Avatar billede henrixx Praktikant
18. oktober 2006 - 23:29 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

WinXp og system resourcer

Hej

Er der nogen, som kan give mig en god grund til, at hele min processors regnekraft bliver brugt (CPU'en forbruget står på 100%)når jeg starter min computer op - dette sker ikke hver gang, men ofte. Herefter laver jeg en genstart og problemet forsvinder !

Jeg kan se at processen, som er ansvarlig for forbruget er Aktiv systemproces, men man kan ikke se hvad det er i den aktive system process som står for forbruget !

Jeg mistænker min Norton internet Security 2005 for, at være skurken, men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg kan finde ud af om det passer ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. oktober 2006 - 23:31 #1
Aktiv systemproces er hvad din computer har til rådighed, altså i overskud!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. oktober 2006 - 23:32 #2
Når du åbner jobliste, kan du via et lille ikon i tray se hvor meget CPU'en bliver brugt.
Avatar billede battlesite Nybegynder
18. oktober 2006 - 23:35 #3
Du kan starte med at checke om der er noget skummelt som køre i

Start - KØR -> MSCONFIG! ;)

Ellers så gør som Akyhne siger
Avatar billede human Nybegynder
19. oktober 2006 - 00:56 #4
Derfor bruger man ikke en fordansket oversættelse af et styresystem. På engelsk er det System Idle process. Vups så gir det pludselig mening.
Avatar billede henrixx Praktikant
19. oktober 2006 - 17:20 #5
@akyhne

Jeg ved godt, at jeg kan se hvor meget CPU'en bliver brugt, men jeg kan ikke se HVAD den bliver brugt til !

@battlesite

Jeg har kørt MSCONFIG, men der er ikke noget "skummelt", som kører - jeg scanner jævnligt for adware og virus, så det kan vi vist også godt udelukke !
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. oktober 2006 - 18:36 #6
"Jeg kan se at processen, som er ansvarlig for forbruget er Aktiv systemproces"

Hvis din aktive systemproces står på 100%, har du alt processorkraft til rådighed!!!
Avatar billede henrixx Praktikant
19. oktober 2006 - 22:50 #7
@akyhne

"Jeg kan se at processen, som er ansvarlig for forbruget er Aktiv systemproces"

Hvis din aktive systemproces står på 100%, har du alt processorkraft til rådighed!!!"

Nå ! - men hvorfor er det nu lige, at computeren bliver så ufattelig langsom til at afvikle programmer ? - system proces er på 100%, men det er CPU's forbrug også ! - der er noget, som "sluger" alt processorens regnekraft, men jeg kan ikke se andre kørende processer end aktiv systemproces

Det er det som jeg synes er så mystisk...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. oktober 2006 - 23:13 #8
Aktiv systemproces er 100% minus hvad andre processer på computeren bruger. Så jeg er lidt uforstående overfor dit problem. Men jeg hælder stadig til det er en hardwarefejl. Hvad siger din logbog?
Avatar billede henrixx Praktikant
20. oktober 2006 - 19:36 #9
@akyhne

øhhh, hardwarefejl ? - det ved jeg ikke noget om !

vedr. logbogen, hvad skal man kigge efter ? - application error elller... ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. oktober 2006 - 20:17 #10
Røde krydser.
Avatar billede henrixx Praktikant
21. oktober 2006 - 13:20 #11
@akyhne

Jeg har tjekket de røde krydser, men der er ikke nogen, som passer på dato og klokkeslet - f.eks. så nu mens jeg skriver dette er mit CPU-forbrug på mellem 90% - 65%, men den aktive systemproces svinger mellem 99% - 80% !

