Avatar billede thunderspike Nybegynder
22. oktober 2006 - 13:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Fejlagtig formattering af harddisk

Hej

I fredags satte jeg min gamle harddisk med windows 98 i min pc. Jeg kunne godt boote op på den via bios og geninstallerede Win98. Skulle så installere et ældre spil (Prince of Persia 3D) som jeg ikke kunne spille på min XP. Det virkede ikke. Jeg opdaterede så med den seneste driver til win 98 fra NVIDIA. Så virkede spillet. Gik dog ned samme sted som på XP. Men det kom en dll-fejl. (NVPCL.dll). Efter lidt forsøg slukkede jeg pc og gik i byen. Da jeg kom hjem ville jeg lige checke mail, men kunne ikke starte op. Hverken på det ene eller det andet drev. Mente så at jeg havde sat BIOS op til at boote fra det gamle drev. Fik muligheden for at formattere, hvilket jeg sagde ja til og installerede så Win 98. Fandt efterfølgende ud af, at jeg ikke havde bootet på det gamle drev, men mit XP drev med 3 partitioner. Så nu er jeg på herrens mark. Har ikke taget backup og nu er alt væk. Programmer,spil, passwords, mp3filer, billeder fra familiefester mm.

Jeg kan jo nok ikke redde det hele, men der skulle være et program som skulle kunne finde nogle af dataene igen. Men nu er drevet jo formatteret med FAT32, hvor XP var formatteret med NFTS. Er der nogen fornuftig løsning, så jeg evt. kan redde lidt af min data ?.
Avatar billede haverslev Novice
22. oktober 2006 - 14:10 #1
Du skal ikke installere eller kører for meget med pc`en, før du har reddet så meget som muligt.
www.getdataback.com - HUSK FAT eller NTFS filsystem
http://www.runtime.org/downloads.htm
Avatar billede haverslev Novice
22. oktober 2006 - 14:17 #2
Men med 3 partitioner, så er det vel kun c-drevet der er blevet formateret ikke?
Hvis ja, så hent alle de data ud derfra, du kan med getdataback.
Når det er gjort, så prøv at installere XP på C-drevet igen og du kan muligvis få adgang til de 2 andre partitioner, muligvis skal du overtage ejerskabet:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421
Avatar billede thunderspike Nybegynder
24. oktober 2006 - 16:41 #3
Tak for hjælpen. Reddede det meste. Kunne dog ikke udrede nogle enkelte mails som jeg havde gemt. Men det kan jo reddes ved at kontakte firmaet.