Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 19:34 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Prc-data.dk

Hos Prc-data.dk har jeg fundet disse vare:

Antistatisk armbånd M.Med velcrolukning, spiralledning til 40 kr,-
Antistatisk armbånd M. stræk/elastiklukning, spiralledning til 40 kr,-

Hvad bruger man dem til ?
Kan det betale sig at købe sig sådan et ?
Hvilket skal jeg vælge (Hvilket passer bedst til en 14 årig)?
Avatar billede dipzy Nybegynder
18. maj 2001 - 19:37 #1
Det ka godt betale sig hvis du roder meget i computere fordi de bruget til at modvirke Statisk Elektrisitet.

dem med Velcrolukning er nok det bedste

- DiPZY
Avatar billede nomiz Nybegynder
18. maj 2001 - 19:38 #2
Har aldrig set før. Jeg har aldrig ødelagt noget, og ja, jeg roder MEGET med hardware.
Avatar billede sukos Juniormester
18. maj 2001 - 19:45 #3
Jeg har lært at man lige gnider hånden ovenpå ..... hva\' fan\' hedder den nu? \"strømdimsen\" (220V) for at fjerne statisk el.
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 19:45 #4
-- dipzy

Jeg skal til at bygge min egen pc, for første gang. Men jeg ved ikke om det så er nødvendigt at købe det? Jeg vil meget nødig hvis der er noget der gør i stykker hvis det får strøm!

Jeg har hørt at man skal sætte tin hand på rediatoren inden man rører med maskinen! Hvor lang til skal man have hånden på radiatoren? Skal den være varm, eller er det lige meget ?

Er det rigtigt at man skal røre ved kabinettet før man rører ved bundkortet?
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 19:46 #5
-- sukos

Hvilken strømdims ?
Avatar billede annikadk Nybegynder
18. maj 2001 - 19:51 #6
Det skulle vel ikke være til at \"fjerne\" den statiske elektricitet som vi indeholder, og som bliver produceret fx. når man går på et tæppe.
Den strøm kan nemlig ødelægge hardware hvis man er uheldig.

De skulle passe begge, prisen er jo ikke slem, men selv vil jeg mere bruge \"tænk nu på ikke at rende rundt med kortene\" end sådan et armbånd..
Avatar billede annikadk Nybegynder
18. maj 2001 - 19:52 #7
nå.. der var svaret.. den ville bare ikke vise mig det :)
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2001 - 19:56 #8
madzen >> Du skal faktisk have den ene hånd på radiatoren hele tiden medens du roder i din PC.
Det kan man naturligvis ikke i praksis, det er derfor man køber et anti-static armbånd. Det forbinder man så til jord (f.eks. en radiator).

Det med blot at berører størforsyningen først dur ikke. Husk forøvrigt altid at hive netstikket ud af stikkontakten før du begynder at \"pille\". 220V er livsfarligt.

Armbåndet med velcrolukning er rarest at have på, hvis du skal bruge det meget (kan justeres i størrelsen).
Min erfaring er dog at dem med elastik holder længst.

Held og lykke med elektronikken.
Hilsen en, der benytter ESD-armbånd til dagligt :o)
Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 19:57 #9
Det vil være en meget god ide at bruge sådan et armbånd da et menneske kan oplade op til 25000 volt som statisk elektricitet. Hvis det så bliver udladet det rigtige sted så er det bare ærgeligt. Grunden til at det er godt at røre ved en radiator er at man så bliver jordforbundet og aflader sin opbyggede strøm til den.
Ellers så hold jævnligt ved kabinettet mens du arbejder med det.
Held og lykke.
PS. selvom jeg har pillet meget uden armbånd har jeg ikke ødelagt noget men det kan også give langtidsvirkninger. DVS. over flere år.
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 20:12 #10
Hvis syntes i om:

Jeg køber et armbånd stræk/elastiklukning, og søger for tit at røre ved radiatoren. Og jeg spørger for at røre ved kabinettet inden jeg rører ved bundkortet og andre dele! Er der noget jeg har glemt?
Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 20:20 #11
Så er det i hvert fald både med livrem og seler. jeg synes det er en god ide af hensyn til di hardware!
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 20:26 #12
-- madskp

Jeg er altså på den sikre side, og næsten ingen til kan gå galt ?
Gider du hjælpe mig med at finde et godt og billigt graffikkort,lydkort og højtallere hos prc-data.dk ? hvis du vil får du ialt 25 point for dette spm?
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2001 - 21:42 #13
madzen >> Armbåndet har overhovedet ingen virkning, hvis du ikke forbinder det til radiatoren eller noget andet med jordforbindelse.
Når du derefter har det på, er der overhovedet ingen grund til at \"røre radiatoren tit\" eller \"kabinetter før du rører bundkortet\".

