Avatar billede jens_jensen Nybegynder
20. oktober 2006 - 14:43 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Gøre en DVD mindre

Hej

Hvordan gør jeg en rippet dvd mindre i opløsning? (Jeg vil gøre det for at spare harddisk plads).

På forhånd tak!
Avatar billede coderdk Praktikant
20. oktober 2006 - 14:51 #1
Konverterer den til DivX/XviD? Prøv AutoGK: http://www.autogk.me.uk/
Avatar billede coderdk Praktikant
20. oktober 2006 - 14:51 #2
Eller hvis det stadig skal være DVD, så kan du prøve DVD-shrink: http://www.dvdshrink.org/
Avatar billede jens_jensen Nybegynder
20. oktober 2006 - 15:05 #3
Du har misforstået spørgsmålet. DVD'en skal ikke gøres mindre i megabytes men mindre i skærmstørrelse. Dvs. at i stedet for at videoen fylder 1024x768 så vil jeg gerne have den til at fylde 640x480 permanent. Så sparer jeg også megabytes og jeg behøver ikke så stor en størrelse.
Avatar billede coderdk Praktikant
20. oktober 2006 - 15:10 #4
En DVD er vel (med mindre det er HD) altid 720x576 (PAL) eller 720x480 (NTSC) eller noget i den stil.
Du kan dog bruge AutoGK til at lave en DivX/XviD i en anden opløsning end DVD'en er...
Avatar billede jokkejensen Novice
20. oktober 2006 - 15:35 #5
windows media encoder kan også klare det.

