Avatar billede dydna Nybegynder
23. oktober 2006 - 13:34 Der er 8 kommentarer

Gennemsigtig baggrund?

Jeg ønsker at lave en overskrift som jeg skal bruge til en webside og baggrunden skal være gennemsigtig.
Når jeg opretter en ny fil vælger jeg gennemsigtig baggrund ved at sætte flueben nederst i den grå boks - men alligevel bliver baggrunden hvid - hvad skyldes det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. oktober 2006 - 13:40 #1
Du skal gemme i gif format, og når du gemmer (gem til web) skal du afkrydse at baggrunden skal være gennemsigtig.

Husk at gemme til en baggrundsfarve, da photoshop ellers vælger hvid som standard og det vil betyde at din grafik får hvide skygger, hvilket tydeligt ses hvis baggrunden den gennemsigtige gis skal sidde på er mørk. ved agt gemme med gennemsigtig baggrund, MED en baggrundsfarve sat så tæt på den baggrundsfarve grafikken skal sidde på bliver resultatet pænest
Avatar billede dydna Nybegynder
23. oktober 2006 - 14:05 #2
Ja, det var da et skridt på vejen ;-) - men hvordan får jeg den til at gemme effekterne med? Jeg har lavet noget skygge på skriften, som forsvinder når den gemmes i GIF...
En jeg kender kan i øvrigt godt oprette ny filer i Photoshop med gennesigtig baggrund fra starten af, og det forekommer også mig at jeg har gjort det uden problemer førhen...så jeg ved ikke om det er en indstilling det er galt med eller hvad...
Avatar billede wilweb Nybegynder
23. oktober 2006 - 17:25 #3
gem den i png-24 formatet så får de effekter med
Avatar billede wilweb Nybegynder
23. oktober 2006 - 17:25 #4
Husk save for web
Avatar billede mobius6 Juniormester
23. oktober 2006 - 18:30 #5
nej det ville v¿re fjollet, png24 underst¸ttes (endnu) ikke af alle browsere.

se om du ikke kan integrere overskriften på en anden måde (som en del af baggrund eller anden grafik
(smid det evt online så vi kan se problemet ;)
Avatar billede wilweb Nybegynder
23. oktober 2006 - 21:03 #6
hvilken browsere understøtter ikke png-24? bare af interesse.
Avatar billede mobius6 Juniormester
23. oktober 2006 - 21:28 #7
Avatar billede wilweb Nybegynder
23. oktober 2006 - 21:35 #8
Tak og OK jeg er på MAC, bruger ikke MSIE.
Jeg ved godt MSIE er den mest benyttede browser.