Avatar billede bibsen2 Nybegynder
12. oktober 2006 - 23:09 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Faktura fra udlandet (EU). moms?

Jeg har modtaget en regning fra Google (som ligger i Irland)
Beløbet er på 100kr..  Herefter står der momsbeløb 0kr..  = total 100kr.
Altså er der ikke lagt moms på.. fint nok..

Ud for de 0kr i moms står så følgende:
"I henhold til artikel 21.1. Rådets 6. direktiv, er modtageren af tjenesten forpligtet til at indberette moms på denne tjeneste"

Det betyder jo på een eller anden måde at jeg selv skal udregne de 25% af beløbet...

Men nu er det at jeg begynder at miste overblikket..
kan ikke gennemskue hvordan det skal bogføres så det passer...

Nogen der ved hvordan det gøres og bogføres...

/Brian
13. oktober 2006 - 09:16 #1
Det er en betingelse at både købers og sælgers momsnummer fremgår af fakturaen!

Den beregnede EU-erhvervelsesmoms skal angives i feltet "Moms af varekøb m.v. i udlandet" på momsangivelsen. Da det skal angives særskilt vil jeg anbefale at du opretter en særlig konto til EU-erhvervelsesmomsen, det gør det lettere når angivelsen skal udfyldes. Alternativt kan du bogføre beløbet sammen med den almindelige indenlandske salgsmoms, og så manuelt styre hvad der skal skrives på momsangivelsen.

Den beregnede EU-erhvervelsesmoms kan samtidigt fratrækkes som købsmoms i feltet "Købsmoms" på momsangivelsen, i det omfang du anvender varerne til momspligtige formål. Du kan her bogføre købsmomsen på samme konto som den almindelige indenlandske købsmoms.
Avatar billede bibsen2 Nybegynder
16. oktober 2006 - 23:15 #2
Ohh. jeg opdagede at SS faktisk allerede har en konto til formålet..
Og den ser ud til at lave moms rigtig bare man husker at bruge denne konto til EU køb...