Avatar billede jvt Nybegynder
19. oktober 2006 - 11:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af trådløst netværk med 2 stk. Linksys WAP54G

På mit arbejde har jeg bl.a. ansvaret for det trådløse netværk.
Der er to stk. Linksys WAP54G (V3 - firmware 3.04) placeret 2 steder i bygningen. Ideen er at den ene WAP skal forlænge netværket af den anden.

PT er de indstillet følgende:

Switch---kablet---WAP01 - - trådløs - - WAP02---kablet---Switch

Begge switche er på samme subnet og det samme er de to WAP'er. Der er en DHCP server til hele netværket (både det faste og det trådløse).
Opsætningen på de to WAP'er:

WAP01:
Fast IP adresse: 192.168.0.28
Access Mode: Access Point
SSID: MySSID
Channel: 9
Encryption: WPA Personal

WAP02:
Fast IP adresse: 192.168.0.29
Access Mode: Wireless Repeater (pejer på MAC adressen til WAP01)
SSID: MySSID
Channel: 9
Encryption: WPA Personal

Det hænder ofte at der ikke kan skaffes en IP adresse. Nogen gange ryger folk af det trådløse netværk og har problemer med at komme på igen.

Der er en del andre trådløse netværk i nærheden, men vores trådløse netværk er det eneste der benytter Channel 9 - så vidt jeg kan se.

Er opsætningen forkert? Skal WAP02 forbindelsen til switchen fjernes, så der kun er trådløs forbindelse til netværket? (Det gør at konfigurationen af WAP02 ikke er muligt, kan ikke forbinde til det, hvis kablet er hevet ud.) Problemet er i hvert fald at det trådløse netværk er ustabilt. Da jeg ikke er ekspert på opsætningen af sådan udstyr, kan jeg ikke lige se om der er gjort noget forkert i opsætningen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 12:04 #1
Når der er problemer med forbindelsen, afhjælper en genstart af WAP02 problemet ?
Avatar billede jvt Nybegynder
19. oktober 2006 - 12:50 #2
Ja, det plejer at hjælpe. Men jeg synes ikke om ideen om at skulle genstarte WAP'erne flere gange om ugen/dagen
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 13:19 #3
Min erfaring er at de billige enheder kan have behov for en genstart flere gange om ugen. Du må op i Cisco 3 - 4000 kr. klassen hvis du vil have stabilt trådløs forbindelse.
Avatar billede jvt Nybegynder
19. oktober 2006 - 14:02 #4
dvs. at du ser opsætningen som værende rigtig nok?
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 15:01 #5
Ja. Det eneste der kan ændres er evt. kanal nummeret. Med netstumbler kan du se hvilke kanaler der er i anvendelse i dit nets nærhed, og du kan så teste nettet med de kanaler der er ledige. Af og til, kan det redde dagen.
Avatar billede jvt Nybegynder
19. januar 2007 - 13:55 #6
Løsningen blev at repeatingen blev slået fra. Derefter blev det trådløse netværk stabilt.