Avatar billede pc-support Nybegynder
18. maj 2001 - 20:00 Der er 21 kommentarer og
4 løsninger

IP gennem DNS2Go service ???

Hej!
Ja, nu har jeg brug for lidt hjælp. Jeg sidder med mit hjemmenetværk med kabelmodem fra Dansk kabel TV. Jeg har IKKE fast ip-adresse, men har prøvet at få en DNS-service fra DNS2Go, for at kunne sætte en FTP-server op. Jeg har i hjemmenetværket sat en server op med 2 netkort. Et til kabelmodemmet og et til hjemmenetværket. Det til kabelmodemmet får dynamisk IP-adresse, hver gang jeg tænder den. Det skulle DNS-servere jo så sørge for, at fange, så folk kun behøvede at kende min DNS2Go adresse. Hjemmenetværkets pc\'ere kører på 168.192.0.1 osv adresser og nr 2 netkort i \'serveren\' har 168.192.0.1
Når jeg starter Serv-u op, skriver den, at den er klar på 168.192.0.1 OG 10.24.166.1 Så går jeg naturligvis udfra at den sidste adresse er den dynamiske IP jeg får af Dansk Kabel TV. Men når jeg via serveren går ind på www.myip.dk, får jeg afvide at min IP er 195.249.246.193 og mit DNG2Go-program siger også at det er 195.249.246.193 mit dns-navn peger på !!!!

Hvad er det med alle de adresser og hvordan får jeg det til at virke ???
Avatar billede blood Nybegynder
18. maj 2001 - 20:13 #1
Jeg mener ikke du kan sætte server op på et kabel modem

For med et kabel modem køre det på samme måde som det ville gøre på et localt netværk
Dvs. at den ip adresse du får fra D K TV er en intern ip og ikke en extern
Avatar billede pc-support Nybegynder
18. maj 2001 - 20:15 #2
Hmmm....men hvis jeg får en fast IP hos dem, så vil jeg kunne sætte FTP-server op ?
Avatar billede blood Nybegynder
18. maj 2001 - 20:18 #3
pc-support >> Hvis du får fast ip kan du sætte en server op men du kan IKKE få fast ip på et kabel modem

Då for at få sat en server op må du skifte til adsl!
Avatar billede breum Nybegynder
18. maj 2001 - 20:22 #4
10.24.166.1 er en lokal IP adresse, den kan ikke ses på den anden side af dit kabelmodem!

195.249.246.193 er enten din egen IP eller også IPen på en proxyserver du går gennem

DNS kan godst sættes op selvom din IP er variabel, der findes mange af den slags services, det der betyder noget er om Dansk Kabel TV sender forespørgsler på dit IP videre til dig eller om de ikke gør det.

Hvis du har skullet sætte din PC op til at bruge en proxy-server da du fik kabel-modem, kan du godt glemme alt om at få DNS til at pege på dig.

Det er kun hvis du har din EGEN IP at du kan, den behøver ikke være fast, men du skal være den eneste der bruger den på et givent tidspunkt, altså nul proxy!
Avatar billede breum Nybegynder
18. maj 2001 - 20:29 #5
Den forbindelse jeg har bruger jeg proxy, hvis jeg går ind på www.myip.dk får jeg min proxys IP at vide, men den kan jeg ikke bruge. Min lokale kan jeg heller ikke bruge, for den kan ikke ses ude i verden.

