Avatar billede dfl Nybegynder
13. oktober 2006 - 02:01 Der er 20 kommentarer

HJÆLP med windows me og windows xp

Hej

jeg har et stort problem jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med.

jeg har skulle formatere en hardisk for en ven. og har også gjort det og installeret xp på igen.

de har to hardiske han har i computeren C-drev og D-drev

C-drev : Xp (master)

D-drev : brugt til at gemme forskellige ting på. (slave)

men da jeg har haft c-drevet (hardisken) ude af computeren. midlertidligt og lavet fil systemet om til fat 32. derefter sat den i igen og fundet begge hardiske inde i bios.  og så installeret win 98 og derefter en opgradering af win xp på c-drevet.

derefter opdager jeg, så at den ikke kan finde d-drevet i bios. så prøver jeg opdatere xp med servicepack 2. da jeg får et råd om det måske kan hjælpe.

men heller ikke det virker. jeg prøver at sætte D-drevet over i min egen computer. som slave. men heller ikke her virker det. jeg prøver så at sætte den i cdrom dreves kabel som master.

det virker så fint. den finder den i bios.
jeg køre så ind i xp og prøver så at gå ind på hardisken, men men. der skriver den at den skal formateres først.

jeg henvender mig så til den ven og får at vide at han har taget hardisken (d-drevet) fra deres anden computer hvor de havde windows me på hardisken(D-DREVET)og sat i den computer med xp. og det har også virket fint siger han. og han formateret den ikke.

så er mit spørgsmål hvordan kommer jeg ind på denne hardisk uden at formatere. da det er vigtige data der er på hardisken.

hvordan får jeg den i slave, på det samme kabel som C-devet sidder på.

jeg overvejer og ligge window me ind på c-drevet og se om jeg så kan komme ind i D-drevet. kunne det være en løsning.

jeg har virkelig brug for gode ideer. da jeg selv er løbet tør.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2006 - 07:38 #1
du skal gøre folgende

start > egenskaber på denne computer > vælg administrer > vælg Diskhåndtering.

her vil din D  disk være markeret med et "stop skilt agtig kryds"  højreklik på denne (D disken) og vælge  "initialiser disk".
Når du har gjort følgende burde du kunne læse data uden nogen problemer !
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2006 - 07:44 #2
Og hvis det ikke virker er det fordi du har mistet din partitionstabel, den kan du gendanne med TESTDISK - guide på http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2006 - 11:38 #3
responce ?
Avatar billede dfl Nybegynder
13. oktober 2006 - 13:54 #4
hej

jeg har følgt det link du sendte. og den skriver at det er et fat 16 drev

og bad sector count
no partition i bootable

den skriver i diskhådtering at der er 5.79 gb ikke allokeret
Avatar billede dfl Nybegynder
13. oktober 2006 - 14:11 #5
følgende ting jeg ikke har gjort, da jeg ikke forstår dem. ud fra instruktion

Jeg har herefter placeret en imagefil (map) på alle 3 partitioner på figur 2 kan du se hvorledes det ser fra Stifinder

Jeg har herefter slettet alle 3 partitioner ved brug af Diskhåndtering, jeg er helt klar over at en sådan kontrolleret sletning normalt let lader sig gendanne, men jeg har også med succes gendannet partitionstabeller der var aldeles ødelagte, men herom senere. Efter at partitionstabellen er blevet slettet optræder disken i Diskhåndtering som vist på figur 3, som det ses optræder disken nu som ”ikke-allokeret”
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2006 - 21:09 #6
de ikke allokeret diske  er fordi at din partitionstabel er slettet.
Skal du gendanne de data der er på hdd skal du gøre som helgec foreslår !

Følg guiden og så burde du kunne se dine data igen !
Avatar billede dfl Nybegynder
14. oktober 2006 - 12:55 #7
jeg har fundet ud af at det er den forkerte hardisk jeg har fået slettet. så den jeg prøver at komme ind på ligger der windows xp.

så nu prøver jeg at genskabe de data jeg har fået formateret og lagt xp på.

håber det kan lade sig gøre.

men mit spørgsmål er så. når jeg formatere den som ikke er allokeret (skal ikke bruge det der ligger på den) tror i så at den kan sættes i slave alså samme kabel som den anden hardisk. uden den gør det samme med at den ikke vil finde den.

når jeg formatere den vælger jeg så ntfs eller fat 32 når den bare skal bruges til at gemme data på.

håber det til at forstå det jeg skriver.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2006 - 14:12 #8
jeg svarer på det som jeg kan forstå:

gemme data  = NTFS
flere operativsystemer = FAT32

og til det du ellers skriver = Biiiiiiiiiiiiiiip.....

