Avatar billede inerd Nybegynder
15. oktober 2006 - 03:03 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Aksler under vand

Jeg har lige haft en sjov diskussion med en ven om hvordan man eks. i skibe sørger for at akslen fra motor til skrue er "tæt" så den kan bevæge sig men ikke lukker vand ind. Vi blev enige om at der må være nogle små mus med små spande i akslen som hælder evt vand ud igen, men der er måske nogle her der har et mere korrekt svar ?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
15. oktober 2006 - 03:08 #1
ligesom alle andre steder man ikke vil have vædske skal enten løbe ind eller ud, med gummi pakninger.
Avatar billede krohn Praktikant
15. oktober 2006 - 04:39 #2
Man kan også bruge en "stuffing" det er en fiber (man klipper et stykke der passer af) pakning hvor der presses fedt i hvorved den udvider sig og holder tæt, en sådan pakning skal have fedt jævnligt. Jeg tviler på at det er de bruger på nye skibe, men på gamle bruger man dem stadig, de bruges også på nogle pumper i industrien
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
15. oktober 2006 - 10:44 #3
På skibe bruger man noget i retning at af det krohn beskriver. Nu er skibe ikke så vanskelige da der jo stortset ingen tryk forskel er. Ellers er der mange andre steder man holder vand inde bag en aksel. Vandpumpen i bilen fx, vaskemaskinen, cirkulations pumpen osv..
Man bruger pakdåser der er en plastic/gummi dåse der fylder lige så meget som lejet der typisk sidder lige bagved.
Mod aklsen og det der giver tætningen sidder der en ring der når det er vand det handler om er af et kul lignende materiale. Den virker nærmest som en -ja ringmuskel.
På vandpumper der det meget ofte den der sætter pumpens levetid. Hvis den begynder at lække løber vand i lejerne og så er det slut. Det har nogen fabrikanter løst ved at bygge pumpen så vandet også er i motor delen derved behøver man jo ingen pakning.
Avatar billede inerd Nybegynder
15. oktober 2006 - 10:45 #4
lækker formulering niels, vi var faktisk inde på emnet gummi, men efter min vens kæreste spurgte om det så ikke var lettere at give skibet p-piller endte hele diskussionen med de føromtalte mus.

Ahmagawd det burde forbydes ved lov at diskutere lørdag nat.
Avatar billede kox Nybegynder
15. oktober 2006 - 14:52 #5
Ved større skibe bruger man en kombination af pakning og olie under tryk. Se her http://www.manbw.com/files/news/filesof2593/prop0798.pdf

I sådan en Mærsk damper af de store er hovedmotoren placeret i apteringen (det hvide der rager op) dvs. der er en kæmpelang skrueaksel som er op mod 100m lang og ca. 1 m i diameter. Akslen løber i en tunnel under lastrummene. Den er opdelt i sektioner og er understøttet af lejer hele vejen. Under fuld kraft roterer den ca. 100omdrejninger pr. minut. Der er iøvrigt ikke noget gear, akslen er forbundet direkte til krumtappen. Dvs. at hvis motoren skal slås bak må  man stoppe maskinen hver gang og starte den igen "omvendt". Start sker ved at blæse trykluft ned oven på stemplerne. Indblæsningsrækkefølgen bestemmer om maskinen går frem eller bak.
De største totakts motorer fra Man B&W yder nu op mod 90000kW (122000Hk) og er 14 cylindret. Hver cylinder er 98cm i diameter og slaglængden er næsten 3m...
Bare hvis i skulle komme i flere diskussioner næste lørdag.
Avatar billede inerd Nybegynder
15. oktober 2006 - 16:08 #6
Tak men næste lørdag tror jeg vi skal afprøve om lyset i køleskabet virkeligt slukker når man lukker eller evt. hvor mange Hk et snoet postelastik har. ;)
Avatar billede inerd Nybegynder
15. oktober 2006 - 16:11 #7
Hmm 3m slaglængde - hvor mange mand kan der være i sådan en cylinder..
Avatar billede kox Nybegynder
15. oktober 2006 - 16:48 #8
Det er også et ordentligt apparatur. Jeg har dog overdrevet en smule. Slaglængden er "kun" 2,66m http://www.manbw.com/engines/TwoStrokeLowSpeedPropEngines.asp?model=K98MC%20Mk7
Altså maskinen fra bunden af oliesumpen til toppen af cylindrene er vel hvad der svarer til 5 etager. Man kravler faktisk rundt inde i maskinen omkring krydshoved og krumtapaksel og checker at alle bolte er forsvarligt spændt. Man slår med en hammer og hvis de siger *PLING* er de ok og hvis det mere er alá *PLOK* skal de spændes efter...