Det der betyder noget er ikke om du har fast IP/dynamisk IP
Heller ikke om du har almindeligt modem, kabelmodem eller ADSL....
Det der betyder noget er om den IP du har peger på dig og KUN dig.
Avatar billede pc-support Nybegynder
18. maj 2001 - 20:29 #6
Blod> Jeg kan godt få fast ip på mit kabel-modem. Det har jeg forespurgt om og koster meget lidt ekstra.

breum> Jeg bruger ingen form for proxy-oplysninger ! Hvordan får jeg så det her til at virke ?
Avatar billede blood Nybegynder
18. maj 2001 - 20:31 #7
pc-support >> Du får stadig ikke fast extern ip men en fast intern ip

Og jo du bruger proxy for det er det et kabel medem består af!
Avatar billede breum Nybegynder
18. maj 2001 - 20:32 #8
den maskine der hedder 195.249.246.193 hedder også koenat1.dk-tv.net, jeg gætter af navnet på at det er en proxy du skal igennem får at gå på nettet. Jeg tager naturligvis fejl hvis du har brugernavnet koenat1, men det lyder ikke som noget man selv ville vælge.

Avatar billede pc-support Nybegynder
18. maj 2001 - 20:36 #9
blood > Forklaring udbedes ;o)
Hvis jeg får en fast intern IP, kan folk udfra så stadig ikke connecte min FTP ?
Hvordan er modemmet en proxy ?

breum> Korrekt, at det ikke er mig, der har valgt det navn. Dvs. at det er Dansk Kabel TV\'s proxy-server for alle dem på det interne net ? Så jeg kan ikke få det her til at virke ?
Avatar billede blood Nybegynder
18. maj 2001 - 20:38 #10
Modemet er indstillet til at køre over proxy serveren hos D K TV

Og nej du kan heller ikke få det til at virke selv om du får en fast intern ip
Avatar billede breum Nybegynder
18. maj 2001 - 20:41 #11
Kabelmodems virker på forskellige måder, så derfor kan jeg ikke give dig et endeligt svar, men jeg kan forklare hvordan det er hvis du havde ADSL, og så gælder det måske også for dit kabelmodem???

Hvis du har ADSL så er det ADSL-routeren der får IP-adressen 195.249.246.193, hvis du skal kunne sætte en FTP-server op på den IP skal routeren have at vide at den skal viderestille al ftp-trafik på 195.249.246.193 til den lokale IP på den maskine FTP-dæmonen ligger (10.24.166.1)

Hvordan det fungerer på et kabelmodem ved jeg ikke, men på et helt almindeligt modem og uden fast IP kan det faktisk også lade sig gøre, det er faktisk lettere, idet der får du din egen IP, den er dog ikke den samme hver gang. så derfor skal DNS sættes om til at skifte jævnligt (hver gang din PC skifter)

Det du skal vide er om du er den eneste der bruger din IP(den eksterne) eller om der er andre der har den samtidigt. Hvis du er den eneste der bruger IPen kan det lade sig gøre uanset om den er fast eller ej
Avatar billede breum Nybegynder
18. maj 2001 - 20:49 #12
Det der betyder noget er om forespørgsler på IP-nummer bliver sendt til dig eller ej,

Som blood siger er det fuldstændig ligegyldigt om du har fast intern IP, du skal have en IP der kan ses i verden og som kun peger på din computer.

Hvis dit modem kun har en intern IP kan din PC ikke ses fra verden, men hvis dit modem har en IP der kan ses fra verden så skulle det kunne lade sig gøre.

Glem alt om DNS indtil du har fået det til at virke på IP-adressen

Avatar billede breum Nybegynder
18. maj 2001 - 20:53 #13
med mindre du har installeret en telnetserver på din maskine så er 195.249.246.193 ikke kun din IP, men en du deler med mange.

telnet 195.249.246.193

virker nemlig, så 195.249.246.193 er en server man kan logge ind på, derimod er der ikke adgang til FTP på 195.249.246.193 (for mig ihvertfald)

Så alt ialt må jeg opsummere, for at kunne installere FTP-server hjemme skal du bede om en IP der kan ses ude i verden, uanset om den er fast eller dynamisk (fast er selvfølgelig lettest)

