Avatar billede curon Nybegynder
15. oktober 2006 - 11:44 Der er 14 kommentarer

Server-hardware?

Nu er det tiden til at samle sin server, men jeg er ikke helt inde i det med hvilket server-hardware der er det bedste. Har aldrig haft en server før, har dog haft afskillige bambus-computere siden min Commodore 64.

Hvilket hardware skal man vælge til en stabil støjsvag server, som også har en udemærket ydevne? Jeg har ikke kørt med Intel siden Pentium II, så jeg ved ikke andet end Intel idag er en god investering i forhold til deres Dual Core Duo CPU til prisen sammenlignet med AMD i hvert fald.

Indtil videre har jeg lavet denne idéliste til serverens indhold af hardware:

CPU:

(Intel Conroe) Core 2 Duo E6300 1.86 GHz    1345kr

God yddelse, samt lavt strømforbrug & kølig temperatur - dvs. støjsvag køling.

Kabinet:

Raidmax - Ninja Silver, Miditower        499kr
(http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810941)

Har selv kabinettet, og er tilfreds med det mht plads osv.(ser heller ikke dårligt ud at have 2 ens kabinetter samt 2 ens skærme) men andre forslag er velkomne.

PSU:
Chill Innovation CP-520A3            675kr
(http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=194288)

Denne PSU er jo kraftig og stabil, ville kunne holde til at få testet et grafikkort eller få flere diske i fremtiden. Og vigtigst af alt - så er den en af de mest støjsvage (har den selv i min primære arbejds & game-pc)

RAM:

Hvilke RAM kan anbefales som hurtige & stabile RAM ?
(Dual Channel foretrækker jeg nok)

Har kigget på Corsair & Kingstons DDR2 RAM (et eksempel):
2x1024 MB DDR2, PC5400 DDR2-667 - KVR667D2N5K2/2G
(http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350825)

Bundkort:

Mht. Bundkort har jeg kigget lidt på hvad Windows Vista understøtter, ikke fordi det er det jeg tror er det bedste til server, det er linux eller Windows 2000 Server jo, men skal også ind i det. Hvis serveren også er fremtidssinkret for evt. test af vista eller lignende, ville det jo være fint nok ? med mindre der er andre gode forslag her! - Men her kommer listen af MB til Vista:

INTEL baserede "Windows Vista Ready" chipsets
NVIDIA nForce 590 SLI Bundkort
NVIDIA nForce 570 SLI Bundkort
NVIDIA nForce4 SLI X16 Bundkort
NVIDIA nForce4 SLI Bundkort
NVIDIA nForce4 SLI XE Bundkort
NVIDIA nForce4 Ultra Bundkort

Grafikkort:

Hvis det skal bruges til små 3D-ting (evt. se film via serveren mens den arbejder) hvad ville så være bedst - et passivt kølet billigt et, som alligevel har en del bedre ydevne end det, som er onboard?

Den samlede pris skal ca. være 6500kr - absolut maximum 7000kr

I håb om fyldig respons
Avatar billede niels_hansen Praktikant
15. oktober 2006 - 11:51 #1
intet af ovenstående er "server" hardware, forskellen på en desktop / server (mht hardware) er stabiliteten, hvor en desktop er bygget til hastighed, er en server bygget til at være klippe stabil, redundant PSU, større bus (dvs PCI-X og så småt PCI-e), Hotswapping af diske og nogle gange indstikskort, og ram.
Avatar billede kasperstorm Nybegynder
15. oktober 2006 - 11:54 #2
Det lyder lidt som om du er ved at samle en almindelig computer frem for en server!!
I så fald at det rent faktisk er en server du er ved at samle...hvad skal den så bruges til???

P.S. En film som du ser fra en anden computer, har intet med serverens grafikkort at gøre, med mindre du vil streame!!!
Avatar billede curon Nybegynder
15. oktober 2006 - 11:58 #3
Det med film mener jeg, at det ville være rart at have den til at kunne vise en film hvis jeg bruger den anden PC. Ikke overførsel men direkte visning til serverens monitor.

