Avatar billede vimple Nybegynder
19. maj 2001 - 19:35 Der er 16 kommentarer

køb af ny computer

hvad siger i til følgende sammensætning af en computer
som jeg måske selv vil samle.

processor : AMD Duron 800 mHz
køler : Acorp Duron 800 MHz / FCPGA 900 Mhz
RAM : 128 MB SD-RAM PC-133 POI
Bundkort : Asus A7v-E KT133 soc. A ATA100
grafikkort Daytona Geforce 2 PRO 32 MB DDR RAM
Harddisk : IBM Deskstar 60 GXP 20 GB
disk drev : Alps Floppydrev 1.44 MB
kabinet H-spuer middle Tower 4*5.25 250 w

Jeg er specielt i tvivl vedrørende grafik kortet som jeg har set hos compumail. Kan det benyttes med det valgte bundkort når garafikkortet er med DDR ram.
Harddisken og kabinettet er jeg også lidt i tvivl om..
Håber på lidt hjælp. på forhånd tak...

Avatar billede cybermike Nybegynder
19. maj 2001 - 19:54 #1
Saadan en lavede jeg til en kammerat for et halvt aars tid siden, her snakker vi om en 14 aarig knaegt som skulle have noget leget0j.

Processor: Make it thunderbird 1000
K0ler:Det er sq da lidt ligegyldigt
Ram:256 du kan ikke kalre dig med mindre
Bundkort:Det ser udemaerket ud
grafikkort:Tjaaa, mit er ligesaagodt et geforce 2 mx, med 32 mb sdram som af en eller anden grund overf0rer 3.8gb/sekund. Kortet koster 800 kr og er et eller andet fujang pis men det k0rer skide godt. Kan ikke lige huske praecis hvad det heder lige nu, kan finde ud af det hvis det har interesse.
Harddisk: Her maa jeg grine, skriver du virkelig i aar 2001 at du vil k0be 20 giga? Make it 30 at least.
Diskdrev: Det er sq da oxo fucking ligegyldigt, entet k0ber du 144mb ellers oxo ls120, det er de valg du har.

Lige som en kontrast kan du faa specifikationerne paa min primaere box og min sekundaere box:

Primaer(Unix): 200mhz, 90giga harddisk, 256mbram(bundkortet underst0tter ikke mere) geforce mx (det jeg beskrev f0r) cdrom braender og 3x100mbit netkort

Sekunder(Windows ... yerk) 500mhz , 15 giga, 512mb ram, geforce mx, cdrom drev, 1x100mbit netkort  og soundblaster 128.

De maskiner vi saelger flest af er : Duron 800 mhz med 128mb ram og 20giga harddisk og et geforce mx kort. Men det er vel og maerke maskiner vi saelger til B0RN og BEDSTEM0DRE. Ikke at der er noget galt i det :) min lillebror er med garanti bedre til at programmere end du er :)

Btw, kan nogen forklare mig hvorfor jeg har et geforce mx i min unix maskine? som aldrig udnytter andet en 2d delen?......

Mike out
Avatar billede stigc Nybegynder
19. maj 2001 - 20:00 #2
cybermike  >> Jeg forstår dig ikke helt. \"Det er kun til børn og bedstemødre\" og 20 gigabyte harddidisk og 800 MHZ er for lidt?

jeg giver dig dog ret i 256 MB ram, især med de priser.
Avatar billede vimple Nybegynder
19. maj 2001 - 20:07 #3
Mike du er da for dum at høre på. det er  sku da ikke alle der har brug for 90 Gb som dig.
Men hvad man ikke har i hovedet må man fylde i sin
harddisk eller hvad. Din lillebroor rager mig et stykke. Tag dig lidt sammen dette er et seriøst sted.
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
19. maj 2001 - 20:39 #4
Cybermike->

For mig lyder det nærmere som om det er dig, der er en 14-årig knægt med hang til legetøj. B.la. pga. af dit sprogbrug, men i høj grad også på grund af dine selvhævdende bemærkninger. Du skal da tænke på at de ikke er os alle som bruger hele vores liv på computer.

Vimple er måske ikke millionær, bruger måske ikke sin computer til andet end kontorarbejde. Til dette formål er hans maskine da et glimrende valg. Som ”computerekspert” ved du sikker også at det ikke kræver 90 GB at installere Windows og Office-pakken. Her er 20 GB rigeligt, og 128 RAM kører upåklageligt.

Er du ikke enig med vimpel om f.eks. hans harddisk, som du givetvis ikke er, kan du da i det mindste skrive det i et konstruktivt toneleje. At bruge en masse smarte engelske udtryk, og samtidig nedgøre ham får vel ikke vimpel til at følge dit råd.

At køre en T-Bird 1 GH er er heller ikke så afgørende. Jo for dig måske, og for andre som bruger det meste af dagen på computere. En Duron er en glimrende processor, og tilmed også meget billigere end en T-Bird. Til det arbejde hvor ”vimpel” skal bruge sin computer, er der formedelig ikke brug for en T-Bird processor.