/JJ
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. oktober 2006 - 20:44 #6
Hvorfor er din video lige i 1024*768? Det var da en voldsom størrelse.
coderdk: En DVD kan også være i halv formatstørrelse.
Avatar billede coderdk Praktikant
20. oktober 2006 - 20:51 #7
Jeg har kun set retail-DVD'er i standard PAL og NTSC, men jeg kan da sagtens forestille mig at der kan være andre formater, de er bare ikke så almindelige :)
Avatar billede jens_jensen Nybegynder
20. oktober 2006 - 21:12 #8
akyhne: Jeg har ikke de faktiske tal på videoerne det var bare et eksempel. De skal i hvert fald bare gøres mindre. De fylder ca. 4 GB og de skal kun bruges på computeren og ikke på fjernsynet. Jeg prøver at kigge på Windows Media Encoder.
Avatar billede coderdk Praktikant
20. oktober 2006 - 21:47 #9
AutoGK kan præcist det. Her er en intro til hvordan den bruges: http://www.autogk.me.uk/modules.php?name=TutorialEN
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. oktober 2006 - 23:40 #10
Hvad format er videoen i? DVD? AVI?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
21. oktober 2006 - 00:02 #11
Egentlig har dimensionerne ikke så meget at sige. Det er bitraten der tæller. Hvis du laver en video i 720*576 i 8Mbit/sek eller 360*288 i 8Mbit/sek, kommer videoen til at fylde det samme!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. oktober 2006 - 12:33 #12
jens_jensen: Respons.
Avatar billede jens_jensen Nybegynder
31. oktober 2006 - 21:13 #13
Efter en lille pause fra emnet er jeg nu gået i gang med at teste programmer. Jeg vender tilbage snart.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. oktober 2006 - 21:23 #14
Ok.
Avatar billede jens_jensen Nybegynder
02. november 2006 - 21:56 #15
Jeg har nu prøvet Windows Media Encoder og den gør det jeg gerne vil gøre med glans. En fil fra 4 GB til 700 MB og en anden fil fra 1 GB til 250 MB. Jeg ville dog gerne have at jeg måske kunne rippe direkte til dette format for al den rippen og konverteren må da ikke være godt for kvaliteten af videoen. Kan man rippe direkte til det format? Jeg bruger den instilling der hedder "Windows Media server (streaming)". Den laver en opløsning på 320x240 hvilket er nok til mig. Eller kræver det et andet program og i så fald hvilket? Tak.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. november 2006 - 22:06 #16
Du kan bruge TMPGEnc 4.0 Express. Den konverterer næsten alt.
Avatar billede jens_jensen Nybegynder
02. november 2006 - 22:14 #17
Okay. Men med Windows Media Encoder er det da meningen at man ripper med et andet program og så konverterer med Windows Media Encoder? For programmet er jo gratis og der er også gratis programmer til at rippe med.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. november 2006 - 22:37 #18
TMPGEnc 4.0 Express er et konverteringsprogram, som WME. Ikke et redigeringsprogram. Express understøtter langt flere formater, og skal sikkert betale for tilladelse til ophaverne af flere af de formater programmet kan konvertere til. Derfor koster programmet også. Der findes mange programmer der kan konvertere for dig, men mange af dem benytter ulovlige eller ikke kompatible codecs til formålet. MPeg2 formatet er en af de codecs der koster.
Jeg henter aldrig codecs til min computer da det ikke har været nødvendig. Det er fordi jeg holder mig til formater der er kompatible. Med TMPGEnc 4, kan jeg konvertere en video til et næsten hvilket som helst format, give det andre, og være sikker på de kan afspille den med en standard player.
Avatar billede jens_jensen Nybegynder
03. november 2006 - 08:17 #19
TMPGEnc 4.0 lyder som et godt program men jeg synes altså WME gør det udmærket hvorfor jeg nok holder mig til det. Mon ikke det er et fuldt lovligt program? Jeg har også allerede undersøgt om det virker i VLC player og der er ingen problemer da den afspiller det meste.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. november 2006 - 09:50 #20
Måske kan det lade sig gøre, hvis du kopierer dine VOB filer til computeren, og omdøber dem til .MPG
Jeg vil lige nævne at TMPGEnc 4.0 Express indeholder avancerede filtre, mulighed for fade af lyd og billede, mulighed for undertekster, og så er programmet betydelig mere brugervenlig end WME. Så du får så absolut noget for pengene.
Avatar billede jens_jensen Nybegynder
04. november 2006 - 20:07 #21
Jeg har besluttet at rippe med DVD Shrink og så konvertere med Windows Media Encoder for nu, så det må blive jokkejensen der løber med pointene, men tak til alle.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. november 2006 - 22:26 #22
Det må vel nærmere være coderdk.
Avatar billede coderdk Praktikant
04. november 2006 - 22:37 #23
Well, jokke nævnte WME. I don't mind ;)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. november 2006 - 10:54 #24
Skal vi have lukket?
Avatar billede jens_jensen Nybegynder
22. november 2006 - 11:58 #25
Ja sorry jeg havde glemt alt om denne tråd. Faktisk har jeg fundet ud af at Nero har et program der hedder NeroVision Express der kan klare både ripningen, redigeringen og komprimeringen af video'en, så det bliver den jeg bruger fremover. Men den jeg før havde besluttet at bruge blev nævnt af jokkejensen og han har ikke lagt et svar så jeg kan ikke lukke tråden før end han lægger et svar.
Avatar billede jens_jensen Nybegynder
22. november 2006 - 12:01 #26
Faktisk også interessant at jeg ikke kunne spare nogle MB ved at gøre video'en mindre i opløsning. Det synes jeg ville være meget logisk at man kunne men det var noget komprimeringen der gjorde at jeg fik filmene ned i nogle noget mindre MB-størrelser.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. november 2006 - 12:41 #27
Der er forskel på komprimering og encode med lavere bitrate. I sidste ende bliver kvaliteten dog i begge tilfælde ringere. Komprimering af DVD er dog langt hurtigere end at rendere/encode en video. Det kan gøres med f.eks DVD Shrink.
Avatar billede jens_jensen Nybegynder
23. november 2006 - 10:54 #28
Det lader til at jokkejensen har glemt alt om denne tråd så jeg har besluttet at give pointene til akyhne i stedet for pga. af at du har været så aktiv i denne tråd. Der var flere gode ting jeg kunne bruge.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. november 2006 - 11:21 #29
Det er op til dig. Giv ham evt. lidt mere tid.