Avatar billede viljamur Nybegynder
22. oktober 2006 - 17:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Diktafon gemt under skjorten

Jeg har brug for at kunne optage en samtale uden at modparten ved det. Hvis jeg køber en standard mp3 afspiller, der har indbygget diktafon, vil mikrofonen så være god nok til at optagelsen vil kunne bruges til noget ?

Nogen der har en mp3 afspiller med mikrofon der har prøvet det ?
Avatar billede mortensen Nybegynder
22. oktober 2006 - 18:01 #1
Jeg tror ikke det er lovligt at optage, uden modparten ved det. Har dog selv brugt alm mobiltlf til det. Men jeg nægter at indrømme det. Men det kan 'måske' være praktisk hvis man f.ex er til samtale i firmaet og de ikke kan huske hvad de selv har sagt ;-)
Fagforening er en go ting
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. oktober 2006 - 18:31 #2
Nej, du må ikke optage noget der bliver sagt i al fortrolighed, du skal ha' modpartens tilladelse til at optage samtalen.
Avatar billede AnyFellow Mester
22. oktober 2006 - 18:52 #3
Citat fra "Center for Journalistik og Efteruddannelse:

Straffeloven § 263 stk.1 nr.3 forbyder hemmelig aflytning eller optagelse af udtalelser. Forbudet gælder kun, når der benyttes et særligt apparat til at aflytte eller optage samtaler mellem andre. Det er ikke strafbart at optage en samtale, man selv deltager i, fx en telefonsamtale. Det er heller ikke strafbart at lave en hemmelig optagelse fra et møde, hvis man selv er lovligt til stede eller har allieret sig med en, der er det.

Kildelink:
http://www.cfje.dk/cfje/lovbasen.nsf/449145117e8efa72c1256ab7004252c2/3889c4e91afb577ac1256ad2003c7116?OpenDocument

Så ja, du må godt optage en samtale du selv deltager nu.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. oktober 2006 - 19:56 #4
Optagelser med skjult kamera og mikrofon kan være stærkt krænkende og bør derfor kun benyttes undtagelsesvis og under særlige betingelser. Journalister bør normalt give sig til kende, når de ønsker oplysninger fra kilder. Det gør de også i langt de fleste tilfælde. Det hører med til de grundlæggende principper for god presseetik at præsentere sig selv og sit formål
Avatar billede apo Praktikant
22. oktober 2006 - 20:17 #5
TV2s 'Operations X' fældede ham den pædofile 'sikker-chat'-konsulent via skjulte optagelser - både lyd og billede. Jeg har ikke hørt, at det skulle have haft konsekvenser for TV2 af den grund.
Avatar billede kenp Novice
22. oktober 2006 - 22:58 #6
Skal så lige sige at man ikke må optage samtalen hvis man f.eks. er til samtale med en socialrådgiver på kommunen.. Socialrådgiver må dog godt optage samtalen, men klient må ikke.
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
23. oktober 2006 - 00:23 #7
Har ikke prøvet det, men er overbevist om at langt de fleste mp3 afspillere, vil kunne gøre det du ønsker, med et tilfredsstillende resultat.
Hvorfor ikke bare gøre et forsøg, for sjov med en ven (han/hun skal selvfølgelig vide det) ... har du ingen mp3 afspiller, så lån en, og prøv.

