Avatar billede dj_cyber Nybegynder
21. oktober 2006 - 14:53 Der er 12 kommentarer

Netværk med internet på en switch

Hej.

Jeg har forgæves forsøgt at oprette netværk på mine 4 computere.
Jeg har 2 stationære med XP Home Edition og 1 bærbar med XP Proffesional og 1 med Windows 2000 Proffesional.
Jeg har fået fat i en 8ports Jensen Switch hvor jeg har sat internet til og det virker fint på de 3 computere med XP, men ikke på den med Windows 2000, MEN! Der er ikke opstået noget netværk imellem computerne. Jeg har fulgt guiderne på computerne og gjort som jeg skal.

Er det ikke måden at gøre det på?
Avatar billede leif Seniormester
21. oktober 2006 - 15:45 #1
Hvad er du gerne vil dele filer ?

Har du også en router ?
Avatar billede dj_cyber Nybegynder
21. oktober 2006 - 18:05 #2
Ja jeg vil gerne dele mine filer mellem computerne.

HVad skal jeg bruge en router til? Er en switch ikke nok?
Avatar billede leif Seniormester
21. oktober 2006 - 18:26 #3
Nej og Ja
Avatar billede leif Seniormester
21. oktober 2006 - 18:27 #4
En router sørger for at dine maskiner ligger i et lokalt netværk som ikke kan tilgås udefra
Avatar billede dj_cyber Nybegynder
21. oktober 2006 - 18:34 #5
okey, men kan jeg ikke lave et netværk kun med en switch?
Avatar billede kenp Novice
22. oktober 2006 - 22:07 #6
Jo men så skal du indstallere IPX protokollen på dem alle for at få det til at virke ordentligt.
Avatar billede cmnet Nybegynder
23. oktober 2006 - 22:15 #7
Det SKAL kunne lade sig sætte sit netværk manuelt op. altså tildele forskellige faste ip-adresser på hver maskine, og give hver computer det samme brugergruppe-navn.
Før XP gjorde det altid dette på mine 2000-maskiner.
Avatar billede dj_cyber Nybegynder
24. oktober 2006 - 19:19 #8
kenp > Forstår ikke lige? Jeg er ikke så meget inde i det :P Hvad er IPX?

cmnet > hvordan tildeler jeg en ipadresse?
Avatar billede kenp Novice
24. oktober 2006 - 23:01 #9
IPX er en protokol lige som TCP/IP som forfindes i XP men ældre spil skal bruge den til netværk.
Avatar billede dj_cyber Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:50 #10
kenp > på dansk os? ;)

Jeg har fået at vide af en ven at jeg skal slukke for firewallen på alle computere og det er så gjort, men det virker stadig ikke... Sjovt nok er der net på alle computere, men ikke netVÆRK!
Avatar billede kenp Novice
25. oktober 2006 - 19:16 #11
kort sagt så står de på "hver sin adresse".

IPX gør at den tror alligevel at i sidde samme sted, også kan i lave netværk.
Avatar billede cmnet Nybegynder
25. oktober 2006 - 21:32 #12
netværkskort - egenskaber - tcp/ip protokol - "brug følgende ipadresse":
Der kan du f.eks anvende 192.168..0.10 osv.. dog ikke med 1 som slutciffer, da den pågældende computer eller vil opføre sig som en dhcp-server, og det ønsker du ikke i dette tilfælde. Du kan f.eks bruge slutcifrene 10-15 som start.

Der efter går du under egenskaber for "Denne computer", ind under fanen "computernavn" og under punktet "skift". Der skriver du et kort navn for computeren tildeler et gruppenavn, som computeren skal være en del af. Selvfølgelig skal computernavnet være forskellige, men grupenavn skal være nøjagtigt ens.

Der kan i visse tilfælde tage lidt tid, før de enkelte comp´s kan se hinanden under netværksteder.