Avatar billede langbein Nybegynder
13. oktober 2006 - 22:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Freebsd shellkommandoer på Mac

Hei alle Mac'ere !

Jeg har eid en Mac i mitt liv, har den fortsatt (under sengen), Den ser ut som en slags krysning av en krakk til å sitte på og en slags akvarium. Den har kun 4 mb ram men den er alt for god til å kastes. (Mac classic fra nittitallet.)

Jeg er med andre ord ikke helt oppdatert.

Etter nå mange år med Linux så er det liksom litt av en hovedsak at det må være mulig å komme inn i shell slik at man kan kjøre kommandoer i text mode.

Kan man det med Mac OS av i dag, dvs gå inn i shell a la dos i Windows og kjøre kommandoer som "ls", "pwd", "cd /" osv osv ?

Hvordan går man evfentuelt fram for å komme inn i shell på en nyere Mac ?
Avatar billede egonspock Seniormester
13. oktober 2006 - 22:48 #1
he, det er rart når man kan se hvad der foregår!
I Mac OS X åbner man for terminalprogrammet der ligger i hjælpeprogrammer (tast evt. æbletast+u for at åbne mappen i Finder), og så er man default i bash. Derfra kan man komme i tcsh, zsh, korn shell, som alle er præinstalleret. Hvis man har behov, er der installationsprogram til x11. Der er en del *nix-programmer installeret, som vim, emacs, perl, python, grep, ssh, osv. Det er i øvrigt slet ikke som cygwin på windows, men "the real thing" :-). Du vil sikkert more dig over denne side:
http://www.apple.com/no/macosx/features/unix/
Avatar billede egonspock Seniormester
13. oktober 2006 - 22:52 #2
Se i øvrigt disse to sider for gode råd (fuldstændig off-topic, og de har meget med standard Mac OS X at gøre, men de vil sikkert more dig):
http://www.macgeekery.com/
http://www.macosxhints.com/
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2006 - 22:53 #3
men koerer OS X paa en 90'er Mac ?  (som jeg antager er 680x0 baseret)
Avatar billede egonspock Seniormester
13. oktober 2006 - 23:24 #4
god pointe arne. Det vil næppe virke men kræve en ny(ere) model, der minimum er G4-baseret og har meget RAM.
Avatar billede langbein Nybegynder
14. oktober 2006 - 14:12 #5
Takker for utmerket svar. Da fungerer det slik som jeg egentlig håpet på og trodde. Hadde tenkt å ta Mac med i vurderingen for kommende nyinnkjøp. Gikk så til den lokale Mac store og spurte om selgeren kunne demonstrere innlogging i brukershell. Til dette hadde selgeren kun det svar at han ikke visste hva det var.