Går ud fra at dit formål med en sådan optagelse er at dine rettigheder bliver overholdt, og ikke at du fx vil afpresse nogen, med noget de sagde i fortrolighed til dig.
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
23. oktober 2006 - 04:51 #8
"Faldt" lige over en billig mp3 afspiller - den kunne du jo prøve.
http://campaign.bonnierpublications.com/sites/Adfair/ILL_uge21_2006/DK_780x580.html
Avatar billede mortensen Nybegynder
23. oktober 2006 - 06:01 #9
--> bob-bob1. Jeg tror ikke den mp3 afspiller har indbygget mikrofon !  ;-)
, men viljamur, tjeck lige om din mobiltlf har en optagefunktion. Ikke video men blot med lyd (mp3). Du skal blot være opmærksom på at (specielt tidligere modeller) slukker selv efter et vis stykke tid af hensyn til hukommelsen. Men det kan du se i manualen (men hvem læser den?) og muligvis ændre.
--> kfisker: Det var nyt for mig. Jeg takker for link
Avatar billede AnyFellow Mester
23. oktober 2006 - 14:09 #10
kenp...> Kan ikke se hvorfor en socialrådgiver skulle have andre rettigheder end andre borgere.

Iflg. dette link er det ligeledes lovligt at optage en samtale med en socialrådgiver:
http://www.skovflaaten.dk/artikler.asp?PgID=746&1Mid=47&2Mid=68
Avatar billede kenp Novice
23. oktober 2006 - 17:39 #11
Avatar billede AnyFellow Mester
23. oktober 2006 - 19:15 #12
kenp...> Det dit link fortæller er at en kommune godt må afvise en forespørgsel fra en borger, om at måtte optage en samtale.

Det fortæller ikke noget om hvorvidt det er lovligt at optage en samtale uden kommunens vidende.

Lene Espersen har ikke givet et brugbar svar på spørgsmålet om hvorvidt en borger må optage en samtale:
http://www.folketinget.dk/Samling/20021/spor_sv/S4259.htm

Dette skyldes nok, som der også står, at der i lovgivningen ikke finde belæg for at dette skulle være strafbart.

Jeg har henvist til straffelovens §263 stk. 1 nr. 3, der tillader optagelse af en samtale man selv er part i.

Så vidt jeg ved er ombudsmanden ikke en dømmende magt, og deres afgørelse, som du linker til, vil derfor ikke nødvendigvis holde i en retsag.
Avatar billede kenp Novice
23. oktober 2006 - 20:05 #13
ja og loven er jo heller ikke den dømmende magt.. så det er jo heller ikke altid at det holder ;) men ombudsmanden skal kommuner/staten rette sig efter. og den du henviser til er altså før ombudsmanden udtaler.

men syntes så lige at du skal læse det hele og ikke kun resumeet http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/O20050057870-FOBS
Avatar billede AnyFellow Mester
24. oktober 2006 - 09:01 #14
Myndighedsloven, som der refereres til, er en lov der skal overholdes af myndigheder (kommune, stat, amt).

Straffeloven gælder for alle borgere, også ansatte hos en kommune.

Jeg tror ikke vi blive enige, men jeg kan stadigvæk ikke se at det skulle være strafbart for en person at tage en diktafon med til møde hos socialrådgiveren.
Avatar billede one4me Nybegynder
26. oktober 2006 - 11:59 #15
Jeg syntes du skal fløjte på al den moralprædieken og optage hvad du har brug for at optage!

Jeg har selv ofte gjort det (bl.a. i forbindelse med lægesamtaler). Om det er lovligt eller ej, er jeg bedøvende ligeglad med!

Jeg benytter en af de bedre/dyrere dikatofoner.

---

Eler kig her: http://www.spyzone.dk/ :D
Avatar billede one4me Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:01 #16
PS. Nogle gange er det simpelthen nødvendigt at optage en samtale for at sikre sig, at ens rettigheder bliver overholdt/accepteret.
Avatar billede viljamur Nybegynder
30. oktober 2006 - 18:43 #17
Lukker spørgsmålet
Avatar billede AnyFellow Mester
07. november 2006 - 16:59 #18
Selv tak, det var så lidt.
Avatar billede euhp Nybegynder
11. november 2014 - 10:45 #19
Nu er det et meget gammelt indlæg, men jeg vil bare slå fast at ombudsmandens afgørelser bestemt har retsvirkning. Det er altså en dømmende magt.