Avatar billede aspersen Nybegynder
11. oktober 2006 - 17:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

blæser til Toshiba Satellite 1700-300

Nogen bud på hvor man kan finde en ny blæser til ovennævnte model og en vejledning i hvordan man skifter sådan en?

Computeren har nogle år på bagen men kører fint - men når blæseren går igang er det med en infernalsk larm.

På forhånd tak!

mvh.

Aspersen
Avatar billede komputerdk Mester
11. oktober 2006 - 20:53 #1
se hvad det er for en.. så kan du stort set få hvilken som helst lownoise blæser til den hos studiedata.dk - du kan nogle gange med held gøre følgende:

pil klistermærket af på bagsiden.. giv den en lille dråbe olie (teflon typen eller lign - symaskineolie eller til fiskehjul er også ok.. brug det du har, da det er ret dyrt).. PAS PÅ MED AT SPILDE på plastikken.. så kan klistermærket ikke sidde fast igen.. ellers lav et stykke tape i samme form og brug det.. så har du en del flere timer tilbage.. men på et tidspunkt er blæseren færdig..
Avatar billede aspersen Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:57 #2
Øhhh - umiddelbart står jeg med en meget kompakt bærbar computer hvor jeg ikke engang ved hvordan man finder ind til blæseren. Hvis jeg var kommet så langt havde jeg nok allerede skiftet den....
Om igen!
Aspersen
Avatar billede aspersen Nybegynder
17. oktober 2006 - 23:27 #3
Andre bud?
Kan man selv skifte?
Hvor finder man en ny blæser?

mvh.

Aspersen
Avatar billede komputerdk Mester
18. oktober 2006 - 08:05 #4
Du kan ringe til (toshiba)

Company Name:  Denmark Callcenter
Country:  DK
Main Phone:  +46 680 716840
Toll-Free:  800 17492

De har et partnummer til enheden.. du kan evt. købe den originale i Elgiganten. (du kan nok finde en nogenlunde tilsvarende enhed i f.eks. studiedata der kan moddes så den passer..

Jeg har ikke lige kunne finde en "sådan skiller du en 1700 ad", men måske kan følgende bruge (en 1800):

http://www.irisvista.com/tech/laptops/Toshiba1805/sat1805_CPU.htm

ellers se på

http://irisvista.com/

Husk kølepasta når du samler den. .

og selvfølgelig, så er det helt på eget ansvar.. du kan også prøve at støvsuge blæseren
Avatar billede aspersen Nybegynder
21. oktober 2006 - 23:05 #5
Tak for vejledningen til at skille en Toshiba ad.
Toshibas kundeservice gælder ikke for gamle produkter med mindre man betaler for supporten. Er der nogen der ved hvad en blæser i en 1700-300 hedder?
Avatar billede komputerdk Mester
23. oktober 2006 - 05:35 #6
prøv Toshibas supportforum.. ellers kontakt f.eks. El-giganten som skulle være officiel toshibaforhandler og hør dem ad.. Undrer mig meget at toshiba ikke vil give dig part-nummeret på den blæser..den lidt mere vovet er at skille puteren ad og se hvilken blæser der sidder i - typisk vil de stå på et lille klistermærke på bagsiden af blæseren... så er det bare at google den.. eller prøve at finde en på samme størrelse (breddexdybde og højde)/ (og nogenlunde ydelse) med samme stik (sikkert 3 pins) etc. hos en forhandler.. (vil tro det er en 40x40 blæser - men dunno) .

du kan prøve at google efter 1 "1700-300"+partnumber+fan