:o)
Avatar billede dfl Nybegynder
14. oktober 2006 - 14:48 #9
okay.. skal bare havde c drev med xp alså lig med = ntfs

og et d-drev til at gemme data på som jeg kan forstå på dig også skal være ntfs

jeg skriver op i spørgsmålet at jeg ikke kan sætte c og d drevene på samme kabel. som master og slave lige meget hvor meget jeg rykker rundt på jumper.

så er mit spørgsmål om det hjælper når jeg formatere d-drevet som der ligger et windows xp på som jeg ikke vidst lå på.

så tænker jeg måske at det er fordi der ligger både xp på c og d drevet at jeg ikke kan sætte hardiskene som master og slave på samme kabel.

og det det løser problemet med at jeg formatere det ene windows xp?
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2006 - 19:07 #10
hvis du bruger fat32 kan du godt have et styresystem på begge harddiske, som er på samme kabel (ide-1)  sat op som master og slave !
Avatar billede dfl Nybegynder
16. oktober 2006 - 10:03 #11
nu har jeg, sat xp ind på den ene hardisk og formateret den anden som ntfs.
men stadig vil hardisken uden xp på ikke virke som slave.

den vil kun virke hvis jeg køre den som master.

jeg synes snart jeg har prøvet alle løsninger med den lus.

har i nogle forslag.

har det noget at sige at størrlsen på hardisken. alså om den er største skal være master?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2006 - 12:12 #12
der er nogle tilfælde hvor eksempelvis samsung harddiske skal sidde som master hvis der er andre typer harddiske i systemet.  kik på producentens hjemmeside for at se om der er særlige forhold der gør sig gældende.

skal styresystemerne være på 2 fysisk forskeldige harddiske ?  et alternativ hvis du ikke kan få det til at virke, kunne jo være at installerer de 2 styresystemer på den ene harddisk, og bruge den anden som lager.
Vælger du at gøre det, så skal du installerer "me" først.
Avatar billede dfl Nybegynder
16. oktober 2006 - 17:48 #13
jeg skal kun havde et styre system på. og det på c drevet. og sådan er det også nu. kun med xp på cdrevet.

jeg har to maxtor

den ene hedder d540x-4k men har ikke kunne finde noget om den.

synes bare det mærkeligt det virket fint inden jeg gjorde noget ved computeren.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2006 - 18:43 #14
Må du stadig ikke formaterer dine hdd ?

hvis du må kan du gøre følgende.

installer xp på den ene hdd, opdater med alt du kan.

luk computeren.

tilslut den anden hdd, og start.
virker det = done

virker det ikke =  kobel kablet af din xp hdd, og tilslut den anden hdd til dette kabel.
start på en installation, og slet alle partitoner når du når til "opret partitioner" billedet.
byt rundt på hdd igen og boot fra din xp hdd.

se om det virker ?
Avatar billede dfl Nybegynder
16. oktober 2006 - 19:38 #15
jeg har formateret den anden hardisk alså d-drevet. så den er helt tom.

jeg har installeret xp og opdateret på c-drevet. da jeg fik at vide det måske hjalp når jeg opdateret. men ak det virker heller ikke.

den sidste løsning du skriver har jeg ikke prøvet. men virker det muligvis?

vil du så havde jeg skal lade den køre master så den kan slette partionen. og ikke oprette en ny partion? så med det samme skifte over til xp hardisken. og så afslutte installtion?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2006 - 19:45 #16
du har en "systemdisk" den skal du lade være som den er, med xp på.
den anden disk skal du starte en installation på, intil at du når til muligheden vhor du kan slette alle partitoner, således at du får en RAW disk.
dette skal du gøre ved at frakoble din system disk, og tilkoble din nr 2 disk.
når dette er gjort afbryder du installationen på disk 2 og slukker computeren.
Byt rundt på kablerne igen så systemdisken er ide1-master og nr 2 disk er ide1-slave.
se om du kan starte windows nu.
Avatar billede dfl Nybegynder
20. oktober 2006 - 09:47 #17
det virket heller ikke.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2006 - 15:13 #18
Hmm....
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2006 - 20:35 #19
RESPONS
Avatar billede dfl Nybegynder
06. november 2006 - 10:34 #20
er det til mig du skriver det? helgec?

jeg venter stadig på om nogen andre har en løsning. håber.

er det fordi jeg skal afslutte spørgsmålet?