”Hvor kan jeg så vide det fra” kan du spørge. På den sammensætning ”vimpel” har beskrevet af hans måske fremtide computer, ser det ikke ud som om den skal bruge til de mest ”tunge” computeropgaver. Derfor ingen brug for en dyr processor.
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
19. maj 2001 - 20:40 #5
okay...jeg ved ikke hvorfor der står ” der hvor der bare skal stå \", men det er måske fordi jeg skrev indlægget i Word og kopierede.
Avatar billede buch73 Nybegynder
19. maj 2001 - 20:45 #6
Jeg ville nok spare 100,- og nøjes med en 750MHz (du kan ikke mærke forskel) Når så Thunderbird kommer ned i pris om et lille års tid opgraderer du sammen med en anden køler.
Derfor ville jeg også finde et kabinet med 300W strømforsyning.(Thunderbird kræver det)
Ja som de andre siger når nu ram er så billigt så vil jeg nok også købe 256 MB med det samme.
Jeg er næsten 100% sikker på at bundkortet kan klare grafikkortet for det er jo kun grafikkortet der bruger DDR rammen. (Er dog ikke helt sikker)
Ellers ser det meget godt ud synes jeg.
Avatar billede waffenss Nybegynder
20. maj 2001 - 02:36 #7
Hvis du skal spille på den er det en god ide at købe TBird...Duron virker ikke til spil !
Avatar billede xneox Nybegynder
20. maj 2001 - 10:35 #8
sørg for ar købe en god proceserkøler da det næsten altid er den der larmer mest (og det er vel meget rart at den ikke larmer så meget)
Ang ram køb uden tvilv 256 med det samme.
godt vald af HD men kik på prisen per GB der er det tit meget billiger at købe en der er lidt større.
Ang motherbord og grafikkork så vil jeg anbefalde Asus. og med proseseren så kik på prisen per mHz
og ja en 300W strømforsyning.
Og til sidst så vil jeg lige give Waffenss ret i at hvis den er til at spille de lidt tunge spil på (hvilket man skulle tro siden Geoforce....) så er Tbird klart bedre.
Du kan gå ind på WWW.HotHardware .com og læse dig frem til samenligninger meller de forskelige prosere og så vidre
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
20. maj 2001 - 12:20 #9
Hvorfor er det en Duron ikke er god til spil?
Avatar billede xneox Nybegynder
20. maj 2001 - 12:32 #10
AMD Duron 800MHz
128KB L1 cache 800MHz
64KB L2 cache 800MHz
25 Million transistors
0,18 micron processor
Socket A

AMD Athlon Thunderbird 800MHz
128KB L1 cache 800MHz
256KB L2 cache 800MHz
37 Million transistors
0,18 micron processor
Socket A

som du kan se er l2cachen på duron kun 1/4 af hvad den er på Tbird det er en af flere grunde men den eneste fysiske forskel på dem jeg lige kunne finde.
men egen erfaring siger mig at Tbirden er bedre, også i samme MHz. Men ikke at forakte Duron helt det er en ganske god proseser til prisen..
Avatar billede buch73 Nybegynder
20. maj 2001 - 14:31 #11
Det er klart at Tbird er noget bedre og hurtigere, grunden til jeg foreslår en 750 MHz Duron til ca. 500,- frem for en 800 MHz til 600,- er bare økonomisk. Der er jo ingen forskel.
Så kan man så diskutere om man vil ofre 1500,- til 2000,- på en Tbird nu eller om man kan vente et halvt år og så købe en hurtig tbird til godt 500,- igen og sælge duron til måske 300-400,-
Men giver jer ret i at hvis man spiller meget nye spil så må man nok købe tbird nu
Avatar billede cybermike Nybegynder
20. maj 2001 - 19:17 #12
vimple>Jeg syntes det er meget barnligt af dig at svine mig til naar jeg bruger saa lang tid  paa at fors0ge at hjaelpe dig, men det fatter du aabenbart ikke.

udover det:

1>Hvis du bare skal bruge din maskine til kontorarbejde saa gaar du ned i bilka og k0ber en paa tilbud og faar 3 ars garanti ekstra for 399.

