Avatar billede mulemule Nybegynder
15. oktober 2006 - 19:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Instalation på mac (os-9 mac) med nye harddisk

Hej,

Jeg står lige overfor at skulle geninstallere mac os 9 på en mac uden hardisk.

Først har jeg skiftet harddisken ud med en 10 gb hardisk fra en pc.

1. Skal hardisken stå som master eller slave eller caple select ? (macken er ikke den helt gamle hvor man vippe cd-rom drevet op for at kunne skifte hardisken, men nummeret nygere hvor der sidder sådan et tyndt metal gitter ud over det hele).

2. Kan man gå ind i en slags BIOS på mac, og se om den kan finde ram og hardisk m.m.

3. Skal man trykke noget for at få den til at boote fra CD ?

4. Burde det kunne lade sig gøre ?

5. Andre gode råd er velkomene.

Mvh
Avatar billede egonspock Seniormester
15. oktober 2006 - 20:54 #1
1) Formentlig Cable select eller Master.
2) ikke nemt, især ikke, når du end ikke angiver hvad det er for en Mac: et navn ville hjælpe ;-)
3) Hold C-tasten nede under opstart
4) Ja :-)
5) bare prøv og så få den formatteret i installationsfasen. Det skulle undre om det ikke bare virker!
Avatar billede mulemule Nybegynder
15. oktober 2006 - 21:27 #2
Tak, for svar indtil videre.

Vi kan slet ikke få den til at boote fra cd´en.

Foreløbig er status at vi har to macer som har spist to cd´er som de ikke vil spytte ud igen.

Skal man gøre noget særligt når man brænder os-9 for at være sikker på at det vil botte ordentligt ?

Hvis den har spist cd´en hvordan kan man så få den ud igen ?

Det er en imac g3 (de fem farver).
Avatar billede mulemule Nybegynder
15. oktober 2006 - 21:29 #3
Burde den botte selv fra cd (uden at man trykker C), hvis den ikke kan finde noget OS på hardisken ? - Fordi vi er lidt i tvivl om der er ordenligt kontakt til tastaturet. (man kan dog godt slukke computeren fra tastaturet)
Avatar billede egonspock Seniormester
15. oktober 2006 - 23:14 #4
he, sådanne antikeksperimenter er jo altid underholdende, men virker det så vil det da være godt.
Man får CD'er ud ved at holde musetasten nede ved opstart.
Prøv evt. at skifte til den anden USB-port med tastaturet, for jeg er ikke helt sikker på om den vil bruge CD-drevet hvis den ikke finder andet. Man kan få den til at lede efter mulige start-mapper ved at holde alt/option-tasten nede ved opstart, men det kræver som du selv siger et fungerende tastatur.
Avatar billede mulemule Nybegynder
17. oktober 2006 - 12:56 #5
Vi fandt ud af at CD ´en kan spyttes ud ved at trykke en nål ind i et næsten usynligt hul i selve cd-drevet - Så nu går det godt.

Desuden har vi fundet en hel side som kun handler om at lave boot´able cd´er til mac fra en pc - (har ikke lige linket her), så det må være vejen frem.

Tak indtil videre.

Mvh
Avatar billede egonspock Seniormester
17. oktober 2006 - 23:31 #6
Tak for point.
Er der i øvrigt nogen speciel grund til at det skal være OS9? Det kræver nok mindst 128 MB RAM, måske 256 at få 10.x installeret, men det burde også kunne lykkes. Og hvis det skal være OS 9, har I så en CD med 9.1 eller bedre til at installere fra?
Avatar billede mulemule Nybegynder
19. oktober 2006 - 12:32 #7
Det er nogen gamle maskiner.

Tror du virkelig at OS X kører fint bare der er ram nok ?
Avatar billede egonspock Seniormester
19. oktober 2006 - 15:19 #8
He, det er jo et spørgsmål hvad man mener med fint nok. Jeg har en niece med en 400 MHz af de lyserøde, som hun stadig er meget glad for, men den har også både 640 MB RAM og en ny 40 GB harddisk, så der er nok plads til hendes musik.
På den anden side kan man jo bruge den som server, og så er OSX jo særdeles let at sætte op, om den så blot skal serve musikken i huset eller være webserver. Hvis ikke jeg kom til at smadre motherboardet på min gamle beige G3 i forbindelse med en udskiftning af harddisk, ville den stadig køre som min webserver med 10.2.8, da den ikke havde USB-stik.
Men det kan jo være det, der er løsningen: Hvis i kan installere OS X på den, så kan I jo også nemt installere OS9 som Classic og så skal man blot vælge det som startdisk for at den starter i OS9.
Avatar billede mulemule Nybegynder
26. oktober 2006 - 10:18 #9
Tak for svar. Vi fremfandt til sidst en oprendelig os 9 cd, det virkede med den.

Jeg tror vi kører med OS 9 har ikke råd til nye ram.