Avatar billede blood Nybegynder
18. maj 2001 - 20:59 #14
breum >> et kabel modem bruger vist telenet til at logge på!
Avatar billede breum Nybegynder
18. maj 2001 - 21:02 #15
blood>>What?????????????
Avatar billede blood Nybegynder
18. maj 2001 - 22:48 #16
Når nam logget på nettet med et kabel modem bruger den vist telenet for at godkende bruger og password
Avatar billede red_eagle Nybegynder
18. maj 2001 - 22:52 #17
blood>>Jeg har kabel, og har haft den samme ip i omkring 2 år........og det er min eksterne ip vi snakker om :)
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2001 - 23:57 #18
http://www.myhomeip.com/ dem skulle du prøve, men det er ikke sikkert det vil virke, da Danks kabel tv har en Firewall på af format, som der ikke er nogle teknikere fra TDC, der har forstand på. Man kan så og sige ikke pinge nogle som har internetforbindelse via Danks Kabel TV
Avatar billede nickti92 Nybegynder
21. maj 2001 - 14:41 #19
Man bruger ikke telnet for at logge på Dk-tv, det er kun udbyder som stofanet der bruger den slags.

Man kan sagtens få flere globale iper hos DK-tv.

Problemet med at pinge ip\'er internt hos DK-tv, er noget rigtig skod, og de vil ikke gøre noget ved det. Jeg har dog aldrig haft problemer med faste ip\'er hos dem.
Avatar billede ari06 Nybegynder
21. maj 2001 - 16:30 #20
Det er sjovt hvad du fortæller mig,nickti92, for DK-TV sagde det samme til mig, men så prøv at bestille IP\'en så fortæller de dig at de ikke kan tilbyde det endnu. Det er rent bondefangeri. Jeg skal bruge min server, og havde jeg vidst at de tilbyder uden at levere, ja så havde jeg ikke sagt ja til deres tilbud. Det er sku lige en sag for forbrugerombudsmanden. Falsk varebetegnelse..
Avatar billede nickti92 Nybegynder
21. maj 2001 - 17:21 #21
Det er skam ikke fordi jeg har en positiv mening om dem, men jeg har selv 8 faste ip\'er hos dem. (bruger dem som \"backup\" linie)....
Avatar billede red_eagle Nybegynder
21. maj 2001 - 21:18 #22
nickti92>>Man bruger ikke telnet til at logge på stofanet
Avatar billede jeajesper Nybegynder
30. maj 2001 - 14:39 #23
Jeg har TDC ADSL og jeg har heller ikke fast ip, men jeg bruger noget der hedder dyndns.dk (www.dyndns.dk )....her laver jeg mit ip nummer som skifter en gang imellem om til en adresse, f.eks. eksperten@dyndns.dk ....

så selvom TDC skifter ip, kan folk komme på min ftp ved at bruge: eksperten@dyndns.dk port 21...

så nemt er det...

Der findes også programmer der kan køre i systray til at holde øje med ens ip... kan hentes her: http://noeld.com/download/dynsite.zip

/JEA
Avatar billede pc-support Nybegynder
18. juni 2001 - 13:23 #24
Okay drenge og piger !
Nu har jeg fået alt til at virke og jeg må nok erkende at de fleste af Jer på havde lidt ret, men også tog lidt fejl ! Jeg har fået fast IP hos Dnask Kabel TV og jeg har sat en FTP-server op, som fungerer. Desuden bruger jeg DNS2GO og det fungerer også upåklageligt. Så konklusionen er at det IP, jeg kunne se før jeg fik fast IP, var IP\'en på DKTV\'s proxy-server ! Blood tager altså fejl med hensyn til en fast IP på kabel-modem. Breum er nok den, der kommer tættest på det rigtige, uden dog at give det præcise svar. Kharder giver ikke svar på noget og jeajesper henviser til andre slags dynamiske DNS-service\'s !

Tak for de mange svar og jeg håber I kan acceptere pointuddelingen !

Mvh.
Kristian
Avatar billede breum Nybegynder
18. juni 2001 - 14:03 #25
takker ;-)