Avatar billede skwat Praktikant
20. oktober 2006 - 12:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Katastrofe med FileVault hele mit ~er væk

Hejsa Alle,

Jeg har et problem, et stort problem i min verden.

Jeg har for cirka 1½ uge siden aktiveret FileVault på min bruger - hvilket gik meget godt de næste mange gange jeg brugte min powerbook, men så pludseligt i går, efter at den hang i utroligt lang tid ved login, var min bruger "nulstillet" docken var default, mine dokumenter på skriveborden var væk. mine instillinger i alle programmer var væk, mit iTunes bib. væk(Og jeg er en af dem der har brugt 1-click meget). Mit MailDir er væk - kort sagt alt... Næsten.
Det eneste jeg kan se er at jeg har en folder ~/Libary som indeholder nogle indstillinges filer, bla. til mail.app, men igen, mail.app genkender ikke disse indstillinger.

Da jeg så dette problem tænkte jeg "Det er nok en god ide at logge ud, og undersøge problemet fra en anden maskine" - i forbindelse med udlogningen kommer FileVault med en besked om at min FileVault fylder mere end nødvendigt, og om jeg vil slette det overfødige data. (Ja, jeg har svaret nej til dette)

Jeg syntes ikke rigtigt jeg kan ramme den rigtige sætning på google til at løse mit problem, derfor håber jeg nogen her har en god ide.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
20. oktober 2006 - 13:06 #1
Tør ikke svare på hvad der er sket og hvad du kan gøre..
Men jeg har før fået god hjælp til selv de mest mærkelige ting på http://discussions.apple.com/index.jspa
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
20. oktober 2006 - 13:06 #2
Ps ... Håber du får det redet
Avatar billede egonspock Seniormester
20. oktober 2006 - 18:49 #3
prøv at se i din bruger-mappe om der ikke ligger to brugere, for det lyder som om at der er skabt en ny bruger på maskinen og at din filevault-bruger er dukket under. Den gemmer sig typisk i en .dmg-fil, som du muligvis blot kan åbne med det rigtige password.
Avatar billede skwat Praktikant
20. oktober 2006 - 21:00 #4
min bruger hedder mwn, og jeg har opdaget at under /Users/.mwn ligger den en mappe med en kæmpe stor fil. (mwn.sparseimage
Jeg er sikker på at det er den fil jeg skal have adgang til, men hvordan...
Avatar billede egonspock Seniormester
20. oktober 2006 - 21:56 #5
Prøv med diskværktøj. Det kan være at den skal repareres eller sådan noget, men hvis du kan tage en backup først, ville jeg nok anbefale det.
Avatar billede skwat Praktikant
21. oktober 2006 - 12:00 #6
Tak for hintsne, intet giver rigtigt pote.
Noget tyder på at FileVault ikke kan lide at man tager strømmen helt fra sin computer (Jeg har haft battariet ude, for at se om jeg var ramt af en weber model) - ligesom ham der skriver nederst på http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031104223355900 - I min verden syntes det dog meget underligt.
De her sparseimage filer, er åbenbart en form for fleksible dmg filer, som understøtter kryptering. Lidt håb endnu har jeg dog.
Avatar billede egonspock Seniormester
21. oktober 2006 - 23:54 #7
Har du fulgt proceduren fra http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25695 ? blot lige for at dobbeltchecke om vi taler om det samme.
Det lyder umiddelbart som om at dit diskimage er blevet korrupt. Når det hedder sparseimage, er det blot fordi det så kun vil optage det plads, der er nødvendigt på harddisken og ikke en fast størrelse, som hvis du ville lave en kopi af en CD.
Avatar billede skwat Praktikant
23. oktober 2006 - 20:49 #8
egonspock stadig no luck her.
Min sidste håb er at den fix af min disk vil virke. Dertil skal jeg lige boot på cd'en.

Noget helt andet er, det har ikke slået mig før at jeg naturligvis har mit musik på min ipod, så er tabet ikke komplet mere, men kun 85% ;)
Avatar billede egonspock Seniormester
23. oktober 2006 - 21:47 #9
Okay, det kan faktisk være flersidet: på den ene side kan det være at en generel diskreparation af hele disken kan gøre det - Hvis du er i 10.4 kan du køre en test af disken, på trods af at du ikke starter fra en CD/DVD, og hvis det så ikke virker, kan du måske nøjes med en gang DiskWarrior eller et andet tredjepartsprodukt, der kan klare det, som Diskværktøj ikke kan, men det er kun, hvis der bliver fundet fejl på hele disken.
Endelig kan man forsøge at mounte diskimaget med andet end Imagemounter, som er det, der normalt vil forsøge at åbne dmg-filer. Har du prøvet at åbne det inde fra Diskværktøj? Eller f. eks. bruge noget som:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15077
Avatar billede egonspock Seniormester
23. oktober 2006 - 21:48 #10
Det kan også være at du har dine billeder på iPod'en. Det var det første jeg slog til af ekstrating, da jeg fik min.
Avatar billede skwat Praktikant
26. oktober 2006 - 21:59 #11
egon, så stor er min iPod ikke, men det er lykkedes mig at fiske mit musik ud, og 99% af mine billedere har jeg også på en webserver.
Så nu er jeg nede på tab af en stak dokumenter.
Jeg jeg har forsøgt med diskdoktor osv. intet har rigtigt hjulpet.
Jeg har også forsøgt at skrive en læser som kunne dekryptere AES, men jeg kan ikke gennemskue det komplete format.
Jeg tror ikke jeg kommer længere, men hvis du vil smide et svar for de mange hints, så ville det være fedt.
Avatar billede egonspock Seniormester
27. oktober 2006 - 00:02 #12
Det var en grim ting.
De par gange jeg har været udsat for smadrede krypterede dmg-filer, har jeg altid kunnet redde dem vha. diskværktøj, men det er nok optimistisk at tro at det er noget der virker hver gang. Måske var det en ide at lave en backup-strategi, måske med http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html eller http://homepage.mac.com/sweetcocoa/imsafe/ men begge dele kræver så en ekstern harddisk til formålet.
Avatar billede skwat Praktikant
27. oktober 2006 - 13:10 #13
egon, backup havde jeg tænkt på i meget lang tid, men ikke fået gjort noget ved. Men det er sjovt nok sket nu.
Tak for hjælpen.