Avatar billede terex Nybegynder
18. oktober 2006 - 14:39 Der er 3 kommentarer

valg og opsætning af server..

skal opsætte en server hvor ca 10 computerer skal have adgang til, primær opgave er fildeling og senere hend skal den også fungerer som mailserver.
problemet er at jeg stortset indtet aner om server og opsætning så kunne godt bruge nogle råd til hvilke serverprogram jeg skal anvende osv.

der er også et spørgsmål om sikkerhed, skal samtlige klienter have sit eget virusprogram eller kan man nøjes med et hvis serveren har et og indternet trafikken går gennem den eller er det en dårlig løsning..

håber i kan hjælpe..
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. oktober 2006 - 15:02 #1
1: Skal det være en windows eller linux server
2: Hvad er der for en slags ting der skal ligge på filserveren (store filer?, word dokumenter, Illustrator filer eller hvordan?)
3: Skal brugerne kun have adgang til ting på serveren eller også på det forskellige arbejdsstationer?

Og jeg vil personligt at anbefale at du installere et antivirus program på hver client da serveren ikke kan give hver maskine en forbindelse der er 100% fri for virus bare fordi at den står som gateway.

Men vælger du fx Windows som server platform så kan Windows 2003 Server faktisk alt det du søger som standard.
Avatar billede terex Nybegynder
18. oktober 2006 - 15:18 #2
det skal være en windows server (mest forde jeg kender windows :-) ), har kikket lidt på win 2003 server.

det er mest word, exel og publicher dokumenter der skal ligge på serveren og så billeder. brugerne skal have hver sin private og fælles mappe.
serveren skal også bruges som printerserver hvis jeg ikke fik sagt det før.

men et antivirus program til hver klient og så et antivirus til serveren.

spørgsmål: for at køre win 2003 server skal man have et operativsystem eller er win 2003 et operativsystem til server i sig selv..

kan det ses at jeg er på dybt vand ;-)
Avatar billede praetorian Nybegynder
18. oktober 2006 - 23:22 #3
Windows 2003 Server er et OS i sig selv :). Og de ting du efterspørger lige bortset fra antivirus følger faktisk med Server 2003. Men hvad antivirus program man vælger er lidt et spørgsmål om religion for at skulle være ærligt. Men må man spørge hvorfra i landet at du er?. For kan da godt tænkes at man kan overtales til at droppe forbi og hjælpe dig  uden beregning hvis at du ikke bor for langt væk ;).