Avatar billede jensen65 Nybegynder
12. oktober 2006 - 16:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lave en forespørgsel i en tabel

Hej
Jeg arbejder som tapper på en spirt fabrik hvor vi kører mange forskellige produkter. Når der skiftes fra et produkt til et andet, anhænger det af produkterne, hvor omfattende rengøringen skal være.

Vi har en visuel tabel hvor produkterne står henad og igen nedad. Inde i tabellen hvor 2 produkter mødes er der anført med en farve om der f.eks. skal skylles med vand eller og der skal køres CIP eller blot skylles med det næste produkt.

Jeg kunne godt tænke mig at lave et regneark2* hvor man enten via en liste eller skriver det produkt man nu kører og igen hvilket produkt man efterfølgende skal til at køre, og så står der i en celle hvilken slags rengøring man skal udføre ved netop det produktskift.

*jeg har fået excel filen sendt fra jobet hvor tabelen ligger i ark1, derfor ark 2.

Jeg har selv givet de farvede celler et nummer fra 1-3 da vi har 3 rengørings metoder, og har nedenunder den tilsendte tabel, skrevet i 3 farvede celler de numre der er i tabellen og ved siden af hvad de betyder(rengørings metode)

Håber ikke det lyder som volapyk og at det er forholdsvis nemt at gå til. Jeg er ingen expert i kodning men kender en del til excel.

På forhånd tak

MVH
jensen65
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2006 - 16:15 #1
send evt. en kopi til
pm@madsen.tdcadsl.dk
Avatar billede mrjh Novice
12. oktober 2006 - 16:40 #2
Eller et lille eks.

Hvis din tabel er i området A1:G100, med varenumre i kolonne A nedaf og i række 1 henaf.
flg. formel henter så din værdi i skæringspunktet ud fra vare du taster i H1 og H2

=INDEKS(A1:G100;SAMMENLIGN(H1;A1:A100;1);SAMMENLIGN(H2;A1:G1;1))
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2006 - 17:17 #3
Eller lidt inspiration:

http://pmexcelent.dk/Tabel.xls
Avatar billede mrjh Novice
12. oktober 2006 - 17:35 #4
He he. Ja og så kan de lige få en slurk af rengøringsmidlet :-)
Avatar billede jensen65 Nybegynder
12. oktober 2006 - 17:35 #5
Så er der sendt en kopi Excelent :)
Avatar billede jensen65 Nybegynder
12. oktober 2006 - 17:45 #6
Har kigget på den fil du har linket excelent. Det er præcis sådan jeg vil have det. Det skal lige nævnes at de produkter vi køre er nedad og dem der skal køres går henad, men det er vel i princippet ligegyldigt.

Smid et svar og indkasser velfortjent dine point :)
Avatar billede supertekst Ekspert
12. oktober 2006 - 17:49 #7
Er også interesseret i en kopi - til: pb@supertekst-it.dk
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2006 - 18:38 #8
ok arbejder på sagen :-)
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2006 - 19:28 #9
ok sendt :-) opgaven løst som ovenstående link
Avatar billede jensen65 Nybegynder
12. oktober 2006 - 19:34 #10
Tusind tak for hjælpen Excelent og for de hurtige svar. Bliver sgu nok forfremmet imorgen :)
Avatar billede excelent Ekspert
12. oktober 2006 - 19:36 #11
he he  skål på det :-)