Serverens arbejdsopgaver vil være følgende:

- FTP-server
- Game-server
- Evt. også teste webserver på den (men det er ikke i første omgang)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
15. oktober 2006 - 12:04 #4
det er en desktop maksine du har brug for, server hardware koster en del mere end dit budget (alene et at mine SCSI HBA (fiber), koster 6500), i det hele taget er server udstyr sindsygt dyrt.
Avatar billede curon Nybegynder
15. oktober 2006 - 12:06 #5
man må kunne samle en server til mit forbrug uden det skal være det SCSI HBA (fiber) som koster 6500kr i sig selv ?
Avatar billede kasperstorm Nybegynder
15. oktober 2006 - 12:07 #6
Til ftp og webserver har jeg selv en pIII kørende (350 mhz)...det bør ikke kræve så meget...en game server kræver det som fabrikanten angiver...så kig på det!! Du behøver scsi diske i en serveropsætning, specielt ikke til dit behov.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
15. oktober 2006 - 12:11 #7
Jep. Tag en andrende desktop computer. Smid masser af hurtig RAM i den for at den kan have flere gameservere kørende på en gang.

Det eneste på her skal tænke på er disk systemet, da en filserver har meget disk aktivitet, og evt skal kunne håndtere diskfejl.

Og køb en UPS og lav en backup / opgraderings plan for den.
Avatar billede kasperstorm Nybegynder
15. oktober 2006 - 12:13 #8
enig...
P.S. hvis dine gameservere findes i linuxudgave, så vil jeg på det kraftigste anbefale en ubuntulinux server!!!
Avatar billede curon Nybegynder
15. oktober 2006 - 12:18 #9
Det ville være rart med nogle navne på det hardware i vil anbefale ?
Avatar billede kasperstorm Nybegynder
15. oktober 2006 - 12:22 #10
Kender du ikke en der har en gammel aflagt pc, som samler støv...det er mit bud...Ellers  smid en plov efter en pc i den blå avis!!!
Avatar billede niels_hansen Praktikant
15. oktober 2006 - 12:29 #11
du har intet at bruge fiber til, det var blot for at illustrere prisen på server hardware, som andre også siger, det er en desktop maskine du har brug for
Avatar billede curon Nybegynder
15. oktober 2006 - 12:38 #12
Så langt så godt - men jeg er nu mest for at bruge pengene på en ny maskine istedet for det med den blå avis.

Jeg vil gerne høre hvilket bundkort jeg skal bruge til den CPU. Samt hvilke RAM ?

Gerne nogle navne som sagt :)
Avatar billede JoeX2 Praktikant
15. oktober 2006 - 23:40 #13
Jeg ville vælge at bundkort der er stabilt. Det vil typisk sige et, som ikke lige er udkommet og som ikke har for mange features du ikke behøver. Dvs at ASROCK vil være bedre end ASUS, da de til har bygget sjove ting i kortet, som kan være svære at få til at spille. Som fx hardware firewall, som kan være meget svær at konfigurere.

CPU. Vælg en der ikke udvikler for meget varme.

RAM. Det vildeste bundkortet understøtter (uden overclocking selvfølgelig)

Navne: Jeg køber altid bundkort hos MSI, chipset fra VIA. CPU fra AMD eller VIA. (AMD bliver varme, VIA er ikke godt til game servere. INTEL er sikkert et bedre valgt, men jeg er for konservativ til at skifte mærke) og RAM fra KINGSTON. Kingston valueram ikke ikke en skid bedre end andre, men de er hellere ikke dyrere.

RAM og diske der du skal sætte penge af.

Hvis du har en ide om at din server skal være en 24/7 server, så husk et godt kabinet. Et bundkort der at sættes til at starte efter strøm afbrydelse og en UPS.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 08:42 #14
brug for mere hjælp ?