Avatar billede b Nybegynder
19. november 1999 - 21:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote på harddisk

PC: Digital Multimedia 5100 (Pentium 100MHz). Ny (eneste) disk Quantum Fireball CX 13 Gb. Phoenix Bios v. 4.04. Diskparametre i bios: 6200/16/63 = ca. 3.2 Gb.
Når jeg booter på diskette, kan jeg "Fdiske" og formatere HD uden problemer. Ej heller problemer med at bruge disken som "datadisk", men når jeg forsøger at boote på disken ruller der linjer med jljljljljljljljljl osv. over skærmen i en uendelighed.
Er der nogen der kan fortælle mig, hvad der sker, og hvordan jeg løser problemet?
Pft. Mvh.
B. Jensen
Avatar billede spacey Nybegynder
19. november 1999 - 21:37 #1
Prøv at tjekke om disken er indstillet til at være Primary Master, eller hvad du nu kører den som.

Det kan også være fordi at du skal loade de oprindelige indstillinger i din BIOS.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 1999 - 21:53 #2
Davs...!

Hm.. du skriver at det er en 13gb hd... men at biosen er indstillet til 3.2gb!?

Nu kan jeg jo ikke lige se, hvor ny din bios er....men umiddelbart, vil jeg da sige, at du bør installere "Quantum Ontrack Disk Manager"...  Du kan få programmet der hvor du har købt hd'en... eller dvs. hvis du lige har købt den, kan du faktisk forlange at få disketten uden ekstra omkostninger...! Det fik jeg! 8-)
Avatar billede prez Nybegynder
19. november 1999 - 23:56 #3
Det kan også være at du har glemt, da du lavede partionerne i FDISK at stille C-drevet som AKTIV....  for hvis du glemmer det, plejer at lave de "J'er" og skærmen !!!

MVH PREZ
Avatar billede zibar Nybegynder
20. november 1999 - 14:24 #4
Måske er der en konflikt mellem din hd og noget andet af dit hardware.....!
Det ser nemlig så´n ud
Avatar billede dar Nybegynder
20. november 1999 - 17:57 #5
Der er (i min)BIOS tre valgmuligheder i kategorien HD; normal, LBA & Large, prøv hvis ikke den står til det med normal, i fald den står til det; prøv noget andet..
Avatar billede gnarf Nybegynder
22. november 1999 - 12:05 #6
Jeg har fået nøjagtig de j|j|j|j|j|j|j|j|j|j| der ved at forsøge at ændre min harddisk fra LBA til normal mode i bios. Min 6.8 gb disk, vil således kun køre hvis den er konfigureret som LBA.

Så prøv at pille lidt ved dine bios indstillinger.
Du har vel svaret ja til understøttelese af store diske, i fdisk ik?
Avatar billede b Nybegynder
22. november 1999 - 17:26 #7
Installation af Quantum Ontrack Disk Manager løste problemet. Tak til newage for svaret og til jer andre for div. forslag.
Indlægget fra gnarf ser også interessant ud, og det vil jeg have i tankerne til en anden god gang.
Mvh.
B. Jensen