Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 17:38 Der er 18 kommentarer

Netværk

Hvad skal jeg bruge hvis jeg skal lave en deling af printer, scanner og modem mellem to computere ?

Her kommer info om computerne:

PC 1. (Den der styrer netværket, hvis der er en der skal det!): Er en gammel IBM APTIVE fra 1995-96, som har 120 Mhz, 850 MB Harddisk, 32 MB Ram.

PC 2. : En splinter ny computer som jeg selv byger! De dele jeg køber har en værdi på 12000 Kr,-, så det er en stor en! Jeg ved ikke om i skal bruge det men bundkortet er følgende: \"Abit KT7A, Socket A Bundkort, Via KT133A Chipset, Raid\"

Skal i have mere info om mine computere skal i bare sige til!
Avatar billede cautoo Nybegynder
18. maj 2001 - 17:46 #1
JEg går ud fra du har lavet alm. netværk så skal du dele printer ved at højreklikke på den i \"Printere\" og vælge deling når du så har delt den skal du intallere den på anden ved at trykke \"Tilføj ny printer\" i \"Printer\" og så vælge netværksprinter så finder den selv din printer
Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 17:47 #2
Du skal have netkort i begge to. Så skal du hvis du vil have mulighed for at koble flere computere på nettet haven en buh elller kan du nøjes med et crossover kabel. Printer er nem nok at dele. Scanner kræver at du har en der er beregnet til det
Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 17:48 #3
ups jeg mente en hub. Det er i øvrigt ikke nødvendigt at der er en af computerne der styrer netværket!
Avatar billede cautoo Nybegynder
18. maj 2001 - 17:50 #4
det kræver bare at du har den computer med printer i tændt hvis du ikke vil have det må du anskaffe en PrintServer
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 17:51 #5
-- madskp

Hvis jeg vælger crossover kablet, skal modemmet og printeren så ikke være koblet til en af computerne ? Og hvad hvis man vælger en hub, skal stikket fra printeren og modemmet så i hubben eller i en af computerne ?
Avatar billede cautoo Nybegynder
18. maj 2001 - 17:52 #6
en hub har desværre ikke printer og modem port
Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 17:54 #7
Hvsi det er almindeligt modem skal det bare sidde i den ene computer. det kræver så at denne computer er tænt når den anden skal på nettet. Printeren kan kobles i hubben hvis den har netværkskort. Ellers samme princip som modem
Avatar billede k_s Nybegynder
18. maj 2001 - 17:56 #8
2 stk netkort og 1 kabel i mellem.
Set printer, scanner og modem på pc 1.
Printer og scanner skal deles med \"Fil- og Udskriftsdeling, går ud fra du bruger windows.
Til modemet skal du bruge et program til at dele.
Se på http://www.tucows.com/share95.html og sø på \"Modem Sharing\"
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 17:57 #9
HVad skal jeg så gøre hvis jeg ikke vil have det sådan at en af computerne skal stå tændt, for at den anden kan bruger ?
Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 17:59 #10
Så skal du have isdn eller adsl eller kabelmodem med en router der så varetager opgaven med at kalde op til Internettet
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 18:01 #11
Jeg har ISDN, men skal jeg også have en router ?
Avatar billede cautoo Nybegynder
18. maj 2001 - 18:01 #12
til printning eller internet
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 18:02 #13
-- cautoo

Begge dele !
Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 18:03 #14
Ja hvis du skal bruge det uden at være afhængig af at den ene computer (den der har internet forbindelsen) er tændt.
Avatar billede madzen Nybegynder
18. maj 2001 - 18:04 #15
-- K_S

Hvad hedder det kabel ?
Hvilke netkort syntes du jeg skal vælge af dem de har på prc-data.dk ?
Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 18:04 #16
du kan også til Printeren købe en printerserver. Hp har nogen der koster lidt over 1000 kr. Med dem flytter du bare din printerport ud på netværket
Avatar billede madskp Nybegynder
18. maj 2001 - 18:05 #17
Hvis det er uden hub skal du have er Twisted pair cross over kabel og hvis det er med hub skal du have 2 twisted pair straight through kabler.
Avatar billede k_s Nybegynder
26. maj 2001 - 22:36 #18
Kabel skal hedde Twisted pair cross, som madskp siger.
Køb nogle 10/100Mbit pci til max 200,00 pr. kort