IIS og en new version af Windows Server (2007) i 2007.
Så vis du kan vente til at upgradere....
Avatar billede madssch Nybegynder
31. oktober 2006 - 09:17 #18
theprofessor > i 2007 er det nok ved at være tid til at reformatere.  :)  En form for "Vista Server"?

Alle > Tak for kommentarerne! Jeg er blevet klog på, at jeg med en GB RAM skulle kunne køre Exchange fornuftigt på min nuværende server, så det tror jeg må blive løsningen på det. Så må jeg betale mig fra at få det gjort.