Avatar billede kingyo Nybegynder
10. oktober 2006 - 13:42 Der er 1 kommentar

DHCP server under Debian

Jeg har netop rodet lidt med en server, hvor jeg skal smide noget DHCP server på.

Maskinen som står mellemled mellem internet og intranet, og har derfor to netkort, henholdsvis eth0 og eth1. Eth0 har forbindelse til omverdenen, mens eth1 er ind til intranettet.

Nu vil jeg så gerne have min DHCP server til at uddele dynamiske IP-adresser på eth1. Jeg har installeret DHCP3-serveren, og konfigureret den som beskrevet på debianguiden.dk. Under installationen blev jeg god tnok spurgt, hvilket interface den skulle bruge, men siden har jeg ikke set noget om dette i konfigurationsfilen - er der et specifikt sted hvor man kan ændre dette? Det ville jo blive noget møg hvis den pludselig prøvede at uddele IP-adresser til eth0, som jo er internet-forbindelsen.

På forhånd tak.
Avatar billede gnyff Nybegynder
10. oktober 2006 - 22:50 #1
Du skal bare skrive "dhcpd eth1" eller "dhcp3 eth1", så fungere den på eth1