Avatar billede rexden1 Nybegynder
25. oktober 2006 - 13:57 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvordan køber jeg et domæne navn ?

Jeg vil gerne oprette en hjemme side, jeg har et navn som jeg gerne vil købe. Men hvad kræver det helt nøjagtig.

1) Jeg skal have domæne navn ik ?
2) Skal jeg have et webhotel ?

Kan jeg købe domæne navnet nu, og evt vente med webhotellet ?

Skal Domæne navn og webhotel være fra samme  "udbyder" ?

Kender nu nogle gode billige steder ?

Håber i forstår spørgsmålene

Rexden 1
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2006 - 14:02 #1
Du kontakter en udbyder, f.eks. www.cliche.dk , www.scannet.dk eller b-one der kan du registrere domænenavn og købe hotel på samme tid. Di kan også selv registrere dit domænenavn hos dk-hostmaster, men den første løsning er lettest
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2006 - 14:02 #2
Avatar billede rexden1 Nybegynder
25. oktober 2006 - 14:07 #3
Ja fint nok, men skal domæne navn og web hotel være fra samme udbyder ?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
25. oktober 2006 - 14:11 #4
Mange udbydere tilbyder dig et web hotel med i prisen. Nogle steder får man ikke noget web hotel.
Du kan dog også vælge at betale for et webhotel et andet sted, men det tror jeg kun bliver dyrere.
Avatar billede rexden1 Nybegynder
25. oktober 2006 - 14:14 #5
Men man skal have et web hotel, hvis man skal have en hjemme side ik ?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
25. oktober 2006 - 14:23 #6
Jo det skal man
Avatar billede bubbaa Nybegynder
25. oktober 2006 - 14:24 #7
Medmindre du kender en der har en server stående, så kan du have hjemme siden liggende der.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2006 - 14:27 #8
Man skal ikke, men det er lettest, eller sagt på en anden måde, det er tekniskt muligt at have dem ved to forskellige, men besværligt
Avatar billede rexden1 Nybegynder
25. oktober 2006 - 14:27 #9
Okay, når nu jeg bestiller, og jeg bliver spurgt om jeg vil vælge linux eller Xp server ! hvad skal jeg så vælge ?
Avatar billede doodoo Novice
25. oktober 2006 - 14:29 #10
Jeg anbefaler klart www.fairweb.dk - har selv 6 hoteller der + de opretter .dk til dig så du ikke skal lave andet end at betale den lille sum penge... som er:

valg af webhotel + oprettelse af .dk + moms
lad os sige du vælger web200 1 år... så skal du af med:

12 x 29 + 99 + 25% og som jeg kan regne ud er det  447.25 kr. for et år.
forklaring: 12 måneder x 29 kr for hotel + 99 i oprettelse af .dk + moms
Avatar billede doodoo Novice
25. oktober 2006 - 14:30 #11
rexden1 > det med XP / Linux kommer an på hvad du vil med din side... det afhænger om du programmere i ASP eller PHP... PHP = Linux... ASP = XP... det var det :]
Avatar billede htmlbugg Nybegynder
25. oktober 2006 - 14:31 #12
Et domæne kan du købe hos http://dk-hostmaster.dk ... Ihvertfald hvis det skal være .dk domæner.

Der er så sider der har aftalt med dk-hostmaster at man kan bestille et .dk domæne gennem dem, og de fleste af disse sider skal så have noget om måneden / året for at holde din side på deres webhotel også...
Avatar billede rexden1 Nybegynder
25. oktober 2006 - 14:37 #13
hmm...okay, hvad ville være at foretrække, kan man lave html hvis jeg vælger, windows server ?
Avatar billede hacked Nybegynder
25. oktober 2006 - 14:41 #14
1. Ja.

2. Nej, ikke nødvendigvis. Du kan sætte din egen server op og fx. bruge www.gratisdns.dk til, at redelegere til din server du har stående hjemme. Webhoteller har begrænsninger det har din egen server ikke. Internetforbindelsen webhoteller benytter er i mange tilfælde hurtigere end ens egen. Kan du nøjes med de krav/begrænsninger et webhotel har, så hold dig til den løsning.

3. Du kan købe domænet nu og vente med, at købe/bestille et webhotel. Når du synes det er tid køber du et webhotel og flytter dit domæne til din webhoteludbyder.

4. Alle .dk domæner bliver "uddelt" af dk-hostmaster. En forhandler der tilbyder køb af domæner er blot en registrator der formidler oprettelser af domænenavne til DK Hostmaster. Så nej domænenavn og webhotel behøver ikke at være fra samme udbyder.

5. domæne-registrator.
www.speednames.dk
www.dandomain.dk
www.enavn.dk
www.scannet.dk

Hvad angår webhotel så kommer det an på dine krav. Harddisk plads, database (mysql, mssql,...), sprog: php/asp/asp.net/jsp/kun html, med eller uden email osv......
Avatar billede rexden1 Nybegynder
25. oktober 2006 - 14:43 #15
okay, jeg tror jeg har nok information til at kaste mig ud i det... tak for hjælpen gutter !
Avatar billede doodoo Novice
25. oktober 2006 - 14:51 #16
ja det kan man på begge 2 - det er blot et spørgsmål om hvilken type dynamisk kode du skal vælge... og hvis du ikk skal bruge det til noget er det såmen ligemeget?
Avatar billede it-dk Nybegynder
25. oktober 2006 - 23:13 #17
Jeg kan anbefale www.intergate.dk de har bl.a. også gratis dns for nogle domæner. Deres priser og webhotel løsninger er fornuftige. Derudover kan jeg anbefale www.unitspeed.dk men de koster lidt mere. Jeg anvender selv disse 2 udbyder til flere af mine mange domæner.