2>Hvis du intresseret dig for hvordan din maskine haenger sammen, at den er fremtidssikker osv. Saa lytter du til mine raad. Idag er der 50kr\'s forskel paa 20 og 30gigabyte

3>Jeg har heller ikke sagt han har brug for 90gigabyte, det er meget urealistisk. Alle mine arkiverede projecter fylder naesten 25 gigabyte tilsammen , jeg sagde heller ikke han skulle have 90 giga, men jeg sagde han skulle have 30 for de 20 bliver meget hurtigt fyldt(det g0r 30 for den sags skyld oxo)

Men nu vil jeg ikke bruge mere tid her, naar den eneste tak jeg faar er at blive svinet til at en idiot der ikke kender forskel paa thunderbird og duron!
Avatar billede sociolingvistik Nybegynder
20. maj 2001 - 21:23 #13
cybermike->

Jeg kan godt kende forskel på en Duron og en T-bird. Det jeg påpeger, og som du tydeligvis har svært ved at forstå, er at alle ikke nødvendigvis har brug for en dyr processor. Selvfølgelig er der forskel på en Duron og en T-bird, og alle som ved en smule om IT, ved selvfølgelig også hvad der er bedst. Men da vi ikke alle bruger vores tid på computere ( og dårligt formulerede sætninger ), er der måske ikke brug for en T-Bird.

Hvis jeg skule have en ny bil, og jeg skriver: ”Hvad syntes I om denne Fiat”. Kunne en mindre velovervejet bruger, som dig, nemt svare: Hvorfor køber du ikke en Ferrari. Så er du også fremtidssikret! ( Jeg håber du forstår min sarkasme ) Du vil utvivlsomt komme til at tage dig godt ud i denne debat. Du er den ”hårde” som kan sige: ”Ferrari Ferrari” ( eller T-bird T-bird for den sags skyld ), og alle tror du har overordentlig styr på tingene. Hvad du ikke tænker på, er at bilkøberen ( eller computerkøberen ) måske ikke har penge, eller for dens sags skyld interesse, i købet.

Jeg kan udmærket se forskel på en Ferrari og en Fiat. Jeg kan også se forskel på en Duron og en T-Bird. Men netop derfor er der jo ikke nogen grund til nødvendigvis at købe det dyreste. Man skal købe det man har behov for, og det pengepungen rækker til. Jeg kan selvfølgelig også sige: ”Køb en kæmpevilla med swimmingpool på strandvejen”. Men det har jo ingen hold i virkeligheden, hvis jeg kun lever på en S.U og aldrig er hjemme. Hvad skal jeg med noget jeg ikke har penge til, og som jeg alligevel sjældent benytter? Ja, du kan jo nok se hvad jeg mener, og sætte det ind i sammenhæng

Og her til sidst. Nu har jeg 2 gange svaret i et ordentligt og civiliseret toneleje. Jeg forventer du vil gøre det samme i dit svar.

MVH Sociolingvistik
Avatar billede xneox Nybegynder
21. maj 2001 - 21:10 #14
Til Sociolingvistik

Ganske godt indlæg og stadig i pænt tone leje
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
22. maj 2001 - 08:15 #15
HeHe - endnu engang et indlæg i harwarre kategorien mede en \"computerspils-dreng\" som siger nogle høje tal for at virke imponerende.

-> vimple - som du måske kan høre er det ikke altid de højeste tal som er det mest optimale i et computerkøb. her skal man uden tvivl gøre sig klart, hvilke arbejdsopgaver du ønsker at din maskine skal udføre. Hvis du har en computer til at gå på internettet og udføre almindelige kontor opgaver så skal du da helt klart vælge en af de (udemærkede) billigprocessorer. Duron/celeron - alt efter hvad man er til. jeg anbefaler da klart duron.

med hensyn til Harddisken så skal du bare gå efter nok plads. Som der før er skrevet så er forskellen på prisen ikke stor nok og selv om du så tænker - jeg får da aldrig fyldt 30gb så skal det nok lykkedes en dag...

-> cubermike - og man kan da stadig købe 20gb og blive glad for det. jeg har da købt en som secondary - bare til alle mine filer og den skal nok holde et et godt stykke tid endnu.

til almindelige arbejdsopgaver er den maskine du lister der fin og for sin vis også til de mere krævende spil...

fortsat held og lykke til dig vimple :-)

til sociolingvistik og cybermike må jeg sige:

det er sgu underholdene at læse! Mike... hold dig fra at slynge så mange høje tal ud i luften uden at have hold i det for fremtiden. det vil gøre det langt lettere for brugere som gerne vil have seriøs hjælp at se hvad der er godt i fremtiden!

Morten Dyrekilde
Avatar billede cybermike Nybegynder
22. maj 2001 - 19:52 #16
Alle> Jeg har hold i mine tal, og jeg er ikke \"computerspils dreng\" du kan kalde mig meget uden at lyve men den der gaar ikke. Sidst jeg spillede var vist nok 3 uger siden, jeg spillede CS i 2 timer og blev nakked 200 gange af 2 aandsvage bots(easy).

Jeg arbejder i en computerbutik med at lave optimale systemer til kunderne, og jeg har desuden intresseret mig for computer og hardware lige siden resten af min generation begyndte at lege med action maend og barbie dukker.

tilbage til det oprindelige problem, saa vil jeg somsagt anbefale dig at smutte ned i bilka og k0be en computer dernede.
Det er noget af det billigste du kan faa, standard samlebaandsproducerede computere koster naesten ingenting og du kan med lethed finde en der mathcer dine krav.