Avatar billede dude Nybegynder
15. oktober 2006 - 12:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Canon Ixus 800 IS billeder i format 3:2?

Kan det virkelig passe, at mit nyindkøbte Canon Ixus 800 IS ikke kan tage billeder i formatet 3:2? Umiddelbart kan det kun indstilles til 4:3-formater, men det vel ikke være rigtigt - kan det?

Kan man evt. få en anden firmware, som giver kameraet denne mulighed?
Avatar billede old-faithful Praktikant
15. oktober 2006 - 13:16 #1
Du kan såvidt jeg ved ikke opnå en 3:2 indstilling, men en række nyere Ixus'er har mulighed for "3:2 overlay" så det er lettere at "frame" billederne. Det synes stadig at være standard at billederne er i 4:3 format da det passer til skærmen, mens de fleste spejlreflekskameraer (deriblandt EOS 350d) tager i 3:2.
Avatar billede pehory Nybegynder
15. oktober 2006 - 21:53 #2
Tjah - hvad vil du bruge det til? Chippen er jo 4:3, så hvis du tager billeder i 3:2 udnytter du ikke hele chippen. Så kan du lige så godt selv beskære billederne på din computer.
Avatar billede dude Nybegynder
15. oktober 2006 - 23:44 #3
Tja.. Det kan godt være du ikke har andet her i livet at bruge din tid på, men jeg finder det fuldstændig spild af tid, manuelt at skulle beskære de 2-300 billeder, som jeg som regel får fremkaldt ad gangen.
Avatar billede pehory Nybegynder
16. oktober 2006 - 00:14 #4
Tjo - du kan jo sagtens få dem fremkaldt i 4:3 format. Men hvis du gerne vil have 3:2 har du selvfølgelig en pointe.
Avatar billede old-faithful Praktikant
16. oktober 2006 - 00:55 #5
Du behøver nu heller ikke at beskære dem manuelt. Der findes flere programmer der kan beskære hele mapper af gangen. Se f.eks. http://www.all4you.dk/FreewareWorld/links.php?search=crop+ratio&la=xx og IrfanView kan formentlig også gøre det.
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. december 2006 - 18:15 #6
Der sker vist ikke mere her. Lukketid?
Avatar billede dude Nybegynder
14. december 2006 - 20:33 #7
Det blev vist mest til en snak om beskæring, men pointen er altså, at Canons digitalkameraer ikke kan tage billeder i 3:2. Så jeg endte med at bytte til et Casio Exilim Z1000, som jeg i øvrigt er fuldt ud tilfreds med.

Old-faithful kom vist nærmest det rigtige svar, så points til dig.
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. december 2006 - 20:41 #8
Takker :-)