Det eneste 100% rigtige er at jordforbinde armbåndet og så beholde det på hele tiden medens du arbejder i din PC.
Vil du ikke bruge den fremgangsmåde, kan du lige så godt sparer de 40 Kr., for så har armbåndet ingen virkning.
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 21:47 #14
Kan jeg godt købe dette:
Antistatisk armbånd M. stræk/elastiklukning, spiralledning til 40 kr,-

og binde det til radiatoren ?
Hvis ja, hvordan ?
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2001 - 21:50 #15
Ja, der kan du fint.
Normalt er der en clips i enden af ledningen, som du kan forbinde til f.eks. en raditor eller et vandrør (husk det skal være et sted hvor der ikke er maling).
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 21:51 #16
I enden af hvilken ledning ?
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2001 - 21:52 #17
Bare alle \"professionelle\" tog ESD lige så alvorlig som dig :o)
Jeg har flere gange set diverse kort ligge og flyde på gulvtæpper og ligende. Det er bestemt ikke sundt.
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2001 - 21:53 #18
Den ene ende af spiralledning selvfølgelig ;o)

Armbånd i den ene ende, clips i den anden.
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 21:55 #19
Hvilken ledning er det ud siger jeg skal binde det i enden af?
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 21:57 #20
JEg skal vel tage armbånden på min hånd og sætte en clisp fra arbmåndet til radiatoren!?
Avatar billede microtec Nybegynder
18. maj 2001 - 22:05 #21
madzen >> Armåndet hænger fast i den ene ende at spiralledningen. Den anden ende af spiralledningen er forsynet med et stik/clips, som du forbinder til radiatoren.

Bestil roligt armbåndet. Der er ikke noget at være i tvivl om når du ser det :o)
Avatar billede madzen Nybegynder
20. maj 2001 - 20:57 #22
-- microtec

Hvis jeg køber og bruger det armbånd, er det så muligt at komme til at give sin computer statisk electricitet ?

Har du nogle råd til mig, inden jeg begynder at bygge? Er der noget jeg skal passe på ? Jeg vil gerne have nogle tip, og andre godt råd om hvordan jeg passer på !
Avatar billede microtec Nybegynder
20. maj 2001 - 21:12 #23
madzen >> Du bærer dig 100% professionelt ad, hvis du bærer et ESD-armbånd når du roder i din PC. Som du sikkert ved er der intet i verden, som er 100% sikkert, men du har taget nogen rigtig gode forbehold, så risikoen for ESD er næsten nul (når du forbinder armbåndet til radiatoren som tidligere nævnt).

Som jeg tidligere har nævnt, skal du huske at tage netstikket ud af stikkontakten når du piller i din PC. 220V er livsfarlig, så husk det! Vi skulle gerne have dig længe endnu.

Held og lykke med dit projekt :o)
Avatar billede madzen Nybegynder
20. maj 2001 - 22:12 #24
Når du siger \"Netstikket\" mener du at tage alle ledningerne ud af stikkontakten ?!

Har du nogle godt tip ? fx. har en fortalt at jeg skal passe på ikke at klække cup´en når jeg sætter køleren på ! Har du sådan nogle tip til mig ?
Avatar billede microtec Nybegynder
20. maj 2001 - 23:08 #25
Når jeg siger \"netstik\", så mener jeg den ledning, der går fra din PC til stikkontakten.

Jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen tip. Bær dig fornuftig ad, og check tingene en ekstra gang (vender tingene rigtig f.eks.).

Hm, nu må spørgsmålet snart være besvarret :o)