Avatar billede baksen Nybegynder
10. oktober 2006 - 19:27 Der er 8 kommentarer

2 harddiske (Win98 og XP)

Min PC er "stået af", ønsker at sikre data fra harddisk, som jeg har monteret på "min gamle" PC som slave.

Gamle PC = 3 GB HD, Win98, FAT32
Nye harddisk : 80 GB (XP installeret - kan ikke opsættes til primær HD da gamle PC ikke har kapacitet ti lat køre XP.

HAR installeret HD men kan ikke "se" drevet (fremgår af BIOS som primær slave).

I systemoplysninger får jeg denne medd.:

"Secondary IDE-controller (dual fifo)
    hdc
  Der er et problem med denne enhed: Kode=29 (0x1D)
    Denne enhed er blevet deaktiveret fra hardwaren. For at bruge denne enhed skal du
genaktivere hardwaren. "

Genaktivere hardwaren ? Hvad menes der med det ?

HJÆLP *S*
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. oktober 2006 - 19:58 #1
kan du ikke højreklikke i enhedshåndtering og vælge aktiver?
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2006 - 20:05 #2
Du kan ikke se din 80 Gb HD på din gamle PC når du booter med Win98-FAT32 - Med Win98-FAT32 kan en partition højst være 30 Gb stor derfor kan du ikke se din 80 Gb disk - men bruger du NTFS formaterting på din 80 Gb disk og sætter den som primær og den gamle 3 GB HD, Win98, FAT32 som sekundær vil det gå fint sammen
Avatar billede off-line Nybegynder
10. oktober 2006 - 20:05 #3
Det er lidt svært at forstå, hvad du mener. Har du monteret din nye HD i din
gamle PC med din  gamle HD som slave? Hvis det er rigtigt, hvorfor så ikke
montere din slave HD i den nye PC? Eller har jeg misforstået det?
Avatar billede plx Nybegynder
11. oktober 2006 - 08:40 #4
Hvis disken med XP er formateret i NTFS, kan du hente en driver hos sysinternals.com, som tillader Win98 at se disken
Avatar billede baksen Nybegynder
11. oktober 2006 - 21:57 #5
john stigers :nej (kan ikke se drevet *S*)
ibtage      :højst 30GB ? hvad med forslag fra plx ?
asveg        :ny harddisk monteret som slave i gammel pc
plx          :hvad med intages svar ? Er det denne driver du mener ? :NTFS for Windows 98 v2.0 Read-Only

Foreløbig tak for svar .... *S*
Avatar billede baksen Nybegynder
11. oktober 2006 - 22:00 #6
Ser lige at "NTFS for Windows 98 v2.0 Read-Only" kræver en række systemfiler, som er placeret på det drev som jeg IKKE har adgang til ..... too bad
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2006 - 23:03 #7
Har forstået du har Win-Xp-system på de nye HD (80 Gb)- prøv at sætte jumper som master og boot kun med den installeret(altså uden den gamle HD 3GB) .

Problemet kan være at den forlanger XP-CD-rommen hvis systemet ikke er installeret i den gamle computer, for at opdaterer til denne.
Avatar billede baksen Nybegynder
11. oktober 2006 - 23:19 #8
Et forsøg værd .... i morgen, tak for forslaget *S*