Så jeg ved ærlig talt ikke lige hvad der sker !
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
21. oktober 2006 - 16:02 #12
Det er vel ikke bare din harddisk der swapper?
Avatar billede henrixx Praktikant
22. oktober 2006 - 01:09 #13
@akyhne

øhhhh, det ved jeg ikke noget om ! - men hvis du har ret og det er det den gør, skal den så gøre det næsten hver gang jeg starter op og hvorfor gør den det så ikke efter en genstart ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. oktober 2006 - 10:03 #14
Dit kabinet har sikkert en diode/lampe på fronten der lyser hver gang harddisken arbejder. Hvis den står og blinker/lyser næsten konstant i den tid computeren arbejder de første par minutter, swapper den.
Avatar billede henrixx Praktikant
22. oktober 2006 - 12:29 #15
@akyhne

Det er da lige det den gør !!! - men skal den det ? - hvorfor gør den det ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. oktober 2006 - 13:10 #16
Det kan der være forskellige årsager til. Hvor meget ram har du i maskinen? Hvor stor er din swapfil? Hvor meget hukommelse er der i overskud?
Avatar billede henrixx Praktikant
22. oktober 2006 - 15:48 #17
@akyhne

Jeg har en 1Gb ram, men hvor stor min swapfil er det ved jeg ikke - måske kan du få nogle brugbare oplysninger ud af dette screenshot som jeg lige har taget:

http://img216.imageshack.us/img216/6540/cpuloadoz4.jpg
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. oktober 2006 - 16:57 #18
Du har jo nok af ram. Har du defragmenteret disken for nyligt? Har du sat en fast swapfil i styresystemet?
Avatar billede henrixx Praktikant
22. oktober 2006 - 21:51 #19
@akyhne

Ja, og jeg defragmenterer jævnligt :o)

Mht. swapfilen, så er min viden omkring; hvad den gør, hvor den befinder sig og ikke mindst hvad man kan gøre ved den nærmest ikke-eksisterende.

Jeg tror nok, at jeg skal have "lidt" hjælp !
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. oktober 2006 - 21:58 #20
Kontrolpanel - system - fanen avanceret - Indstillinger ved "ydeevne" - fanen avanceret - Virtuel hukommelse - klik på "Skift".
Hvad har du  til at stå der?
Avatar billede henrixx Praktikant
22. oktober 2006 - 22:09 #21
@akyhne

Størrelse ved start: 768Mb
Avatar billede gargel Nybegynder
22. oktober 2006 - 22:10 #22
Kan det være en antivirus scanner, der kører ved opstart måske? Når du så genstarter bliver det afbrudt og starter ikke før imorgen. Bare en teori. Så jeg gætter også på dit Norton halløj der, symantec er gode til at lave programmer der bruger alle ens resourcer både i overført og direkte betydning ;)

Prøv at tage et screenshot af Joblisten med Processer-fanebladet i front, så vi kan se alle processerne og selv vurdere hvad for en hund ligger begravet hvor.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. oktober 2006 - 22:31 #23
Så du har ikke en fast størrelse? Prøv brugerdefineret størrelse 1536-1536. Har du flere diske, så definer den på f.eks D-drevet, og sæt den til 200-200 på C-drevet.
Avatar billede henrixx Praktikant
23. oktober 2006 - 23:15 #24
@gargel

Jeg skal nok lige få lavet et screenshot

Ja, jeg gætter også, at det er det forbandede Norton, som er skyld i alle mine kvaler - jeg er i gang med, at finde et alternativ.

@akyhne

Jeg vil lige prøve dit forslag i morgen
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. oktober 2006 - 23:31 #25
NIS er tung, men ikke så tung. Min sløveste maskine her er en Athlon 1333 med 384 Mb ram. Den kører upåklagelig med NIS 2006.
Den maskine jeg sidder ved nu, er en Sempron 2400+. Den tager 2-3 minutter om login og mailcheck. Ingen specifik årsag - den trænger bare til en grundig oprydning og en ren installation. Er bl.a begyndt at køre sløvt efter brug af diverse regclean programmer.
Det er blot Microsofts styresystemer i en nøddeskal. Jo længere tids forbrug, jo sløvere maskine.
Avatar billede henrixx Praktikant
14. november 2006 - 22:58 #26
Jeg fjernet mit Norton Security og erstattet med Kaspersky og har ikke haft problemer siden, så min konklusion er at Norton er et skod program !

*lukketid*
Avatar billede netro Nybegynder
14. november 2006 - 23:04 #27
Panda Antivirus har det også med at æde al cpu-kraft. Jeg har aldrig rigtig fundet ud af hvorfor.