Avatar billede freddy04 Nybegynder
25. oktober 2006 - 20:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Grænse for store skærme til laptop?

Hejsa,
En bekendt laver meget billedbehandling og vil gerne have en almindelig skærm sat til sin bærbare pc. I forretningen har de så forklaret ham at ikke alle skærme kan sættes til en laptop.

Min opfattelse er at alle skærme vel kan sættes til, men at hvis han vil have en stor skærm så er der grænser for hvad grafikkortet i den bærbare kan klare. Er det ikke korrekt - og hvor stor en skærm kan man ca regne med at en bærbar kan klare? (Jeg går ud fra det er et radeon 9600 eller noget lignende der sidder i)
Jeg har selv en 17" til min laptop og det kører da fint
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2006 - 20:21 #1
grafik kortet begraenser maksimal oploesning og refreshrate

jeg kan ikke se hvad stoerrelsen skulle betyde
Avatar billede freddy04 Nybegynder
25. oktober 2006 - 20:35 #2
jeg har hørt at til spil duer store skærme ikke til mindre/bærbare grafikkort - det er vel så pga refreshrate. Men det er jo ligegyldig når det er billedbehandling. Kan et låg på opløsningen ikke have indflydelse hvis man har en stor skærm?
Ellers siger jeg han bare skal købe et skrummel af en skærm :)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2006 - 02:56 #3
nu er jeg ikke elektronik kyndig

men jeg gik da ud fra at en opløsning på X*Y med en refresh rate på Z sendte
præcist det samme elektriske signal ud til skærmen uanset skærmens størrelse
d.v.s. at grafik kortet er ligeglad med om det er 12 tommer eller 24 tommer

nogen elektronik kyndige der kan confirme ?
Avatar billede freespace Nybegynder
28. oktober 2006 - 22:17 #4
Min IBM bæbar kan sagtens sende billed til en 19" fladskærm med opløsning på 1280*1024 @ 75Hz, og det er så fra et radeon 7500 med 32mb RAM. Men ellers mener jeg at man kan få det oplyst ved hjælp af everest hvad max opløsningen grafikkortet kan klare, under egenskaberne for grafikkortet.
Avatar billede freespace Nybegynder
28. oktober 2006 - 22:19 #5
Avatar billede freddy04 Nybegynder
29. oktober 2006 - 10:31 #6
OK tak, han har nu også bestemt sig for en 19" - overvejede ellers en 20/21" på et tidspunkt. Læg nogle svar.
Avatar billede freespace Nybegynder
29. oktober 2006 - 11:18 #7
Arnr V kan bare få point, det var jo faktisk ham der svarede...
Avatar billede arne_v Ekspert
29. oktober 2006 - 14:29 #8
svar