Avatar billede karinc Nybegynder
19. oktober 2006 - 08:10 Der er 1 kommentar

Dynamisk disk

Hvad er en dynamisk disk og hvordan opretter man en dynamisk disk
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 10:30 #1
Xp home og bærbare maskiner understøtter ikke dynamiske diske.

En dynamisk disk kan konfigureres på flere måder.

Simple volume: Virker på samme måde som en grundlæggende disk, men du har muligheden for at lade den simple volume strække sig over mere end 1 disk, og så hedder det en spanned volume.

Spanned volume: Her indgår der flere en 1 disk, men maksimum 32 diske. Volume strækker sig altså over flere fysiske diske, og den kan ikke anvendes til spejling, og har ikke fejltolerante egenskaber.

Stripped volume: Det samme som RAID0. Her indgår 2 eller flere diske, og der skrives skiftevis og med lige stor mængde data til hver disk. Denne kan heller ikke spejles, og den kan ikke udvides og har heller ikke fejltolerante egenskaber.

Spejlet volume: Det samme som RAID1. Her bliver data dublikeret over på en anden disk, og du har så og sige 2 helt ens dataset. Skulle den ene disk gå ned, kan du køre videre på den anden disk. Kan ikke udvides.

RAID5 volume. Heri indgår 3 eller flere diske. Der bliver lavet en paritets bit, som også bliver skrevet ud på de diske der indgår i volumen. Skulle en disk stå af, kan data på denne genskabes ved at anvende de resterende diske samt paritets biten. Kan ikke spejles og kan ikke udvides.

Normalt anvendes simple eller spanned volumes. RAID0, RAID1 og RAID5 anvendes normalt i forbindelse med en dedikeret RAID kontroller der har sin egen BIOS der tager hånd om dette.

Hvordan gør du så. Du skal være logget på som administrator. Du højreklikker på denne computer og vælger administrer. Klikker på diskhåndteringen. I afsnittet nederst til højre kan du se dien diske listet grafisk. For at konvertere en grundlæggende disk til dynamisk, højreklikker du på den grundlæggende disk (Der hvor der f.eks. står DISK 0) du vil konvertere, og vælger Konverter Til Dynamisk Disk. Du bliver guided færdig af XP.

En ting skal du huske. BACKUP. Der er altid risiko for datatab, så er der noget du ikke kan undvære, så lav en backup.
En anden ting. Du kan ikke reversere handlingen. Har du lavet en dynamisk disk med dynamiske volume, så kan det ikke tilbagekonverteret til partitioner. Den eneste måde at få en dynamisk disk tilbage til grundlæggende disk, er ved at slette alle volume på den dynamiske disk, og når det er gjort, kan den konverteres tilbage til grundlæggende. Det er ligesom at starte forfra.